دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

باردار شدن بعد از سن 35 سالگی و عواقب ناشی از آن آیا حاملگی بعد از این سن خطر دارد ؟

باردار شدن در سنین بعد از 35 سالگی

هنگامی که یک زن بعد از سن 35 سالگی باردار می شود، سن او می تواند برایش خطرناک باشد. دلایل متعددی وجود دارد که باردار شدن بعد از این سن می تواند مشکل ساز باشد. هنگامی که سن یک زن بالا می رود باردار شدن او مشکل تر می شود، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا او باردار شود، و عوارض بیشتری مانند سقط جنین، دیابت و فشار خون بالا برای مادر وجود خواهد داشت.

هر چه سن یک زن بالاتر می رود، ذخیره تخمدان او کم تر می شود و آنچه باقی می ماند ممکن است به اندازه ای که باید سالم و قابل باروری نباشند. زمانی که یک زن بعد از 35 سالگی باردار شود، پزشکان او را معاینه می کنند تا متوجه شوند که آیا وی به مراقبت های پزشکی پیشرفته در دوران بارداری نیاز دارد یا خیر. اکثر زنان بالای 35 سالگی حاملگی های پیچیده ای ندارند، اما پزشکان سعی می کنند در طول بارداری حواسشان به وی باشد تا خطری او و جنینش را تهدید نکند.

مشکلات باردار شدن در سنین بالای 35 سالگی چیست؟

در سنین بالای 35 سالگی، باردار شدن بسیار مشکل تر می شود و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا فرد باردار شود. این امر بیشتر به پائین آمدن ذخیره تخمدان زنان در سنین بالاتر مربوط می شود. احتمال خیلی کمی وجود دارد که یک زن بالای 35 سالگی تخمک گذاری کند.

باردار شدن

در مورد افزایش خطر سندرم داون چه چیزی می توان گفت؟

یکی از مهمترین ریسک های باردار شدن در زنان بالای سنین 35 سالگی، سندرم داون است. سندرم داون یک نقص کروموزومی است که با افزایش سن مادر و پائین آمدن ذخیره تخمدان زنان ارتباط دارد. در سن 40 سالگی، حدود یک در 100 زن در معرض خطر داشتن یک کودک مبتلا به سندرم داون خواهد بود. بعد از سن 40 سالگی، خطر بیماری سندرم داون افزایش می یابد. در سن 49 سالگی، حدود یک در 12 زن در معرض خطر داشتن یک کودک مبتلا به سندرم داون است. پزشکان اغلب از نمونه برداری آمنیوسنتز یا ویروس کوریونی (CVS) برای تعیین خطر ابتلا به بیماری سندرم داون در جنین استفاده می کنند.

آیا زایمان زودرس به افزایش سن مربوط است؟

مطالعات متعدد نشان داده است که بین زایمان زودرس (PTB) و افزایش سن مادر ارتباط مستقیمی وجود دارد. در مطالعه ای که اخیرا در کانادا انجام شده معلوم شده است که زنان بالای 40 سال، خطر ابتلا به PTB مانند فشار خون مزمن، دیابت پیش از باردار شدن و هنگام بارداری، رفتارهای تهاجمی در دوران بارداری را دارند. خطر ابتلا به PTB در مقایسه با سنین 30-34 سالگی 20 درصد بیشتر است.

  • آیا احتمال داشتن دو پسر دوقلو وجود دارد؟

با افزایش سن مادر، احتمال باردار شدن دو پسر دوقلو افزایش می یابد. علاوه بر سن، تعداد حاملگی ها نیز این احتمال را افزیش می دهند. اگر زن 35 ساله باردار شود و پیش از این نیز چهار مرتبه باردار شدن را تجربه کرده باشد، به احتمال خیلی زیادی دو پسر دوقلو خواهد داشت. برای تعیین جنسیت و یا تعیین درصد احتمال دختر و یا پسر بودن جنین می توانید از این نرم افزار استفاده نمایید.

  • خطرات دیگر باردار شدن در سنین بالای 35 سالگی کدامند؟

چنانچه سن زنان افزایش می یابد، آنها با احتمال بیشتری به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و آرتریت مبتلا می شوند. افزایش سن به طور کلی ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از باردار شدن و زایمان زودرس را افزایش دهد.

آیا آزمایش پیش از تولد خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟

دو مورد از مهمترین آزمایشات تهاجمی در زنان بالای 35 سالگی، CVS و آمنیوسنتز هستند. هر دو آزمایش خطر سقط جنین را افزایش می دهند؛ هم در زنان سنین بالا و هم در زنان سنین پائین، اما ریسک آن کمتر از یک درصد است. این آزمایش ها کاملا اختیاری هستند و برای مراقبت های زایمان ضروری نیستند، بنابراین شما باید خطرات CVS و آمنیوسنتز را به دلیل فواید تشخیص زودهنگام شرایط جنین نادیده بگیرید. خوشبختانه، تست های غیر تهاجمی وجود دارند که می توانند اطلاعاتی در مورد خطرات ابتلای جنین به بیماری سندروم داون ارائه دهند.

باردار شدن

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خطرات باردار شدن در سنین بالای 35 سالگی پرداختیم. با خواندن این مطلب شاید خیلی از شما از باردار شدن و خطرات آن در سنین بالا بترسید ولی بهتر است بدانید که این عواقب در همه افراد دیده نمی شوند و برای اینکه خیالتان راحت شود باید به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید مطالب بیشتری در این حوزه بخوانید اینجا کلیک کنید. از اینکه بار دیگر با پروماگ همراه شدید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا