دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

هوش هیجانی کودک و تاثیرات آن بر روند رشد احساسی و اجتماعی کودک…

اگر شما به عنوان پدر یا مادر این محتوا را می خوانید، حتما نگرانی هایی درباره ی کودک آزاری، تعرض جنسی و مسائلی مانند این را تجربه کرده اید… خوب است به شما بگوییم، بهبود هوش هیجانی کودک باعث می شود، کودکانمان واکنش های بهتری در موقعیت های خطرناک از خود نشان بدهند و بتوانند بهتر خود را از مهلکه نجات دهند. البته این تنها یکی از کارکرد های افزایش هوش هیجانی کودک است. در این محتوا قصد داریم راجع به تاثیر هوش هیجانی یا هوش عاطفی بر رفتار و عملکرد یادگیری کودکان با شما گفتگو کنیم.

تعریف هوش هیجانی:

هوش هیجانی یا هوش عاطفی ترجمه ی واژه Emotional intelligence  است که نام علمی آن EL  است. هوش هیجانی در زبان عامیانه و تجاری EQ نیز نامیده می شود و علت آن شبیه کردن این واژه به واژه IQ به معنی بهره هوشی است. امروزه به اثبات رسیده است که هوش هیجانی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت های شخصی و اجتماعی افراد در بزرگسالی دارد.

اگر بخواهیم هوش هیجانی را به زبان ساده تعریف کنیم باید گفت هوش هیجانی یعنی توانایی شناخت، درک و کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران.

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است کسانی که توانایی مدیریت و کنترل افراد را در محیط های اجتماعی دارند، از هوش هیجانی بیشتری برخوردارند.

نکته حائز اهمیت درباره ی هوش عاطفی یا EL ، اکتسابی بودن آن است. بر خلاف بهره هوش یا IQ که از بدو تولد میزان آن در انسان ثابت است، می توان هوش عاطفی را فرا گرفت و تقویت کرد.

هوش هیجانی کودک
افزایش هوش هیجانی در کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

ضرورت پرورش و رشد هوش هیجانی کودک :

در طی قرن های گذشته و تا همین چند سال پیش، عامل موفقیت افراد بالا بودن هوش ریاضی یا IQ در نظر گرفته می شود. به این معنا که هر شخصی که بهره هوشی بالاتری دارد، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

اما امروزه این تصور کمی از واقعیت فاصله گرفته است. اگرچه برای رسیدن به درجات عالی تحصیلی و یا کسب بالاترین رتبه ی المپیاد، احتیاج به بهره هوشی بالایی دارد، اما بهره هوشی بالا به تنهایی نمی تواند عاملی برای موفقیت باشد. انسان برای موفقیت نیازمند فاکتور ارزشمند دیگری به نام هوش هیجانی است.

هوش عاطفی چه تاثیری بر روند رشد اجتماعی و یادگیری کودکان دارد؟

امروزه سیستم های نوین آموزشی برتر دنیا، بر روی آموزش و پرورش هوش عاطفی در دوران کودکی، متمرکز شده است. بالا بودن هوش هیجانی کودک ، عملکرد یادگیری و قدرت تمرکز را به شکل فزاینده ای در او بهبود می بخشد و باعث می شود که کودک اعتماد به نفس بیشتری داشته و خوشحال تر باشد.

بر اساس بررسی های انجام گرفته بر روی کودکانی که از نظر EL یا هوش عاطفی سالم تر هستند، ویژگی های رفتاری زیر در آن ها قابل مشاهده بوده است:

  • کنترل احساسات درونی
  • همدلی
  • مسئولیت پذیری
  • یادگیری بهتر
  • مقاومت بیشتر در مقابل افراد سود جو
  • رفتار خشونت آمیز کمتر
  • عملکرد بهتر در حل مشکلات
  • خوشحالی بیشتر و سلامت روان
  • رفتار اجتماعی بهتر و دوستان بیشتر
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • و ….
هوش هیجانی کودک
هوش هیجانی به شناخت کودک از احساسات خود کمک می کند.

چرا باید هوش هیجانی را در کودکان افزایش داد؟

همان طور که اشاره شد بهبود هوش هیجانی کودک می تواند زندگی اجتماعی و احساسی را در ابتدای زندگی آنان تحول بخشد و حتی در روند یادگیری و بهره هوشی آنان نیز اثر مثبت بگذارد. می توان ضرورت بهبود هوش هیجانی کودکان را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پرهیز از موقعیت های تهدید کننده و خطرناک:

امروزه با گسترش جوامع و دنیای مدرن، کودکان باید بتوانند مشکلات و مسائل پیرامون خود را به تنهایی حل کند و بتواند از خود محافظت کنند. اگر چه وظیفه والدین ایجاد می کند که با تمام انرژی خود از کودکانشان محافظت و مراقبت کنند اما عملا دنیای امروز چنین امکانی را فراهم نخواهد کرد. بهتر است در کودکان توانایی هایی پرورش داده شود که بتوانند با درک و شناسایی بعضی موقعیت ها، از خود مرافبت بیشتری کنند.

 تحقیقات نشان داده است که کودکانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، بهتر می توانند موقعیت های خطرناک را در اطراف خود لمس کنند و با هوشیاری از مهلکه بگریزند.

  • بهبود رفتار های هم دلانه و کمک به دیگران:

کودکانی که مهارت های هوش هیجانی در آن ها تقویت شده است، می آموزند که هر یک از انسان ها، احساسات و هیجانات، نیاز ها و تمایلات خاص خود را دارد. با درک این موضوع می توان مهارت های دیگری مانند همدلی، درک متقابل، کمک کردن به دیگران و مهارت های ارتباطی که همگی از مهارت های لازم برای زندگی اجتماعی است را در آنان تقویت کرد.

  • کنترل احساسات درونی و خود شناسی:

کودکان باید بتوانند احساسات درونی خود از قبیل، شادی، خشم، غم، عشق، نفرت، ترس و … را بشناسند و با آگاهی داشتن از ریشه ی احساست خود، بتوانند به درستی حس درونی خود را کنترل و مهار کنند. هوش هیجانی بالاتر باعث می شود که شادی در کودکان افزایش پیدا کرده و میزان رضایت آن ها از زندگی بالاتر رود، به همین دلیل این کودکان زندگی شادتری را نسبت به سایر بچه ها تجربه خواهند کرد.

کودکان با مهارت های هوش عاطفی یاد می گیرند احساسات خود را به شکل های بهتری مانند نقاشی کردن یا گفتگو و یا نوشتار ابراز کنند و کنترل بهتری بر روی احساسات خود داشته باشند و بتوانند هیجانات مثبت تری را در خود تجربه کنند.

هوش هیجانی کودک
افزایش هوش هیجانی کودکان می تواند مسیر موفقیت را هموار کند.

به شما پیشنهاد می دهیم این مطالب را بخوانید:

برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP ؛ و تاثیر آن بر زندگی و نگرش های فردی….

آموزش چرتکه ؛ روش نوین یادگیری ریاضیات با نتایج باور نکردنی!

هوش عاطفی

تعیین جنسیت جنین با استفاده از نرم افزار اختصاصی مجله پروماگ

سخن پایانی:

تحقیقات ثابت کرده است که شهروندان مسئولیت پذیر و قانون مدار، دوران کودکی شاد و سالم تری را تجربه کرده اند. همانطور که اشاره شد با افزایش هوش هیجانی کودک می توان روند رشد احساسی و اجتماعی او را بهبود بخشید.

چگونگی نحوه مدیریت خود و اطرافیان و کنترل احساسات درونی در ذهن کسانی نهفته است، که هوش عاطفی بالاتری دارند و توانسته اند این مهارت را در خود پرورش دهند.

در مقالات بعدی شما را با چند روش موثر که باعث افزایش هوش هیجانی کودک می شود، آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می دهیم در آینده نیز همراه بخش آموزش پروماگ باشید.

امیدواریم خواندن این محتوا شما را با ضرورت افزایش هوش عاطفی در کودکان، آشنا کرده باشد و بهره لازم را از آن برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا