دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

آیا یادگیری واژه های جدید زبان در طول خواب عمیق امکان پذیر است یا خیر ؟

زمانی که برای خواب صرف می شود، گاهی اوقات غیر مفید به نظر می رسد. این تصور این پرسش را مطرح می کند که آیا افراد می توانند زمان خواب را به صورت مفیدتری، به عنوان مثال برای یادگیری یک زبان جدید بگذرانند یا خیر؟ 

تا به امروز تحقیقات بر روی خواب بر ثبات و تقویت (تثبیت) خاطراتی تمرکز داشتند که در طول بیداری شکل گرفته بودند. با این حال، یادگیری در طول خواب به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد قابل ملاحظه ای در مورد اطلاعات یاد گرفته شده در زمان بیداری وجود دارد که با تجدید خاطره در مغز در هنگام خواب تکرار شده و به یاد فرد سپرده می شوند. تجدید خاطره در طول خواب باعث تقویت حافظه ضعیف افراد می شود و اطلاعات تازه به دست آمده را در خود جای می دهد.

اگر تجدید خاطره در طول خواب باعث بهبود ذخیره اطلاعات به دست آمده در طول بیداری شود، سپس تجدید خاطره اولیه، یعنی پردازش اولیه اطلاعات جدید، باید در طول خواب نیز امکان پذیر باشد، و به طور بالقوه ردیابی یک حافظه تا بیداری ادامه یابد. این مسئله سوال تحقیقاتی کاترینا هنک، مارک زیست و سیمون روچ از موسسه روانشناسی و تحقیقاتی با نام “رمزگشایی خواب” در دانشگاه برن، سوئیس بود. این محققان برای اولین بار نشان دادند که کلمات خارجی جدید و ترجمه آنها ممکن است در طول خواب وسط روز با اطلاعات ذخیره شده در بیداری مرتبط باشند. پس از بیدار شدن، شرکت کنندگان اطلاعات شکل گرفته در طی خواب را مجددأ فعال می کردند تا به معانی کلمات جدید دسترسی پیدا کنند. هیپوکامپ، که ساختار ضروری مغز برای یادگیری وابسته به بیداری است، همچنین از بازیابی کلمات به خاطر سپرده شده در هنگام خواب نیز پشتیبانی می کند.

حالت های فعال سلول های مغز برای یادگیری در هنگام خواب ضروری هستند

گروه تحقیقاتی کاترینا هنک بررسی کرده است که آیا یک فرد در طول خواب قادر به ایجاد ارتباطات معنایی جدید بین کلمات خارجی جدید و معانی آنها با حالت های فعال سلول های مغز است یا خیر. هنگامی که ما به مرحله های عمیق خواب می رسیم، سلول های مغز ما به طور مداوم فعالیت خود را هماهنگ می کنند. در طول خواب عمیق، سلول های مغزی برای مدت کوتاهی پیش از ورود به حالت غیر فعال، به طور فعال با یکدیگر عمل می کنند. نامیده می شود. هر دو حالت فعال مغز و حالت غیر فعال سلول های آن در هر نیم ثانیه جایگزین می شوند.

پیوندهای معنایی بین واژه های یک زبان مصنوعی به نمایش گذاشته شده در طی خواب و ترجمه های آلمانی آنها، تنها زمانی رمزگذاری و ذخیره می شدند، که کلمه دوم یک جفت واژه بارها و بارها (2، 3 یا 4 بار) در حالت فعال سلول های مغز به نمایش گذاشته می شد. به عنوان مثال، زمانی که یک شخص در طی خواب کلمات “tofer = key” و “guga = elephant” را می شنید، او پس بعد از بیدار شدن می توانست این کلمات را در دسته بندی درست خود قرار دهد و آنها را به خاطر بسپارد. جالب توجه بود که قسمت های مربوط به زبان در مغز و هیپوکامپ در طی بازیابی واژگان جدید به یاد سپرده شده در طول خواب فعال بودند، چرا که این ساختارهای مغز معمولا یادگیری واژگان جدید را در طی بیداری مدیریت می کنند. به نظر می رسد که این ساختارهای مغز تشکیل حافظه را مستقل از حالت غالب هوشیاری / عدم هوشیاری در طول خواب عمیق، و هوشیاری در طول بیداری مدیریت می کنند.

یادگیری در خواب

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : برنامه ریزی عصبی کلامی یا NLP ؛ و تاثیر آن بر زندگی و نگرش های فردی

تشکیل حافظه برای یادگیری به هوشیاری نیازی ندارد

علاوه بر روابط عملی آن، این شواهد جدید برای یادگیری در طی خواب، نظریه های فعلی خواب و حافظه را به چالش می کشند. مفهوم خواب به عنوان حالت ذهنی محدود شده، که در آن ما از محیط فیزیکی جدا شده ایم، دیگر قابل اعتماد نیست. سیمون روچ، یکی از نویسندگان اولیه این تحقیق می گوید:

 “ما می توانستیم نظریه یادگیری پیچیده در طول خواب عمیق را رد کنیم.” نتایج کنونی، مفهوم نظری جدیدی از رابطه بین حافظه و هوشیاری که کاترینا هنک در سال 2010 منتشر کرده است را برجسته می کنند. کاترینا هنک می گوید: “این مسئله که در چه مدت زمانی خواب عمیق می تواند باعث یادگیری کلمات جدید شود و چه پیامدهایی خواهد داشت، موضوع تحقیقی در سال های آینده خواهد بود.”

رمزگشایی خواب

رمزگشایی خواب یک پروژه تحقیقاتی بین رشته ای بزرگ است که توسط دانشگاه برن، سوئیس انجام می شود. 13 گروه تحقیقاتی در رشته های پزشکی، زیست شناسی، و روانشناسی، بخشی از این گروه تحقیقاتی هستند. هدف این گروه های تحقیقاتی، شناخت بهتر مکانیسم های درگیر در خواب، هوشیاری و شناخت است.

یادگیری در خواب

سخن پایانی

محققان نشان دادند که ما می توانیم واژگان یک زبان جدید را در طی مرحله های متمایز خواب به دست آوریم و واژگان به یاد سپرده شده در طول خواب، به طور ناخودآگاه در طول بیداری بازیابی می شوند. براساس این تحقیقات به نظر می رسد که ساختارهای مغز که یادگیری واژگان جدید را در طی بیداری مدیریت می کنند، وظیفه شکل گیری حافظه را نیز به عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا