دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتمد و زیبایی

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و چگونگی محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا

این روزها شنیدن خبر افزایش آلودگی هوا ما را نگران سلامتی بدن و پوست صورتمان می‌کند. آگاهی از عوارض آلودگی‌ها بر روی پوست ، موجب می‌شود تا جهت به حداقل رساندن آثار این آلودگی‌ها تلاش کنیم. در این مقاله از مجله پروماگ شما را با روش‌هایی آشنا می‌سازیم تا بتوانید در برابر این معضل که گریبان‌گیر زندگی امروز ما شده است، مقابله کنید.

پوست و آلودگی هوا

سبک زندگی امروز و قرارگیری در معرض آلودگی هوا دارای تأثیرات منفی بر روی سلامتی انسان خواهد بود. پوست به‌عنوان یک محافظ برای ارگان‌های داخلی بدن بیشتر در معرض این آلودگی‌ها قرار دارد. آلودگی سبب می‌شود که رادیکال‌های آزاد بسیار بیشتری در بدن تولید شود. این رادیکال‌های آزاد، انسان را به سمت پیری و مشکلات پوستی سوق می‌دهند. بنا بر دلایل ذکرشده لازم است تا از تأثیر آلودگی هوا آگاه باشیم و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنیم.

آلودگی و پوست صورت

نوشته های مشابه

آثار آلودگی هوا بر پوست

آلودگی هوا یکی از علل اصلی صدمه به پوست است؛ زیرا مواد سمی موجود در هوا موجب پیری زودرس و ایجاد چین‌وچروک بر روی صورت، گردن و دست‌ها می‌شوند. به‌علاوه گردوغبار، تشعشعات رادیواکتیو و آلودگی محیطی در درون منافذ پوست جمع شده و پوست را تیره می‌کنند. بروز اگزما، آکنه و اگزمای آتوپی، ایجاد رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای بر روی پوست و بی‌رنگ شدن بخشی از پوست، خشکی، لکه و زخم نیز از دیگر عوارض آلودگی هوا است. آلودگی‌ها در برخی از افراد نیز سبب کبودی‌هایی در اطراف چشم و گودی زیر چشم می‌شود.

نکاتی درباره محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا

  •  شستشوی دست و صورت

شستشو اولین و مهم‌ترین راه برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا است. بدین منظور استفاده مدام از صابون، چربی پوست صورت را از بین می‌برد و پوست را به‌تدریج دچار شکنندگی می‌کند که درنتیجه سبب ایجاد چین‌وچروک در صورت می‌شود. بهتر است جهت شستشو از ژل‌های شستشوی صورت که فاقد مواد صابونی هستند، استفاده شود. این ژل‌های شستشو سبب احیای پوست، حفظ لطافت، شادابی و محافظت پوست شده و از جذب آلودگی‌ها به پوست جلوگیری می‌کنند.

  • پوشاندن صورت و دست‌ها

دست‌هایتان را با دستکش و صورتتان را با ماسک بپوشانید، البته این راه به‌طور کامل نمی‌تواند از پوست شما محافظت کند؛ زیرا بازهم قسمت‌هایی از بدن مانند پیشانی و دور چشم‌ها پوشانده نمی‌شوند؛ اما برای حفظ پوست دست‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین سعی کنید بدن خود را تا حد امکان بپوشانید. بدین منظور از لباس‌های آستین‌بلند، شلوارهای بلند و لباس‌هایی با یقه‌بسته استفاده کنید.

  •  استفاده از رژیم غذایی مناسب

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه سبب طراوت و شادابی پوست می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها به استحکام و مقاومت پوست در برابر آلودگی هوا کمک می‌کنند. مصرف سبزی‌هایی مانند کرفس و اسفناج که سرشار از فیبر هستند، به بازسازی سلول‌هایی که بر اثر آلودگی هوا تخریب‌شده‌اند، کمک می‌کنند.

سعی کنید روزانه به میزان مناسبی از شیر و لبنیات مصرف کنید؛ زیرا باعث شادابی پوست می‌شود و آلودگی سرب را از بین می‌برد.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای پوست بسیار ضروری هستند و در ماهی آب‌های سرد مانند قزل‌آلا و سالمون، گردو، لوبیا قرمز و اسفناج وجود دارند. امگا ۳ بر روی پوست، سپری روغنی ایجاد کرده و از رسیدن اشعه ماوراءبنفش به آن جلوگیری می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۶ نیز که در خوراکی‌هایی مانند تخم‌مرغ، مرغ، گوشت قرمز، غلات، دانه‌ها و روغن‌های پخت‌وپز یافت می‌شوند، در برابر آلودگی‌ها بسیار مفیدند.

ویتامینهای C و E آنتی‌اکسیدان‌های خوبی هستند و در برابر ایجاد رادیکال‌های آزاد مقاومت می‌کنند. این ویتامین‌ها در میوه‌ها، سبزی‌ها، غذاهای دریایی و روغن‌های خوراکی یافت می‌شوند. ویتامین C در غلات کامل، سیب‌ها، پرتقال‌ها و دیگر مرکبات وجود دارد. ویتامین E نیز در روغن جوانه گندم، خردل، اسفناج، کلم بروکلی و کره بادام زمینی یافت می‌شود.

  •  جلوگیری از قرار گرفتن در برابر هوای آلوده

سعی کنید مدام در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید و ترجیحاً در منزل بمانید، مگر در مواقع ضروری که نیاز است حتماً از منزل خارج شوید.

  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم و کرم‌های ضد آفتاب

در زمان آلودگی هوا از مواد آرایشی و عطرها کمتر استفاده کنید؛ زیرا این مواد در زمان آلودگی هوا سبب می‌شوند تا آلاینده‌ها بیشتر در منافذ پوست رسوب کنند. به‌جای این مواد از مرطوب‌کننده‌های ملایم و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

  • پرهیز از تماس نزدیک

سعی کنید در هوای آلوده از تماس‌های فردی از قبیل روبوسی و آغوش گرفتن پرهیز کنید.

  • پوشاندن زخم‌های روی پوست

اگر زخمی بر روی پوستتان ایجادشده، حتماً با استفاده از کرم‌های ترمیمی و کرم‌های ضدعفونی‌کننده روی زخم را بپوشانید.

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب زیاد و کافی در طول روز موجب می‌شود تا پوست آب‌رسانی شده و رشد سلول‌ها و گردش خون پوست بیشتر شود.

نتیجه‌گیری

آلودگی هوا در عصر حاضر یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها برای سلامت انسان محسوب می‌شود. همان‌گونه که در متن بیان کردیم در هوای آلوده، رادیکال‌های آزاد در برابر سلول‌های پوستی، قدرت بیشتری می‌یابند و سبب تخریب سلول‌ها می‌شوند. همچنین پیری زودرس، کدر شدن پوست و برخی مشکلات پوستی را از جمله عوارض ناخوشایند آلودگی هوا برشمردیم. به‌علاوه به نکاتی در خصوص مراقبت از پوست در برابر آلودگی‌ها پرداختیم.

با سپاس از شما خواننده محترم که تا پایان یکی دیگر از مقالات مجله پروماگ همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا