دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زندگیتو بساز

هر آنچه که باید در مورد مشاوره فردی و خانواده بدانید

مشاوره فردی فقط برای یک فرد است و تنها بر نیازهای درمانی او تمرکز دارد. خانواده درمانی یا مشاوره خانواده بر کل خانواده یا چند نفر از اعضای آن متمرکز است. هر دو نوع مشاوره ممکن است سودمند باشد و گاهی ممکن است فرد در مشاوره فردی و خانوادگی شرکت کند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است به صورت هفتگی با یک درمانگر برای درمان فردی ملاقات کند و سپس با یک درمانگر خانواده در اواخر همان هفته، هر دو هفته ملاقات کند.

رویکرد مشاوره فردی و خانواده از نظر تمرکز درمان متفاوت است. در مشاوره انفرادی، یک بیمار وجود دارد و درمان فقط بر روی او متمرکز است. به عنوان مثال، اگر فردی در حال درمان اضطراب باشد، جلسات بر روی برخورد با اضطراب او و مشکلاتی که ممکن است در سایر زمینه های زندگی او ایجاد کند تمرکز می کند. از طرف دیگر در جلسات مشاوره خانواده در یک زمان شامل چند نفر می شود. به عنوان مثال، ممکن است کل خانواده با هم تحت درمان باشند یا چند نفر از اعضای یک خانواده ممکن است در یک جلسه درمانی شرکت کنند.

مشاوره خانواده میتواند به حل مشکلات ارتباطی بین زوجین کمک کند

تفاوت بین مشاوره فردی و خانواده اغلب شامل مواردی که مشاور در جلسات در نظر میگیرد، و برخی از جلسات به دلیل مشکلات یکی از اعضای خانواده آغاز می شود. برای مثال، اگر فردی در حال حل مشکل است، مشاور خانواده ممکن است به اعضای خانواده او کمک کند تا مشکل او را بهتر درک کنند، راه‌های جدیدی برای کنار آمدن با آنها ایجاد کنند و یاد بگیرند که چگونه می‌توانند به او کمک کنند. گاهی اوقات جلسات روانشناسی خانواده ممکن است به اعضای خانواده کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه به مشکلات فرد کمک می کنند یا مانع پیشرفت او به سمت بهتر شدن نشوند.

به صورت کلی تمامی درمانگر های خانواده بر نقش موثر خانواده در حل مشکلات تاکید دارند. بنابراین مشاور روانشناسی خانواده تمام تلاش خود را میکند تا از طریق بررسی و تحلیل روابط والد فرزندی و رابطه همسران در دوره های مختلف زندگی فرد به او کمک کند مشکلات روانشناختی و بین فردی خود را حل کند.

شما میتوانید پیرامون موضوع مشاوره فردی و خانواده مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:

کدام یک بهتر است: مشاوره فردی یا مشاوره خانواده؟

مشاوره فردی به افراد اجازه می دهد بدون نگرانی از قضاوت شدن توسط شریک زندگی صحبت کنند

نکته قابل توجه این است که یک فرد ممکن است همزمان به مشاوره فردی و خانوادگی بپردازد. برای مثال، یک فرد ممکن است از مشاوره فردی استفاده کند تا فقط بر مشکلات خود تمرکز و راه حل ایجادکند. سپس ممکن است در جلسات مشاوره خانواده نیز شرکت کند تا با مشکلات خود از منظر خانواده برخورد شود.

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره انفرادی شامل گفتگو با یک متخصص سلامت روان (مشاور روانشناسی) دارای مجوز برای بحث در مورد موضوعات مختلف و راه های مقابله با آن مسائل است. افراد در هر طیف سنی می توانند به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنند، از کودکان خردسال تا بزرگسالان. برخی از مواردی که افراد برای آنها به مشاور فردی مراجعه می کنند عبارتند از:

  • برای مقابله با استرس، اضطراب یا افسردگی
  • برای یادگیری مهارت های مقابله ای بهتر
  • برای یادگیری مهارت های ارتباطی بهتر
  • برای مقابله با اندوه یا عواقب یک رویداد آسیب زا
  • برای ایجاد یک تغییر مهم در زندگی

همانطور که می بینید، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است فردی به دنبال مشاوره فردی باشد. گاهی اوقات، مردم به سادگی نیاز دارند که در مورد مسائل با فردی که غیر قضاوت کننده است صحبت کنند. در حالی که یک همسر، اعضای خانواده و دوستان می توانند منبع خوبی برای صحبت با آنها باشند، آنها اغلب نمی توانند با مسائل بزرگتری که ممکن است کسی داشته باشد کنار بیایند و توصیه های واقعی ارائه دهند. انواع مختلفی از درمان و مشاوره وجود دارد، و یک نوع درمان ممکن است به خوبی برای شخص دیگری کارساز نباشد.

مشاوره درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی- رفتاری بر کمک به افراد با افکار یا ادراکات غیرمنطقی که می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند، تمرکز دارد. این افکار و ادراکات، که در غیر این صورت به عنوان تحریفات شناختی شناخته می شوند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تفکر سیاه و سفید، یا این باور که همه چیز باید در یک افراط باشد
  • تعمیم بیش از حد، برای مثال فکر کردن به اینکه شما یک شکست کامل در زندگی هستید فقط به این دلیل که چیز کوچکی را به هم ریخته اید
  • فیلتر ذهنی منفی، یا عدم توجه به پیامدهای مثبت زندگی تان
  • فاجعه سازی یا انتظار وقوع بدترین نتیجه ممکن
  • عجولانه نتیجه گیری کنید، یا فرض کنید که کسی در مورد شما چیزی فکر می کند در حالی که فکر نمی کند

یک درمانگر متخصص در CBT می تواند به شما کمک کند تا از این الگوهای منفی تفکر که می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و سایر شرایط شود جلوگیری کنید. CBT بسیار هدفمند است و بیماران ممکن است تکالیف خود را هر هفته در بین جلسات درمانی انجام دهند.

مشاوره درمان روانکاوی

درمان روانکاوی یا گفتار درمانی، شکلی از درمان مشاوره فردی است که در آن بیمار در مورد زندگی خود و به ویژه دوران کودکی خود صحبت می کند به این امید که درمانگر الگوهایی را بیابد. در این شکل از درمان، احساسات سرکوب شده از گذشته آشکار می شود، که ممکن است در ابتدا برای بیمار بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال، درمانگر با بیمار کار می کند تا تشخیص دهد که چگونه این احساسات سرکوب شده ممکن است امروز مشکلاتی را ایجاد کنند.

چرا مشاوره خانواده بهتر از مشاوره فردی است؟

در حالی که مشاوره فردی می تواند بسیار مفید باشد، مواردی وجود دارد که مشاوره خانواده ممکن است گزینه بهتری باشد و شامل مواردی می شود که چیزی در پویایی خانواده باعث ایجاد مشکلات می شود. برخی از مواردی که افراد ممکن است به دنبال خانواده درمانی یا مشاوره خانواده باشند عبارتند از:

  • وقتی یکی از والدین بیشتر از دیگری انضباط‌ کننده است، باعث می‌شود کودک یا فرزندان به طرفداری از والدین دیگر برسند.
  • وقتی هر دو والدین با هم مشاجره می کنند و باعث ایجاد استرس زیادی در سایر افراد خانواده می شود.
  • هنگامی که مواردی از سوء استفاده فیزیکی یا جنسی وجود دارد که باید از بین برود.

مشاوره خانواده اغلب شامل کودکان خردسال می شود، اما می تواند بین افراد مهم یا والدین و کودکان بزرگسال نیز رخ دهد.

نتیجه گیری

اگر در زندگی شخص خود مشکلاتی دارید که نیاز به صحبت کردن با یک مشاور درمانگر را می طلبد میتواند از مشاوره فردی جهت حل آن مشکل اقدام کنید. اما اگر مشکلات شما به گونه ای است که پشت آن مسائل مربوط به خانواده قرار دارد، بهتر است از مشاوره خانواده جهت رفع مشکلات کمک بگیرید.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا