دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

گوش کردن ابزار شما برای موفقیت است. در پروماگ روش های گوش کردن موثر را بیاموزید.

توانایی گوش کردن موثر در روابط اجتماعی، یکی از کارسازترین مهارت های ارتباطی محسوب می شود. گوش کردن شاید کار ساده ای به نظر برسد اما در متون روانشناسی و مهارت های اجتماعی، همواره از توانایی گوش کردن ، سخن به میان می آید. بنابراین گوش کردن نوعی توانایی و مهارت اکتسابی است که با آنچه می انگاریم متفاوت است و باید آن را فرا گرفت و در ارتباطات روزمره از آن، برای راهبرد اهداف زندگی استفاده نمود. در ادامه مجله ی آنلاین پروماگ قصد دارد راجع به توانایی گوش کردن و استفاده از آن در مهارت های اجتماعی سخن بگوید. امیدواریم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

توانایی گوش کردن یکی از ویژگی های هوش هیجانی است:

هوش هیجانی، توانایی درک احساسات خود و احساسات دیگران است. مهمترین ویژگی هوش هیجانی وجود حسی به نام همدلی است و همدلی از طریق درک و فهم افراد به دست می آید. هیچ چیز به اندازه ی گوش کردن به آنچه افراد از خودشان و احساساتشان می گویند، نمی تواند به درک آن ها توسط شما، کارساز باشد. اگر قصد دارید هوش هیجانی را در خود تقویت کنید، در ابتدای راه باید توانایی خوب گوش کردن را بیاموزید.

 

گوش کردن
تونایی شنیدن حرف های دیگران باعث محبوبیت اجتماعی شما می شود.

 

انسان ها دوست دارند شنیده شوند:

گوش کردن با شنیدن متفاوت است. هر کسی که توانایی درک اصوات را دارد، می شوند، اما آنچه ما در این مقاله از آن صحبت می کنیم، گوش کردن است. گوش کردن، نوعی مهارت اجتماعی است که با جذابیت و محبوبیت اجتماعی انسان، ارتباط مستقیم دارد. از آنجا که مردم و انسان ها دوست دارند از جانب سایر افراد، دیده و شنیده شوند و مورد توجه قرار گیرند، توانایی گوش کردن می تواند در محبوبیت شما موثر باشد. هر چه قدر با گوش کردن موثر، احساسات مردم و انسان ها را بیشتر درک کنید، آن ها را بیشتر به برقراری ارتباط با خود مشتاق کرده اید و ازین طریق می توانید خود را به فردی محبوب در نظر دیگران تبدیل کنید.

زن ها بهترین شنونده های دنیا هستند!

طبق بررسی های به عمل آمده، اثبات شده است زنان نسبت به مردان، شنونده های بهتر و بی نظیری بوده اند. بررسی های MRI نشان می دهد، زمانی که یک زن در حال گوش کردن به یک فرد دیگر است، تمام هفت مرکز مغزی اش درگیر محتوایی است که بدان گوش سپرده است، در حالی که مردان در موقعیت مشابه، تنها دو مرکز مغزی شان فعال و درگیر محتوایی است که می شنوند.

عدم توانایی مردان در شنیدن زنان، یکی از رایج ترین شکایت زنان از همسرانشان است، که در نوع خود می تواند برای بهبود یک رابطه زناشویی مطلوب،‌ خطر آفرین باشد. اگر به عنوان زن این محتوا را می خوانید لازم است مهارت گوش کردن را در خود بیشتر تقویت کنید و این ویژگی را به درستی به طرف مقابلتان منعکس کنید و اگر به عنوان مرد این محتوا را می خوانید، لازم است مهارت و توانایی گوش کردن را در خود ایجاد و تقویت کنید و سعی کنید آن را در زندگی روزمره خود بیشتر به کار ببرید. در هر صورت مهارت و توانایی گوش کردن موثر، می توانید به یکی از  مهم ترین ابزار موفقیت برای مردان و زنان تبدیل شود.

توانایی گوش کردن ابزار شما برای موفقیت است.

 

توانایی گوش کردن باعث تقویت روابط زوجین می شود.

 

چگونه توانایی گوش کردن را در خود تقویت کنیم؟

به طور کلی چهار روش موثر برای تقویت توانایی گوش کردن وجود دارد که ما در ادامه هر کدام را به تفصیل شرح می دهیم:

  • دقیق گوش کردن:

برای این کار لازم است که به طور دقیق و بدون آن که حرف گوینده را قطع کنید، به حرف های او گوش دهید. زمانی که شخصی می خواهد با شما سخن بگوید، تمام حواس خود را به او معطوف کنید. اگر در حال انجام کاری بودید، آن را متوقف کنید، تلویزیون، تلفن همراه یا روزنامه را کنار بگذارید و تمام توجه و نگاه خود را به گوینده بسپارید، به طوری که گویی در جهان، هیچ چیزی مهم دیگری جز آنچه که می شنوید، نیست! زمانی که با تمام حواس و دقت به سخن مخاطب، گوش می سپارید، این رفتار شما به سرعت مورد توجه و قدردانی وی قرار خواهد گرفت و او احساس خوبی نسبت به خودش و همچنین شما پیدا خواهد کرد. این عمل شما، باعث تقویت اعتماد به نفس و خودپنداره مثبت در او خواهد شد و به این دلیل که شما حس دوست داشتنی بودن را در او تقویت کرده اید، به شما اعتماد خواهد کرد و شما را خواهد پذیرفت.

  • درنگ کردن هنگام پاسخ دادن:

زمانی که در حال مکالمه با یک فرد هستید، هرگز از زمانی که وی به قصد تنفس کلام خود را چند ثانیه ای متوقف کرده، برای پاسخ دادن استفادن نکنید و به میان حرف او نپرید. حتی زمانی که موعد پاسخ دادن شما رسیده، باز هم درنگ کنید تا مطمئن شوید که حرف های مخاطبتان تمام شده است. پنج ثانیه زمان مناسبی برای این کار است و می توانید اطمینان حاصل کنید، حرف طرف مقابلتان به اتمام رسیده است. به خاطر داشته باشید پریدن میان حرف دیگران به غیر ازینکه رفتاری بی ادبانه و به دور از ادب است، می تواند به از دست دادن محبوبیت اجتماعی شما نیز منجر شود.

با سکوت کردن به جای پاسخ دادن سریع به مخاطب، به سه نتیجه مهم خواهید رسید:

در وهله ی  اول اگر مخطبان قصد تجدید قوا و تنفس داشته باشد، به میان حرف های او نپریده اید. در وهله ی دوم با انجام این کار، به او نشان می دهید که آنچه بر زبان آورده است برای شما مهم و حائز اهمیت است و در گام سوم به او می فهمانید آن چیزی را که او بر زبان می آورد، تنها نمی شنوید بلکه آن را با دقت گوش می دهید. با سکوت کردن به مخاطب نشان می دهید، دوست ندارید تنها از سر وظیفه و اجبار به حرف های او گوش کنید، بلکه با تمام وجود مشتاقید، ادامه صحبت ها نیز به سمع و نظر شما برسد؛ پس ارزش های انسانی طرف مقابل را محترم شمرده اید و به او حس خوب ارزشمند بودن را منتقل کرده و در پی آن، محبوبیت خود را افزایش داده اید.

  • سوال پرسیدن از گوینده:

هرگز وانمود نکنید که همه چیز را فهمیده اید! در مهارت و توانایی گوش کردن موثر، تیز بازی نشان دادن برایتان مفید نخواهد بود! اگر حتی موضوع برایتان روشن است، باز هم سوال بپرسید، زیرا ممکن است هنوز به منظور واقعی فرد پی نبرده باشید.

زمانی که شما از فردی درباره ی گفته هایش سوال می پرسید، به او نشان می دهید که به حرف های او توجه کافی نشان داده اید و دوست دارید مساله را بهتر درک کنید. علاوه بر آن شما با پرسش می توانید خود را در موقعیت کنترل گر قرار دهید.

  • مرور کردن صحبت های گوینده:

همواره در طی گفتگو، بخشی از صحبت های گوینده را به خود او برگردانید و از او بازخورد بگیرید. با انجام این کار اثبات کرده اید که تمام حرف های او را به طور کامل شنیده و درک کرده اید. برای این کار، زمانی که حرف طرف مقابل تان به اتمام رسید، قسمت هایی از حرف های او را که از نتیجه ی گفتگو حاصل شده است،  به او بگویید. به عنوان مثال: “پس شما این کار را انجام دادید و به این نتیجه رسیدید، درست است؟ “

 تنها زمانی می توانید ادامه حرفتان را بزنید که مخاطبتان، آن چه را که شما استنباط کرده اید را تایید کرده باشد و تصدیق کند آنچه شما بر زبان آورده اید، منظور واقعی او بوده است.

 

گوش کردن
گوش کردن مهارتی است که باعث موفقیت  و جلب اعتماد مخاطبان به شما می شود.

 

به شما پیشنهاد می دهیم محتوای زیر را مطالعه کنید:

زبان بدن ؛ پروماگ از نقش زبان بدن در تعاملات روزمره و ارتباطات اجتماعی می گوید!

تمرین افزایش تمرکز را با روش های پیشنهادی پروماگ تجربه کنید….

چگونه مهارت گوش دادن موثر و فعال را در خود تقویت کنیم؟

 

سخن پایانی:

گوش کنید ، درنگ کنید ، سوال بپرسید  و سخنان گوینده را بازگو کنید. با انجام این چهار تمرین، شما به یکی از بهترین و کامل ترین شنونده ها تبدیل خواهید شد.

گوش کردن موثر، به معنای گوش دادن متفاوت است. برای کسب محبوبیت اجتماعی ، لازم است به دیگران نشان دهید، کاملا درگیر آن چیزی شده اید که آن ها می گویند. با توانایی گوش کردن خواهید توانست، ارتباط بسیار عمیق و مفیدتری با اطرافیانتان، چه در محیط خانه و چه در محل کار و اجتماع، بدست آورید.

 همواره به یاد داشته باشید اگر چه توانایی گوش کردن می تواند باعث محبوبیت روز افزون شما در اجتماع شود، اما همانقدر که برای رسیدن به شنونده خوبی شدن تلاش می کنید، لازم است انرژی بیشتری را برای حفظ اسرار دیگران صرف کنید. آنچه را که شنیده اید، همواره پیش خود نگهدارید و از بازگو کردن آن در محافل دیگر خودداری کنید.

 

گوش کردن
همه ی انسان ها نیاز به شنیده شدن دارند.

 

ازین که همراه بخش آموزش پروماگ بوده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مهارت و توانایی خوب گوش کردن بتواند مسیر موفقیت را برای شما هموارتر سازد. خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را در تکمیل این محتوا برای ما بنویسید.

 

بخشی ازین محتوا برداشت آزادی از کتاب نیروی جذب نوشته برایان تریسی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا