دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گردشگری

با خواندن این مقاله کویر های ایران را بیشتر بشناسید!

با اینکه در زمان حال زندگی شهری درالویت اکثر افراد قرار گرفته است و همه به دنبال اجاره ویلا اطراف تهران هستند تا از دود و دم تهران فراری باشند، راهی جدید پیش روی همگان برای تجربه جدید و همینطور دور شدن از دود و دم این شهر بزرگ به میان آمده است و آن کویر نوردی است. در این مطلب قصد داریم در ابتدا به شما کویر های ایران را معرفی کنیم و بعد به دنبال راهنمایی شما برای کویر نوردی باشیم در نتیجه با ما همراه باشید.

کویرهای ایران

کویر مصر

کویر مصر یا دریای شنی کویر از توابع استان اصفهان است و در هفتصد کیلومتری تهران قرار دارد. ولی داستان این کویر آن است که شخصی به نام یوسف که از قضا از اهالی همین روستا بوده است و در زمان کم آبی چاهی عمیق حفر می کند و به آب می رسد در نتیجه از اهالی روستا می خواهد به خاطر احترام به حضرت یوسف و اتفاقی که در مصر برای او اتفاق افتاد نام مصر را روی این صحرا بگذارند. بهترین زمان سفر به کویر زیبای مصر از اواسط  پاییز تا اواخر  فروردین ماه است.

نوشته های مشابه

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در نزدیکی کاشان یکی دیگر از زیبا ترین کویر های ایران است. این کویر حدود سیصد کیلومتر فاصله تا تهران دارد بنابراین بین تهرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار است و به دلیل پوشش گیاهی و جانوری و آسمان شب بسیار زیبا و تپه های شنی بلند این کویر بسیار مورد توجه است.

اسم  مرنجاب از مرد رنج آب گرفته شده است که دلیل آن سخت بودن حفرکردن چاه و قنات است.

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیایانک در شهرستان خور و بیابانک از سمت شرق به استان یزد و از سمت غرب به نایین راه دارد. دلیل محبوبیت این کویر به خاطر اشکال لانه زنبوری و تپه های شنی ای است که با هر وزش باد اشکال مختلفی را از خود نشان می دهند و از طرفی نباید دریاچه های نمک خور را فراموش کرد.

کویر خور و بیابانک

کویر در متین آباد به شکل کمپ

این کمپ به صورت اکو کمپ است ومناسب کسانی است که برای اولین بار می خواهند کویر گردی کنند و سختی زیادی را متحمل نشوند. این کویر در جنوب شرقی کاشان واقع شده است و جزء انتخاب های بسیاری از تازه کار ها است ولی آنقدر محبوب است که حرفه ای ها هم بسیار به آنجا سفر می کنند.

در این کویر کومه ها و چادر هایی در نظر گرفته شده است که رفاه شما را بالا ببرد و شما می توانید از سرگرمی هایی مانند شتر سواری و تماشای آسمان شب و غیره لذت ببرید.

کویر زردگاه

در صد و هشتاد کیلومتری طبس کویری زیبا قرار دارد که از روی روستای زردگاه نام گذاری شده است و علارغم کویر بودنش سرسبزی را می توان در آن مشاهده کرد. این روستا پلکانی است و دارای چشمه آب گرم و استخر کوچک جهت آبتنی دارد که مسافران می توانند از آن بسیار لذت ببرند.

کویر زردگاه

کلوت های بیایان لوت

کلوت های بیایان لوت بزرگترین در نوع خود در دنیا است و سه عنصر خاک، باد و آب در ساخت آن نقش داشته اند. و اگر دنبال آرامش هستید این مکان به خاطر نبود هیچ گونه حیاطی بسیار برای شما مناسب است. در ادامه باید گفته شود که بسیاری دیگر از کویر ها بودند که در لیست آورده نشد ولی آنقدر زیبا هستند که آن ها را از دست ندهید.

وسایل مورد نیاز برای کویر نوردی:

1-آب

مسلما وقتی به کویر سفر می کنید باید آب بنوشید و گفته می شود که حداقل چهار لیتر می تواند برای شما کافی باشد.

2- سایه بان پایه دار

اگر می خواهید دچار آفتاب سوختگی نشوید این مورد را به همراه داشته باشید. زیرا مخصوصا در ظهر و عصر به دلیل قرار گیری آفتاب به صورت عمود ممکن است به پوست شما آسیب برسد.

3- وسایل شخصی و بهداشتی

وقتی در کویر هستید مانند زمان های دیگر نباید بهداشت را فراموش کنید و حتما دستمال مرطوب و مسواک و بقیه تجهیزات خود را بردارید.

4-زیر انداز و پتوی مسافرتی

اگر کویر نوردی شما طولانی تر است و قرار است در شب در کویر بمانید این دو وسیله نیاز شما خواهد شد. زیرا در کویر شب ها سر می شود.

5- ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب پوست شما را از اشعه های مضر آفتاب حفظ می کند. دقت داشته باشید که هر چند ساعت یه بار کرم خود را تمدید کنید.

6- عینک آفتابی

داشتن عینک آفتابی جهت محافظت از چشم های شما در برابر اشعه های مضر بسیار مهم است و اینکه کامل اندازه سر شما باشد تا اذیت نشوید و بندی که بتوانید هر موقع آن را نخواستید از چشم خود خارج کنید.

7- کوله پشتی مناسب

کوله پشتی مناسب شما باید سبک و اندازه شما باشد تا وسایل مورد نیاز خود را همراه خود داشته باشید واین کوله پشتی یک محفظه آب داشته باشد و یک لوله برای خوردن آب که به شما بسیار کمک می کند.

8-اپلیکیشن موقعیت یابی

اپلیکیشن های گوگل مپ، مپی که افلاین استفاده می شود می تواند بسیار به شما کمک کند و اپلیکیشن رودتریپس نیز برای نشان دادن مسیر استفاده می شود.

9-لباس های مناسب برای غلتیدن در ماسه ها

حتما برای لذت بردن از سفر خود این مورد را فراموش نکنید و از پوشیدن لباس های چسبان و یا شلوار جین و یا بردن جواهرات و غیره اجتناب کنید.

10- صندل مخصوص پیاده روی در کویر

این صندل ها از مقاومت گرمایی زیادی برخورددار هستند و طراحی های کناره کفش از پا به خوبی محافظت می کند.

11- کلمن

کلمن در سرد نگه داشتن مواد خوراکی و جلوگیری از مسمویت در اثر گرما بسیار کمک حال شما خواهد شد.

12- چادر مناسب کویر

چادر هایی که باد بتواند از آن عبور کند و پنجره های بزرگی داشته باشد برای استراحت شما مناسب خواهد بود.

13-حشره کش

به دلیل اینکه در کویر حشره های خطر ناکی وجود دارد می توانید از حشره کش ها و کرم های مخصوص پوست برای دور کردن حشرات استفاده کنید.

14- دستمال محافظ

از این دستمال ها می توانید به عنوان سربند، ماسک صورت، پرچم وبه عنوان نشانه برای دیده شدن استفاده کنید.

15- دوش خورشیدی

این وسیله تازه ابداع شده دارای کیسه ای است که باید با آب پر شود و آن را با انرژی خورشیدی گرم کنید و در انتها شیر آب آن را باز کنید و دوش بگیرید.

16-جعبه کمک های اولیه

این مورد حتما همراه شما باشد تا در صورت وقوع مشکلی پیش بینی نشده آماده باشید.

17-شلوار و شلوارک های مخصوص پیاده روی

این مورد صرفا جهت راحتی شما است و کاملا سلیقه ای است.

18- دیگر تجهیزات ضروری در کویر

با خود دستمال توالت، دستمال، نوارچسب، پوشاننده های گوش، قطره چشم، دوربین وظرف های نگهداری سوخت و غیره به همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای کویر نوردی

بهترین زمان برای کویر نوردی

به طور کلی نیمه دوم سال زمان مناسب تری برای سفر به کویر است ولی طبق اینکه به کدام کویر سفر می کنید باید تصمیم خود را قطعی کنید و طبق آن لباس های مناسب را بردارید برای مثال در زمستان اگر سفر می کنید ممکن است در شب سردتان شود در نتیجه مکان  کویر خود را حتما در نظر داشته باشید.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا