دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

کالیسیا فراگرنس گیاهی بسیار معطر و خوشبو + روش های تکثیر و نگهداری آن

گیاه کالیسیا فراگرنس Callisia Fragrans یا گیاه سبدی گیاهی بسیار معطر و خوشبو از تیره برگ بیدیان است، این گیاه مدت زمان طولانی نیست که وارد کشور ایران شده است، خاستگاه اصلی این گیاه مناطق نیمه گرمسیری مانند جنوب آمریکا و مکزیک است که برای نگهداری در فضای باز و هم در محیط منزل مورد توجه علاقمندان گل و گیاه می باشد. کالیسیا فراگرنس با برگ های سبز کشیده حول یک ساقه رشد می کند، پس از رشد کافی از پایین ساقه رانرهایی شروع به رشد می کنند در نهایت در انتهای هر کدام از آنها یه گیاه سبدی جوان به همراه برگ و گل می روید.

گیاه سبدی

در کالیسیا فراگرنس رازی نهفته است، اگر این گیاه را در مقابل نور زیاد قرار دهید رنگ برگ های سبز آن به مرور بنفش می شوند و ترکیبی بسیار زیبا بوجود می آید، گاهی دیده شده که کلاً رنگ گیاه بنفش می شود.

این گیاه کم توقع است، یعنی اگر یک تازه کار هستید و یا فردی حرفه ای به راحتی می توانید از این گیاه نگهداری کنید، خب اگر شما هم مثل من شیفته این گیاه شده اید، با مطالعه ادامه این مقاله روش های تکثیر و نگهداری گیاه سبدی را فرابگیرید و با تهیه آن از زیبایی و عطر گل های کالیسیا لذت ببرید.

بررسی اجمالی گیاه کالیسیا فراگرنس

  • نام علمی: کالیسیا فراگرنس Callisia fragrans
  • سایر نام ها : گیاه سبدی ، بروملیاد مصنوعی ، گیاه هشت پا
  • خانواده : بیدسانان
  • قد و اندازه : ارتفاع 15 تا 30 سانت ، طول رانرها می تواند تا یک متر باشد.
  • نور : ترکیبی از نور مستقیم و غیر مستقیم.
  • خاک : لوم نرم که می تواند غنی از محتوای آلی باشد.
  • آب : مرطوب ، گلدان با زهکش خوب باشد تا خاک باتلاقی نشود.
  • آفات و بیماریها : شپشک آردآلود . در صورت آبیاری بیش از حد ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شود.
گل گیاه سبدی
علت نام گذاری گیاه کالیسیا فراگرنس به گیاه سبدی شکل سبد گونه گل های این گیاه است.

همه چیز در مورد گیاه سبدی

زادگاه اصلی این گیاه زیبا علفی مکزیک و آمریکا جنوبی است و در این مکان ها بصورت وحشی و خود رو رشد می کند، کالیسیا در حنوب آمریکا و غرب هند بصورت انبوه بعنوان یک گیاه مورد علاقه گیاه دوستان در حال تکثیر و پرورش است، اگر محل زندگی شما در مناطق نیمه گرمسیر و مرطوب است می توانید گیاه سبدی را در محوطه و باغچه خود نگهداری کنید و پس ار مدتی یک مزرعه بزرگ کالیسیا داشته باشید.

گاهی اوقات این گیاه را به نام “بروملیاد مصنوعی” نیز شناخته می شود، علت این نام گذاری نیز شکل برگ های تغییر یافته کالیسیا فراگرنس است که در شرایط نور شدید دراز می شوند و شکل برگ های گیاه بروملیاد می گیرند، اما در نور کم و سایه برگ های آن بیشتر شبیه به گیاه دراسنا می شوند.

رانرهای گیاه کالیسیا فراگرنس روی زمین حرکت می کنند و تا یک متر هم می توانند رشد کنند، اگر این ساقه های خزنده در جایی با زمین یا خاک گلدان تماس حاصل کنند ریشه می زنند و به یک گیاه کامل و مستقل تبدیل می شوند. از تمام اطراف ساقه مادری رانرها جوانه می زنند و به اطراف می روند و شکل یک هشت پا ایجاد می کنند.

اگر گیاه سبدی در یک گلدان بصورت آویز کاشته شود این رانرها چهره بسیار زیبایی به آن می دهند، بگونه ای که از اطراف گلدان بصورت آبشار به سمت پایین آویز می شوند و در نقطه انتهایی هر رانر یک گیاه کالیسیا مینیاتور بوجود می آید، و در فصل گلدهی بطور مستقل گل افشان می شوند و یکی از راه های تکثیر گیاه نیر جدا سازی این گیاهچه های کوچک و ریشه دار کردن آنها است.

کالیسیا فراگرنس بنفش

مراقبت و نگهداری از گیاه کالیسیا فراگرنس

معمولاً این گیاه در برابر بی آبی و کم نوری مقاوم است، ولی اگر می خواهید گیاه شما زیبا و پر از گل باشد باید نکات نگهداری آن را رعایت کنید، بصورت منظم آن را آبیاری نموده و در نور کافی و دمای مناسب قرار دهید.

نور آفتاب و دما

دمای مناسب رشد گیاه سبدی 24 تا 28 درجه سانتیگراد است، اما این گیاه دماهای بالاتر حتی تا 70 درجه را نیز تحمل می کند ولی در دماهای کمتر از 20 درجه رشد مناسبی نخواهد داشت. در زمستان این گیاه را برای استراحت در یک دوره کوتاه دوماه در دمای کمتر از 20 تا 10 درجه نگهداریی کنید تا در سایر فصول سال رشد بهتری داشته باشد.

برای داشتن یگ کالیسیا سبز و زیبا روزانه 4 تا 5 ساعت نور مستقیم خورشید را برای آن فراهم کنید و روزانه بین 8 تا 10 ساعت نور مناسب و کافی ترکیبی از نور مستقیم خورشید و نور غیر مستقیم را دریافت کند، هرچه نور دریافتی این گیاه بیشتر باشد رنگ سبز برگ های آن به مرور بنفش می شوند.

آب  و رطوبت مناسب

محیط نیمه مرطوب برای رشد گیاه سبدی مناسب است، هرگاه سطح خاک گلدان خشک شد آبیاری را انجام دهید و مطمئن شوید که کل خاک گلدان مرطوب شود و از طرفی اطمینان حاصل کنید که گلدان شما زهکش مناسبی دارد و آب اضافه از آن خارج می شود زیرا این گیاه در آب زیاد یا خاک باتلاقی بسرعت دچار پوسیدگی ریشه و ساقه می شود، دقت کنید گیاهان جوانتر به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

از ایجاد رطوبت مصنوعی و بیش از حد در محیط نگهداری این گیاه خوداری کنید، اگر در کنار این گیاه گل های رطوبت دوست نگهداری می کنید و نیاز به ایجاد رطوبت مصنوعی دارید بهتر است گیاه کالیسیا فراگرنس را جابه جا کنید و آن را به محیطی با رطوبت معمولی انتقال دهید. رطوبت کم تا متوسط کاملا کافی است!

کالیسیا گل سبدی

خاک مناسب گیاه کالیسیا فراگرنس

خاک لوم یا همان خاک ترکیب شده از رس + شن و ماسه به اضافه مقدار کمی کمپوست گزینه مناسبی برای این گیاه است، این گیاه تقریباً محدوده PH پایین تا بالا را تحمل می کند، اما بهترین بازه PH برای رشد مناسب و گلدهی 7.6 تا 8 می باشد.

کودهی

کود های مایع از نوع 3-3-3 گزینه مناسبی برای گیاه سبدی هستند، ولی دقت کنید نیتروژن زیاد به این گیاه ندهید، در صورت تغذیه با نیتروژن زیاد گیاه گل افشان نخواهد شد و بیشتر رشد علفی خواهد داشت.

روش های تکثیر گیاه سبدی

گیاهچه های سر رانر ها بهترین گزینه برای تکثیر این گل هستند، کافیست در حالی که گیاهچه از طریق ساقه رانر به ساقه مادری متصل است آن را روی سطح خاک قرار دهید. پس از مدتی گیاهچه ریشه می زند و داخل خاک گلدان جدید ریشه می دواند حالا می توانید آن را از گیاه مادری جدا کرده و یک کالیسیا مستقل داشته باشید.

روش دوم هم از طریق ساقه است، برای اینکه کار ساقه ی به طول حدود 20 سانت از گیاه جدا کنید و برگ های دو بند پایین آن را جدا نموده و بخش ساقه بدون برگ را درون آب قرار دهید تا زمانی که ریشه ها رشد نموده و حداقل 4 سانت شوند، حال می توانید ساقه ریشه دار شده را به گلدان حاوی خاک انتقال دهید.

اگر در یک آب و هوای گرم زندگی می کنید و قصد دارید این گیاه را در فضای باز پرورش دهید ، گیاهان را به فاصله یک متر از یکدیگر بکارید تا فضای گسترده ای داشته باشند. آنها فضای موجود را پر کرده و از ساقه های خزنده خود ریشه می گیرند و گیاه جدید تولید می کنند.

گیاه کالیسیا در طبیعت

تعویض گلدان

بهترین زمان برای تعویض گلدان بصورت سالانه است، اما مهم تر از تعویض گلدان تعویض خاک است که بهتر است به جای تعویض گلدان سالانه خاک گیاه را تعویض کنید و در همان گلدان مجدداً بکارید، ولی در کل گلدان این گیاه نباید بزرگتر از 15 انتخاب شود، اگر نوع گلدان این گیاه را از نوع آویز انتخاب کنید گیاه زیباتری خواهید داشت.

هرگاه مشاهده کردید که برگ های پایین ساقه در حال خشک شدن و از بین رفتن هستند، بهتر است گیاه را جوان سازی کنید و ساقه آن را از روی خاک جدا نموده و طبق روش تکثیر ساقه آن را ریشه دار نموده و مجدداً در گلدان جدید بکارید.

آفات

این گیاه نگهداری آسانی دارد و کمتر دچار آفت می شود، شایع ترین آفت برای این گیاه شپشک آردآلود است که ممکن است روی برگ ها و پشت برگ ها ظاهر شوند، در زمان مشاهده این آفت با یک دستمال آغشته به الکل شپشک ها را از روی گیاه پاک کنید و برگ ها را با آب و صابون بشورید، برای نابودی این آفات از سم کونفیدور طبق دستورالعمل روی بسته بندی آن استفاده کنید، مورد دوم آبیاری بیش از حد است که موجب پوسیدگی ریشه ها و ساقه می شود.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا