دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

نانوذرات کلسیم می توانند مقاومت سلول های سرطانی در برابر شیمی درمانی را کاهش دهند

شیمی درمانی یکی از روش های درمانی موجود برای از بین بردن سلول های سرطانی است که مورد استفاده قرار می گیرد، اما متاسفانه در بسیاری از مواقع این روش درمانی تاثیر مثبتی ندارد و حتی ممکن است باعث افزایش مقاومت سلول های سرطانی شود. محققان دانشگاه Zhengzhou در تحقیقات اخیر خود دریافته اند که نانوذرات کلسیم می تواند این مقاومت سلول های سرطانی را در برابر داروهای شیمیایی را کاهش داده و تاثیرات درمان بوسیله شیمی درمانی را افزایش دهند.

تاثیرات نانوذرات کلسیم روی سلول های سرطانی

متاسفانه سلول های سرطانی قادرند بطور کاملاً هوشمند داروهای بازدارنده و مخرب خود را شناسایی نموده و مقاومت خود را در برابر آنها افزایش دهند، این سلول ها پروتئینی به نام P-glycoprotein (P-gp)  تولید می کنند که در غشای سلول قرار دارد، زمانی که داروهای درمانی به سلول های تومور سرطانی می رسند P-gp از یک مولکول به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) برای بیرون کشیدن داروها از داخل سلول استفاده می کند.

این فرایند می تواند اثر ناخوشایند افزایش مقاومت سلول ها در برابر داروهای شیمی درمانی را به همراه داشته باشد و نتیجه آن کاهش میزان درمان سرطان خواهد بود. در مطالعات گذشته ، دانشمندان سعی کرده اند با هدف قرار دادن P-gp یا ATP ، با این مقاومت مقابله کنند، اما تا کنون موفق نشده اند که این مقاومت را از بین ببرند. و اثر درمان را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

مطالعات قبلی نشان داده است که یون های کلسیم یکی از سلاح های امیدوار کننده برای مبارزه با این مقاومت سلول های سرطانی هستند، و نوید دهنده کاهش سطح P-gp و ATP است. بنابراین در مطالعات جدید، محققان بررسی کردند که چگونه می توانند کلسیم را درون سلولهای سرطانی وارد نموده تا به کمک آن این مقاومت را از بین ببرند.

روش استفاده از نانوذرات کلسیم در درمان سرطان

این تیم محقق آنچه را که آنها نانوژنراتور یون کلسیم می نامند (TCaNG) تولید کردند. این نانوذرات کلسیم از فسفات کلسیم ساخته شده و حاوی داروی شیمی درمانی به نام دوکسوروبیسین (doxorubicin) هستند و در آخر این نانوذرات با مولکولهایی پوشانده می شوند که آنها را به سلولهای سرطانی هدایت می کند. هنگامی که این نانوژنراتورها به داخل تومورها راه پیدا می کنند ، محیط اسیدی موجود در آنها باعث تجزیه و آزاد سازی یون های کلسیم و دارو می شود.

براساس نتایج بدست آماده آزمایشگاهی به نظر می رسید که این نانوذرات کلسیم در آزمایش های آزمایشگاهی به خوبی کار می کنند. هنگامی که آزمایش سلول های سرطانی در یک ظرف انجام شد، تیم مشاهده کرد که سطح ATP و P-gp کاهش می یابد و دوکسوروبیسین قادر به از بین بردن تومورها بود؛ حتی اگر قبلاً نسبت به داروها مقاومت نشان داده بودند. آزمایش های پیگیری در موش های سرطانی نشان داد که تومورها پس از 21 روز کوچک شده و تاکنون به نظر نمی رسد که این درمان هیچ عارضه ای داشته باشد.

البته ، آزمایشات فوق هنوز وارد فاز انسانی نشده و تست در این خصوص صورت نگرفته است، بنابراین هیچ تضمینی برای موثر بودن نتایج وجود ندارد. اما نتایج اولیه امیدوار کننده است.

منبع : انجمن شیمی آمریکا ACS


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا