دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

نشانه‌های کودک شاد چیست؟ چگونه بفهمیم کودکمان از روال زندگی‌اش راضی است؟

آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که کودکان شاد چه ویژگی‌هایی دارند؟ یا چگونه و از چه طریقی می‌توانیم پی ببریم که کودک ما از شرایط زندگی‌اش رضایت دارد و احساس خوشبختی می‌کند‌؟ به عنوان والدین، فهمیدن این موضوع جزو وظایف شما ست که شاید چندان با آن آشنا نبوده‌اید و باید به آن توجه بیشتری نشان دهید. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ، روش‌هایی را به شما خواهیم آموخت که به واسطه‌ی آن درک خواهید کرد که کودک‌تان از روال زندگی‌اش احساس رضایت دارد و یا چیزی در ذهنش همواره او را عذاب می‌دهد! در ادامه با نشانه‌های کودک شاد همراه ما باشید:

نشانه‌های کودک شاد

داشتن اشتهای کافی برای خوردن غذا :

اگر کودک‌ شما اشتهای کافی برای خوردن غذاهای مختلف را دارد، نشان می‌دهد کودک شما در درونش احساس رضایت و خوشحالی دارد. اگر دقت کرده باشید، کودکی که بیمار است یا از چیزی ناراحت است، کمتر سمت غذا می‌رود و اشهای چندانی به خوردن غذا نشان نمی‌دهد. اگر کودک‌تان بر خلاف گذشته، میلی به غذا نشان نمی‌دهد، شما باید به وجود یک مشکل جسمی یا روحی، در کودک خود شک کنید.

کودکان شاد ، پدران و مادران شاد دارند :

کودکان در سنین پیش از دبستان، بسیار خود محور هستند و خودشان را در محوریت و مرکزیت تمام اتفاقاتی می‌بینند که در اطرافشان رخ می‌دهد. بنابراین اگر والدین شادی نباشید، آن‌ها هم احساس شادی نخواهند داشت زیرا خود را مقصر و بانی مشکلات می‌دانند، بدون آنکه مشکل پیش آمده به آن‌ها مربوط باشد. .

از شادمانی و از خنده‌ای که بر لبان یک پدر یا مادر نقش بسته‌ است، می‌توان فهمید که او دارای کودکی شادمان است که از سلامت جسم و روح کافی برخوردار است. زیرا زمانی که پدر یا مادر می‌شویم، ناراحتی کودک، باعث ناراحتی ما و خوشحالی او باعث خوشحالی ما می‌شود.

 

نشانه‌های کودک شاد
خنده‌ای که بر لبان پدر یا مادر نقش می‌بندد، از نشانه‌های کودک شاد است.

وجود برنامه خواب منظم :

حتما در ضرب‌المثل‌ها شنیده‌اید، کسی که ناراحت است یا به اندازه کافی از زندگی‌اش رضایت ندارد، اصطلاحا از خواب و خوراک افتاده است. وجود خواب کافی و با برنامه، از نشانه‌های کودک شاد است و بر عکس آن، عدم وجود خواب کافی و کارآمد، نشانه‌ی دلیلی برای ناراحتی است.

اگر کودک شما خواب باکیفیتی ندارد، یا دائما از خواب می‌پرد و کابوس می‌بیند و یا به طور منظم و با برنامه نمی‌خوابد، ممکن است از موضوعی رنج می‌برد که این مساله در ضمیر ناخودآگاه او تاثیر گذاشته است. دقت داشته باشید که کودکانی که احساس رضایت و خوشبختی از زندگی‌شان دارند، برنامه خواب مرتب و منظمی دارند و صبح‌ها که از خواب برمی‌خیزند انرژی کافی برای بازی و شیطنت را دارند.

بازی کردن و بازیگوشی کودک :

به عنوان یک مادر، هر گاه ببینم کودکانم در یک جا ساکت نشسته‌اند و بازی یا شیطنت نمی‌کنند، مطمئن می‌شوم که یک جای کار می‌لنگد! کودکی که از زندگی‌اش رضایت دارد و خوشحال است، تا زمانی که از خستگی از پا نیفتاده، بازی و شیطنت می‌کند. بنابراین عدم بازی کودک یا شیطنت نکردن او، شما را باید به شک بیندازد نا به دنبال مشکل بگردید.

از نشانه‌های کودکان شاد این است که همیشه دلیلی برای بازی دارند و بدون برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی، با هر چیزی بازی می‌کنند و خود را سرگرم می‌کنند.

بازگو کردن صریح احساسات درونی کودک :

اگر کودک شما احساساتش را بازگو نمی‌کند یا ترجیح می‌دهد در برابر پرسش‌های شما سکوت کند، یا نمی‌تواند احساسات خود را بیان کند، به نظر می‌رسد که از چیزی ناشاد است. از نشانه‌های کودک شاد این است که او بتواند بدون ترس و نگرانی، هر آنچه در ذهنش جاری است را با شما در میان بگذارد و از بازگود کردم مسائل واهمه‌ای نداشته باشد.

گوشه‌گیر نبودن و پویایی کودک :

کودک شاد، اصطلاحا در یک جا بند نمی‌شود و اگر او را مجبور کنید که در جایی بنشیند، بیش از یکی دو دقیقه، موفق نخواهید شد. البته منظور ما این نیست که کودک، باید بیش از حد مجاز فعالیت کند، بلکه منظور این است کودکی که احساس شادی و رضایت دارد، دائما در حال دستیابی به رویا‌ها و افکار خویش است و هر چیزی او را به حرکت و پویش وا می‌دارد.

گوشه‌گیری و منزوی بودن، دلیلی بر این است که کودک شما ممکن است از موضوعی رنج ببرد.

 

انجام فعالیت‌های مورد علاقه از نشانه‌های کودک شاد است.

وجود تعاملات اجتماعی :

وجود تعاملات اجتماعی با سایر کودکان را می‌توان از نشانه‌های کودک شاد دانست. بچه‌ها زبان یکدیگر را می‌فهمند و به راحتی با یکدیگر دوست می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند. اگر کودک‌تان در جمعی تنهاست و ترجیح می‌دهد تعاملات اجتماعی با سایر کودکان نداشته باشد، بهتر است به فکر چاره باشید و بررسی کنید که چرا کودک‌تان از حضور در جمع هم‌سالانش پرهیز می‌کند.

عدم پرخاشگری :

پرخاشگری و دعوا با سایر کودکان و حتی بزرگتر‌ها، می‌تواند نشانه‌ای بر عدم رضایت کودک از مساله‌ای باشد که او را آزار می‌دهد، بنابراین اگر حس می‌کنید کودکتان به تازگی پرخاشگر شده و با خشونت کلامی یا رفتاری، به شما پاسخ می‌دهد، بهتر است به دنبال علتی باشید که او از آن رنج می‌برد.

نشانه‌های کودک شاد

 

عدم نشانه‌های اضطراب در کودک :

کودکان به علت درک کمی که از مسائل و مسائل پیرامون خود دارند، نمی‌توانند به درستی، مشکلی که آزارشان می‌دهد درک کنند، چه برسد به آن‌که راجع به آن گفتگو کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند احساسات درونی خود را به درستی و با کلمات مناسب بر زبان بیاورند‌! بنابراین گاهی در این گونه موارد، کودک نشانه‌هایی  از خود بروز می‌دهد که حاکی از ناراحتی یا نگرانی درونی اوست. به عنوان مثال،‌ شب‌ادراری ثانویه، ناخن جویدن، مکیدن انگشت، از دست دادن کنترل ادرار و نشانه‌هایی ازین دست که به تازگی در عادات رفتاری کودک پدیدار شده، می‌تواند دلیلی بر اضطراب درونی کودک باشد.

آزاد بودن در انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه :

از دیگر نشانه‌های کودک شاد ، پرداختن به فعالیت‌هایی است که مطابق میل اوست. اگر چه والدین امروزی، اصرار دارند کودک خود را به کلاس‌های مختلف و گوناگون آموزشی بفرستند، اما این مساله باعث شده است که کودکان کمتری احساس شادی و رضایت از زندگی داشته باشند. زمانی که کودک به طور آزادانه به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش می‌پردازد، به این معنی است که از زندگی خود رضایت دارد. هر گاه کودک شما حق انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را نداشته باشد و همانند یک ربات، مشغول اطاعت کردن از برنامه‌ای باشد که شما برای او تدارک دیده‌اید، بدون شک احساس شادی و رضایت از زندگی، نخواهد داشت.

بازی و انجام فعالیت‌های دلخواه حق هر کودکی است، خصوصا این مهم در سنین پیش از دبستان به شدت اهمیت دارد. به طوری که در احادیث و متون دینی هم به این موضوع که کودک باید تا هفت سالگی، ارباب و پادشاه باشد، اشاره شده است.

 

 از مهمترین نشانه‌های کودک شاد بازی و بازگوشی است.

سخن پایانی:

واضح است که وجود علائم بالا به تنهایی، نشان‌ دهنده‌ی ناراحت بودن کودک شما نیست و از طرفی دیگر، ممکن است کودک دلبند شما از موضوعی رنج ببرد و در عین حال، هیچ یک از علائم بالا را نداشته باشد. به عنوان پدر یا مادر وظیفه دارید، زندگی شاد و خوشایندی را برای کودک خود فراهم آورید.

طبیعی است که روال خوش زندگی همواره پابرجا نباشد و گه‌گاهی آرامش زندگی‌، دستخوش طوفان‌های بزرگ و کوچک شود. از آنجا که کودکان در بیان احساسات و مشکلات خود کمتر موفق هستند، پی بردن به اینکه کودک شما احساس شادی و رضایت دارد یا خیر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. تمام نشانه‌های گفته شده در بالا، زمانی دارای اهمیت هستند که کودک به طور ناگهانی آن‌ها را بروز دهد و این روال ادامه‌دار باشد.

سیما گودرزی هستم و همراهی شما با بخش آموزش پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم خواندن این مقاله، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

بخش‌های مرتبط را در پروماگ بخوانید:

بدغذایی در کودکان ؛ با چه روش هایی می توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد؟

ترس در کودکان چیست و چه علائمی دارد؟ چگونه با ترس کودکانه برخورد کنیم؟

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

حیوان خانگی برای کودکان آری یا خیر؟ آیا برای کودک خود حیوان خانگی تهیه کنیم؟

تعریف کودک آزاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا