دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

رقابت ناسالم یا بازی چشم و هم چشمی چه بر سر آسایش ما خواهد آورد؟

همه ی ما رقابت را تجربه کردیم. رقابت بین همسالان، همکلاسی ها، بچه های اقوام و یا حتی رقابت با خواهر یا برادر های بزرگتر، یکی از مهم ترین چالش های ذهنی دوران کودکی ما به شمار می آید. شاید به همین علت است که رقابت، برنده بودن یا یکه تاز بودن مفهوم با ارزشی در ذهن همه ی ماست. غیر قابل انکار است که همه ی ما سعی می کنیم بین گروه همسالان، دوستان و یا اقوام مان، گوی سبقت را برباییم، یا دست کم در چند زمینه خاص، ما برنده ی اصلی باشیم. اما آیا رقابت تا این اندازه لازم است؟ آیا هدف ما از زندگی این است که همواره مانند یک الماس در جنبه های مختلف زندگی بدرخشیم؟ در ادامه همراه با مجله ی آنلاین پروماگ باشید تا بررسی کنیم رقابت ناسالم یا همان بازی چشم و هم چشمی، چه ارمغانی برای آرامش زندگی و آسایش خیال ما آورده است!

عدم نیاز به برنده شدن، از نشانه ی رشد است:

اگر حس می کنید همیشه و همواره باید برنده باشید و در جمع فامیل و دوستان تان باید به بهترین نحو بدرخشید، هنوز به رشد و بلوغ ذهنی نرسیده اید. زندگی یک بازی نیست که ما در طی آن، ناگزیر از بهترین بودن باشیم؛ بلکه گاهی لازم است خود واقعی مان را به نمایش بگذاریم و از قضاوت دیگران نهراسیم.

با رقابت ناسالم خود را در معرض قضاوت دیگران قرار می دهید:

طبیعی است افرادی که تمایل دارند پر هیاهو زندگی کنند، بیشتر خود را در معرض قضاوت دیگران قرار می دهند. به جای اینکه موفقیت ها و موقعیت های مالی یا حتی معنوی تان را جار بزنید، در سکوت تان، آهسته و پیوسته گام بردارید. آنچه که هستید یا دارید فقط به خودتان مربوط است، پس آن را بمانند یک راز برای خودتان نگه دارید. زندگی دیر یا زود، تمام آنچه را به ما ارزانی داشته است، از ما می ستاند یا دست بالاتری را از دست ما قرار می دهد؛ اگر دائما فکر و ذهن تان این باشد که از دیگران کم نیاورید، روزی به خود می آیید و می بینید تمام زندگی تان را در ترس سکوی قهرمانی از دست داده اید.

 

رقابت ناسالم
چشم و هم چشمی عادت زشتی ست که امروزه گریبان همه مان را گرفته است.

 

چشم و هم چشمی عاملی ست که ما را در چاه ویل فرو می برد:

رقابت ناسالم که در زبان عامیانه بدان چشم و هم چشمی اتلاق می شود، در اصطلاح، به مقایسه یک فرد از نظر طبقه اجتماعی، رفاه و پول با افراد دیگر گفته می شود که در پی آن، فرد در تلاش است، خود را به سطح دیگران و بلکه بالاتر از دیگران برساند.

اگرچه چشم و هم چشمی کردن در ابتدای راه، به عنوان یک قوه محرکه عمل می کند و می تواند باعث پیشرفت شما بشود، اما اگر بخواهید در دام آن بیفتید، دستاوردی به جز از دست دادن سرمایه، نیروی کار و انرژی شما نخواهد داشت. رقابت ناسالم با دیگران شما را وا می دارد که زندگی و دستاورد هایتان را با افراد دیگر مقایسه کنید و به هر نحوی شده، سعی کنید از گردونه رقابت جا نمانید.

چگونه از چشم و هم چشمی یا رقابت ناسالم دور بمانیم:

  • نیاز شما با خواسته هایتان متفاوت است:

ما بر اساس سطح زندگی و شرایط اجتماعی مان، نیاز ها و خواسته های متفاوتی داریم. اما چیزی که حائز اهمیت است این است که بتوانیم نیازهای واقعی مان را از خواسته ها و آرزوهایمان تشخیص دهیم و تفکیک کنیم. آن چه که باید در پی بدست آوردن آن باشیم، نیازهایمان است و بعد از بدست آوردن آن ها ست که باید به دنبال خواسته هایمان باشیم. طبیعی است که بسیاری از خواسته های ما، نیازهای واقعی ما نیستند و یک خطای شناختی باعث می شود، تمام هم و غم ما بر این اساس باشد که آن ها را بدست آوریم.

 

نیاز شما یک سیب است اما گاهی فکر می کنیم یک سیب گاز زده نهایت آرزوی ما ست.

 

به عنوان مثال ممکن است یک یخچال 23 فوت یا 25 فوت، نیاز بسیاری از خانواده ها از جمله شما را تامین کند، اما یک خطای ذهنی و به دنبال آن افتادن در دام چشم و هم چشمی و رقابت ناسالم، به شما می گوید بهترین و بزرگترین یخچال را تهیه کنید. انجام این کار، هدر دادن مستقیم پول و سرمایه شماست. شما در واقع چیزی را تهیه کرده اید که نیاز چندانی بدان نداشته اید.

در مثالی دیگر، زمانی که مبلمان منزل شما سالم است و نیاز شما را رفع می کند، ذهن شما تحت تاثیر دید و بازدید های عید و مراسمات دیگر، به شما این پیام را می دهد که مبل تان قدیمی و از مد افتاده است. حال با خودتان خلوت کنید، اگر مبلمان شما سالم است، چرا باید تحت تاثیر رقابت ناسالم و بازی چشم و هم چشمی آسایش خیال تان را قربانی یک مبلمان جدید کنید؟

  • به داشته هایتان افتخار کنید:

شما همین چیزی هستید که هستید. به وجودتان و داشته هایتان افتخار کنید. هر آنچه که دارید و هستید، حاصل دسترنج و زحمات سال های عمر شماست. به جای آن که داشته هایتان را نادیده بگیرید و دائم در پی مقایسه خودتان با دیگران باشید، برای  دستاوردهایتان خوشحال و خوشنود باشید.

  • خودتان را با خودتان مقایسه کنید:

شما تنها مجازید خودتان را با خودتان قیاس کنید. دیروزتان را با امروزتان مقایسه کنید و اگر دستاوردی بدست آورده اید، خدا را شکر کنید. اگر توانسته اید از دیروزتان بهتر باشید، شما فرد موفقی هستید، هر چند با معیار های عمومی جامعه که بر اساس سرمایه داری، شما را قیاس می کند، فرد موفقی نبوده باشید.

  • درگیر زندگی اسلایسی نباشید:

پیشتر در مقاله ای با عنوان زندگی اسلایسی ، به شما گفتیم اگر زندگی دیگران به شکل یک کیک گرد باشد، آن ها تنها یک برش یا یک اسلایس از آن را به ما نشان می دهند. ما در مقایسه زندگی مان با زندگی دیگران، تنها همان یک برش را می بینیم و زندگی مان را بر اساس همان یک بخش کوچک قیاس می کنیم؛ برشی که معمولا بهترین و قشنگ ترین لحظات یک زندگی را به نمایش می گذارد نه همه ی آن را.

  • برنده بودن را فراموش کنید:

ما به صورت تاریخی و فرهنگی، قربانی بازی برنده بودن هستیم. اما اکنون وقت آن رسیده، آگاهانه بازی را بهم بریزیم و خودمان را از صفحه ی رقابت ناسالم با دیگران جدا سازیم.

 

رقابت ناسالم
شبکه های اجتماعی عاملی ست که شما را به مقایسه دایم زندگی خود با دیگران و ابتلا به افسردگی وا می دارد.
  • آنچه را در شبکه های اجتماعی می بینید، باور نکنید:

امروزه ثابت شده است که حضور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، باعث افزایش افسردگی در بین افراد می شود. کاربرانی که در شبکه های اجتماعی حضور دارند، به طور ناخودآگاه زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می کنند و طبیعی ست که نیمه ی خالی لیوان بیش از نیمه ی پر آن، خودنمایی می کند.

همان طور که شما بهترین لحظات، شادی ها و سورپرایز هایتان را با دیگران به اشتراک می گذارید، دیگران نیز چنین می کنند. دیدن حجم زیادی از لحظات شاد دوستان مجازی تان و مقایسه آن با زندگی خودتان، شما را به افسردگی و رقابت ناسالم وا می دارد. اگر می خواهید زندگی سالم تری را تجربه کنید و از داشته هایتان لذت ببرید، از بسیاری شبکه های اجتماعی خارج شوید و اگر تمایل دارید در شبکه های اجتماعی فعال باشید، دست کم یا این نکته را در نظر بگیرید که شما فقط سهم کوچک و زیبای زندگی دیگران را می بینید نه گریه ها و بغض های شبانه ی آن ها را.

  • روی اهداف تان متمرکز شوید:

گاهی برای دور شدن از هیاهوی زندگی مادیی و سرمایه داری، لازم است بر روی اهداف مان در زندگی تمرکز کنیم و آگاهانه خود را از بدو بدو های اجتماع دور کنیم. سعی کنید آنچه که در طول روز، ذهن شما را به خود مشغول می کند، راه های رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت زندگی تان باشد.

  • خود را درگیر کارهایی کنید که به توجه و تمرکز تمام وقت نیاز دارد:

یکی دیگر از روش هایی که شما را از رقابت ناسالم با دیگران جدا می سازد، انجام کارهایی ست که توان و انرژی بیشتری از شما می گیرد. با انجام این کارها، می توانید ذهن و تمرکزتان را معطوف به فعالیت های مفید کنید که دستاوردهای بیشتری برایتان به همراه دارند.

  • به دنبال تایید گرفتن از دیگران نباشید:

اگر چه گرفتن مهر تایید از دیگران و شنیدن به به و چه چه از دهان اطرافیان، لبخند رضایت بر چهره ی هر فرد عبوسی می آورد، اما خوشحال شدن از تایید دیگران، متفاوت خواهد بود ازین که، دریافت این حس تبدیل به یک نیاز در شما شده باشد. اگر حس می کنید، حال خوشتان وابسته به این است که دیگران انگشت به دهان، شما و دستاورد هایتان را تایید کنند، بعد از خواندن این مقاله، فکری به حال خودتان بکنید.

 

رقابت ناسالم
نیاز به تایید گرفتن از دیگران شما را تبدیل به بازیچه ای در دست آن ها می کند.

 

سخن پایانی:

ما از دوران کودکی مان تا کنون، ناخواسته وارد بازی برنده ـ بازنده شده ایم. زندگی هدفی بیشتر از قدرت نمایی و نمایش دستاوردهای موفقیت آمیز ما به دیگران دارد. وقت آن رسیده که هوشمندانه و با اختیار خودمان، پایمان را از بازی رقابت ناسالم با دیگران بیرون بیاوریم و مسیرمان را به دور از هیاهوی اطرافیان، آهسته و پیوسته  در جهتی که تعیین کرده ایم پیش ببریم.

سیما گودرزی هستم و از شما سپاسگزارم که این مقاله را مطالعه کرده اید. تیم پروماگ برای شما لحظات شاد و خوشی را آرزو می کند.

در پایان به شما پیشنهاد می دهیم سایر مقالات بخش آموزش پروماگ را بخوانید:

25 نکته برای کنترل خشم در زمان عصبانیت و کمک به آرام شدن شما

مدیریت مالی چیست و چگونه می توان مهارت های مرتبط با آن را یاد گرفت؟

رفتار محترمانه ؛ مصادیقی برای انجام رفتارهای احترام آمیز در سطح اجتماع…

کمال گرایی اسمی زیبا اما با عملکرد ناموفق ؛ بررسی رفتارهای کمال گرایانی در انسان.

تشکر کردن از دیگران ؛ موقعیت های جدیدی برای سپاسگزاری کردن از دیگران….

روان شناسی رقابت

یک دیدگاه

  1. در یک رقابت ناسالم، فرد بجای انکه توان خود را افزایش دهد ، رقبا را با شیوه های مختلف سرنگون میکند. رقابت ناسالم مختص ایرانیان است مگر اینکه فرهنگ منحط ایرانی سایر نقاط جهان را الوده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا