دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشبودجه بندی زندگیتربیت کودکزندگیتو بساز

تبعیض بین فرزندان چگونه پدید می آید و چگونه می توان از وقوع آن جلوگیری کرد؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که حس کرده باشید، پدر یا مادرتان، توجه ی ویژه ای به خواهر یا برادر دیگرتان داشته اند و ازین بابت احساس سرخوردگی و ناراحتی زیادی را در درون خود حس کرده اید. تبعیض بین فرزندان ، می تواند شما را در غار تنهایی خود فرو برد و حس بدی را در شما بیدار سازد. اگر در نقش پدر یا مادر قرار دارید، این حس تبعیض را که در کودکی تان تجربه کرده اید، ممکن است ناخواسته به فرزندان تان انتقال دهید. در این مقاله از مجله پروماگ شما با پنج راهکار ساده آشنا خواهید شد که باعث می شود، فرزندان تان حس نکنند بین آن ها تفاوت و تبعیض قائل هستید و با این روش ها می توانید این مساله را تا حد قابل قبولی کاهش دهید.

تبعیض بین فرزندان عواقب زیادی در پی خواهد داشت!

وجود تبعیض بین فرزندان ، همیشه به صورت عمدی رخ نمی دهد بلکه در پاره ای اوقات، خود پدر یا مادر هم متوجه نیستند که چنین رفتاری از سوی آن ها سر می زند و حتی ممکن است اصلا تبعیضی رخ نداده باشد و تنها این رفتار شماست که ناخواسته باعث می شود فرزند شما این احساس را داشته باشد که او را کمتر از خواهر یا برادرش دوست دارید. در هر صورت چه تبعیض بین فرزندان واقعا رخ بدهد و یا اگر آن ها اینگونه حس کنند، عواقب بدی متوجه فرزندان شما خواهد شد و سلامت روان آن ها به خطر خواهد افتاد.

فرزندی که دچار تبعیض می شود و حس می کند که کمتر دوست داشته شده است، دچار خشم پنهان خواهد شد و این خشم او را متوجه آسیب های زیادی خواهد کرد. از طرفی فرزندی که حس می کند، بیشتر  مورد توجه والدین قرار گرفته، بیشتر احساس مسئولیت کرده و تایید طلبی و تحمل استرس، از عواقب آن است.

تبعیض بین فرزندان به راحتی جو آرام خانه شما را دچار تلاطم خواهد کرد و باعث خواهد شد، حسادت و کینه بین فرزندان تان بوجود آید و این مساله تا روزهای بزرگسالی، روابط بین فرزندان تان دچار آسیب های متعددی خواهد کرد.

چه عواملی باعث بروز رفتار تبعیض گونه بین فرزندان می شود؟

اگر چه همه ی ما این سخن از والدین مان شنیده ایم که گفته اند همه ی ما را به یک اندازه دوست دارند و ما هم چنین ادعایی نسبت به فرزندان مان داریم، اما واقعیت امر چیز دیگری ست! هر کودکی ویژگی های شخصیتی، سن و سال و جنسیتی مخصوص به خود را دارد و شاید غیر منطقی باشد اگر بگوییم، همه ی کودکانمان را که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، به یک اندازه و یک شکل و مدل دوست داریم.

هر یک از کودکان شما، در مقطعی از زندگی زناشویی شما متولد شده اند و در پشت تولد هر کدام، خاطرات و تاریخچه ای از زندگی شما نهفته است و این مسائل می تواند ناخواسته بر ناخودآگاه ذهن شما اثر بگذارد. به عنوان مثال فرزند اول شما ممکن است، در ابتدای زندگی شما و در زمانی که رابطه ی احساسی خوبی با همسرتان داشته اید، متولد شده باشد و فرزند دوم یا سوم ممکن است در زمانی متولد شده باشد، که آفتاب زندگی زناشویی شما در حال غروب کردن باشد و حتی فرزندی ناخواسته باشد که شما هیچ برنامه ای برای حضور او در زندگی تان نداشته اید. به بیان دیگر باید گفت، رابطه ی والدین با فرزندان، در بیشتر مواقع تابع رابطه ی شما با همسرتان است.

 

تبعیض بین فرزندان
تبعیض بین فرزندان آثر مخربی بر رشد و روان کودکان دارد به طوری که تا بزرگسالی بر حای خواهد ماند.

ارتباط احساسی والدین با فرزندان ، تحت عوامل دیگری مانند جغرافیا و فرهنگ هم تغییر می یابد. به عنوان مثال، در جوامع و محیط های مرد سالار، طبیعی ست که والدین ارزش و بهای بیشتری به فرزندان پسر خود می دهند.

ناتوانی یا داشتن معلولیت فرزند، مورد دیگری ست که ناخواسته احساسات والدین را بیشتر معطوف به فرزند آسیب دیده می کند و باعث می شود والدین توجه افراط گونه به این فرزند خود داشته باشند.

چگونه از تبعیض بین فرزندان پیشگیری کنیم؟

همان طور که اشاره شد می توان از ایجاد رفتار تبعیض گونه بین فرزندان جلوگیری کرد و باعث شد فرزندان ما فشار کمتری را در این زمینه حس کنند:

  • از مقایسه ی فرزندان با هم اجتناب کنید:

اشتباه رایجی که اکثر والدین از این روش برای پیشرفت و هول دادن فرزندان خود به سمت جلو استفاده می کنند، مقایسه فرزندان خود با یکدیگر است. این کار نه تنها باعث می شود که فرزند شما برای پیشرفت تلاشی نکند، بلکه با این کار باعث حسادت بین فرزندان خود نیز شده اید. هر کودک، ویژگی های خاص خود را دارد و مقایسه ی کودکانتان را یکدیگر و حتی کودکان دوستان و فامیل، باعث می شود که فرزندتان در درون خود احساس سرخوردگی و ناراحتی کند.

  • جلوی دیگر فرزندان ، فرزند دیگرتان را تشویق نکنید:

اگر فرزندتان کاری کرده است که باید تشویق شود، او را تشویق کنید اما جلوی فرزندان دیگرتان این کار را خیلی پررنگ نکنید. با انجام این کار، فرزند شما احساس حقارت در درون خود احساس می کند. اگر نیاز است، فرزند خود را به خاطر کار خوبی که کرده است تشویق کنید و دلیل تشویق او را، هم به خود او و هم به دیگر فرزندان تان به صورت واضح بیان کنید.

  • به فرزندان تان به یک اندازه محبت کنید:

به همه ی فرزندان خود به یک اندازه محبت کنید. آن ها به اندازه مساوی ببوسید و به اندازه مساوی در آغوش بگیرید و از انجام هر گونه رفتار تبعیض گونه اجتناب کنید.

  • اگر فرزندتان را تنبیه می کنید، دلیل آن را بگویید:

ممکن است به هر دلیل فرزند شما مستحق تنبیه باشد و لازم باشد او را بابت رفتارش مواخذه کنید. در وهله ی اول این کار را جلوی دیگر فرزندان انجام ندهید و در وهله ی دوم، دلیل این رفتار را برای فرزندتان به صورت واضح بیان کنید.

  • کودکتان را برای تولد کودک جدید آماده سازید:

زمانی که کودک جدیدی قرار است در خانواده متولد شود، کودکتان را برای ورود او آماده سازید. به کودکتان توضیح دهید و با روش هایی به او بفهمانید که با ورورد کودک جدید، موقعیت او به خطر نخواهد افتاد. یکی از ساده ترین راه ها برای از بردن حس حسادت بین فرزندان نسبت به نوزاد، این است که از کودک تان بخواهید از در پروسه مراقبت و نگهداری نوزاد مشارکت کند.

 

تبعیض بین فرزندان
تبعیض بین فرزندان می تواند زندگی کودک شما را با ناکامی های زیادی مواجه سازد.

سخن پایانی:

تبعیض بین فرزندان ، عواقب سنگینی بر عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان خواهد گذاشت و این حس ممکن است تا سال های بزرگسالی بر ذهن و روان آدمی اثرات مخربی بگذارد. تبعیض بین فرزندان را جدی بگیرید و سعی کنید این مساله را تا حد ممکن کمرنگ کنید.

سیما گودرزی هستم و ازین که این محتوا را در بخش آموزش وبسایت پروماگ مطالعه کرده اید از شما سپاسگزارم. به امید داشتن فرزندانی که از سلامت روح و روان سالمی برخوردار باشند.

به شما پیشنهاد می دهیم این مطالب را در پروماگ بخوانید:

فرزند سالاری چیست و چگونه از وقوع این پدیده در شیوه ی تربیتی مان اجتناب کنیم؟

مدیریت مالی کودکان ؛ چگونه مدیریت مالی را به کودکان آموزش دهیم؟

عشق ؛ جادویی کهن که از گذشته تا به امروز ادامه دارد! چرا عاشق می شویم؟!

سندرم سیندرلا ؛ واقعیت امروز، دنیایی مجزا از کارتون های والت دیزنی!

اولویت بندی کارهای کودکان و پیشنهادات آموزشی پروماگ برای کودکان شما….

کودک‌آزاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا