دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

چگونه از شر کپک ها خلاص شویم

هاگ قارچ‌ها و کپک‌ها در هر آب و هوایی، در اطراف ما وجود دارند. کپک نوعی قارچ است و برخی از آن‌ها برای انسان مفید هستند ( مثلا پنی‌سیلین را مدیون آن‌ها هستیم! )، این در حالی است که برخی دیگر از آن‌ها می‌توانند برای محصولات کشاورزی، سیستم‌های تنفسی و استحکام بناها بسیار خطرناک باشند.

کدام یک؟ کپک کرکی یا کپک قارچی خطرناک؟

معمول‌ترین نوع کپک یافت شده در خانه‌ها، کپک کرکی است. کپک کرکی نوعی کپک سطحی است که در محیط‌های مرطوب مانند حمام‌ها و یا بر سطح پارچه یا کتاب‌های موجود در زیرزمین‌های مرطوب دیده می‌شود. کپک کرکی در ابتدا به صورت کلونی‌های سفید یا خاکستری دیده می‌شود و اگر فورا از بین نرود، به مرور زمان، به قهوه‌ای یا مشکی تغییر رنگ می‌دهد که همانند یک توده خاک به نظر می‌آید. برای تشخیص کپک از خاک، یک گوش پاک‌کن را آغشته به وایتکس کرده و به محل آلوده، میزنیم. اگر بعد از دو یا سه دقیقه، لکه‌ی روی گوش پاک‌کن، از بین رفت، پس لکه، کپک و در غیر این صورت احتمالا خاک است.

اگر متوجه بوی نا در هر جایی از منزل شدید، احتمال وجود محل تجمع کپک، بالا است. این بو ممکن است از سمت سبد حاوی حوله‌های مرطوب، سطح زیر کف اتاق و یا درون فرش حس شود. حالا زمان آن فرا رسیده که از شر این مشکل، خلاص شوید.

کپک و قارچ

پس واضح است که هر کپک کرکی‌ای، یک نوع قارچ محسوب می‌شود اما هر قارچی، کپک کرکی نیست. کپک‌های کرکی باعث تغییر رنگ و آسیب سطحی شوند این در حالی است که کپک‌های خطرناک‌تری هم وجود دارند که حتی می‌توانند برای پی ساختمان، تهدیدی جدی محسوب شوند.

اگر کپک سیاه یا سبز پرزدار و یا لزج مانند مشاهده کردید و پوشش زیرین گچی یا چوبی آن‌ها، نرم و تکه تکه شده بود؛ بدین معناست که خرابی حاصله غیرقابل تعمیر است. در این حالت سطوح آسیب‌دیده باید به سرعت جدا شوند. 

از متخصصین کمک بگیرید:

اگر فوراً جلوی شیوع کپک ها گرفته شود، به راحتی می‌توانید با تمیزکننده‌های خانگی، آنها را از بین ببرید.نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش نظافت منزل خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل در تهران کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

هشدار:

برای حل مشکلات گسترده‌تر حتماً از یک متخصص کمک بگیرید. برخی از این کپک‌ها، به شدت خطرناک هستند و حتی انواع کم‌خطر‌تر آنها نیز می‌توانند برای افراد با آلرژی و سیستم تنفسی ضعیف مشکل‌‌ساز باشند.

قانون کلی به این صورت است که اگر کپک ۱۰ متر مربع یا بیشتر را اشغال کرده باشد، لازم است با یک متخصص تماس بگیرید. از بین بردن کلنی های بزرگ، نیازمند استفاده از مواد شیمیایی قوی و جدا‌سازی قطعات ساختمانی آلوده شده می‌باشد. مراکز بهداشت عمومی، می‌توانند شما را به یک متخصص در این زمینه ارجاع دهند.

رهایی از شر کپک ها

محصولات کشنده‌ی کپک:

  • وایتکس: وایتکس یکی از بهترین مواد برای از بین بردن کپک و هر‌گونه تغییر رنگ است؛ ولیکن، این ماده خطرناک است و قبل از استفاده باید رقیق شود.

هشدار:

توجه کنید که به دلیل بخارات سمی، وایتکس نباید تحت هیچ شرایطی با آمونیاک مخلوط شود.

  • آب اکسیژنه: آب اکسیژنه به نسبت وایتکس کم‌خطر تر است‌ و محلول ۳ تا ۱۰ درصدی آن، کپک ها را از بین می‌برد و لکه ها را روشن می‌کند. اثر این ماده همانند وایتکس است ولی کند‌تر عمل می‌کند‌. همچنین، بخارات سمی ندارد.
  • سرکه‌ی سفید: سرکه خاصیت اسیدی دارد و به مرور در ساختار کپک وارد می‌شود و آن را می‌کشد. سرکه سمی نیست اما لکه‌‌های ناشی از کپک ممکن است باقی بمانند. ساییدن محل با یک تمیز‌کننده‌ی خانگی می‌تواند موثر واقع شود.
  • جوش شیرین: جوش شیرین با داشتن pH بالا مانع رشد کپک می‌شود. این ماده ارزان و غیر سمی است و به آسانی با آب مخلوط می‌شود.
  • هنگام استفاده از هرکدام از این محصولات، محل را کاملاً تمیز نکنید زیرا وجود مقداری تمیزکننده در محل مانع رشد کپک در آینده می‌شود‌.

از بین بردن کپک از روی پارچه:

اگر سیل به خانه‌تان آسیب زده و کپک و باکتری به مدت چند روز در آنجا رشد کرده‌اند، تقریباً غیر ممکن است که اجسام پارچه‌ای را از خطر نابودی نجات دهید؛ ولیکن کپک‌های کرکی به راحتی از روی بیشتر پارچه‌ها پاک می‌شوند.

اولین قدم این است که این اجسام را به بیرون از منزل ببرید و سطح آنها را برس بکشید. این امر باعث می‌شود که هاگ‌ها درون منزل پخش نشوند. اگر پارچه قابل شست‌وشو است، از داغ‌ترین آب ممکن (با توجه به برچسب پارچه) استفاده کنید و درون آب مقداری ماده‌ی گند‌زدا بریزید. اگر کماکان پارچه دارای لکه بود، یک محلول از سفید‌کننده‌‌ی بر پایه‌ی اکسیژن و آب درست کنید و بگذارید تا پارچه برای ۸ ساعت خیس بخورد. این نوع سفید کننده می‌تواند به راحتی روی پارچه استفاده شود.

برای پارچه‌هایی که قابل شست‌وشو نیستند، تنها کپک را از روی سطح پارچه بزدایید. سپس، از یک متخصص کمک بخواهید.

کفش‌ها، کت و وسایل منزل چرمی:

کپک روی کت، کفش، کیف و وسایل چرمی باید بیرون از منزل از بین بروند. پارچه‌ای را آغشته به سرکه‌ی سفید کنید و سطح کپک‌زده را با آن تمیز کنید. در نهایت، از یک صابون مخصوص چرم و آب گرم کمک بگیرید‌ و با یک پارچه‌ی نرم آنها را خشک کنید. همچنین می‌توانید از جریان هوا برای خشک کردن استفاده کنید. بعد از خشک شدن محصولات، از یک محصول مراقبتی چرم استفاده کنید.

کتاب‌ها و ورقه‌های کاغذی:

کپک‌ها در نهایت باعث خراب شدن برگه‌ها می‌شوند، اما می‌توان آنها را نیز از بین برد‌. برای کتاب‌های نفیس و مدارک مهم تاریخی، با متخصص مشورت کنید.

هرگز سعی در زدودن کپک از روی کاغذ نم‌دار نکنید، زیرا این کار تنها باعث پخش شدن کپک می‌شود. ابتدا کاغذ‌ها را در معرض جریان مستقیم هوا و نور خورشید قرار دهید و یا اینکه می‌توانید کاغذ‌ها را در محفظه‌ی دربسته قرار دهید و در بین کاغذ‌ها از یک ماده‌ی جاذب رطوبت مانند نشاسته‌ی ذرت استفاده کنید.

وقتی که کتاب کاملاً خشک شد، آن را به بیرون برده و با استفاده از قلمو‌ی‌ نرم یا تکه‌ای پارچه، به آرامی کپک را از روی جلد و هر صفحه بزدایید. سپس، یک پارچه‌ی نرم را با اندکی آب اکسیژنه مرطوب کنید و هر صفحه را با استفاده از آن تمیز کنید. قبل از رفتن به صفحه‌ی بعدی، از خشک بودن کامل صفحه اطمینان حاصل یابید.

رهایی از شر کپک ها

تجهیزات خانگی:

وسایلی مانند ماشین‌های شوینده، یخچال و قهوه‌ساز که محل‌های مناسبی برای رشد کپک هستند، به طور مرتب نیاز به تمیز‌کاری دارند. لباسشویی‌ها را حداقل یک بار در ماه، بدون ریختن لباس در آن روشن کنید. در محفظه‌ی مربوطه مقداری وایتکس بریزید و اجازه دهید تا ماشین به کار خود ادامه دهد. تمام درز‌های ماشین را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ کپکی در کار نیست.

سرکه‌ی سفید از رشد کپک‌ها در یخچال و قهوه‌ساز جلوگیری می‌کند.

کاشی‌ها و درز‌های بین آنها:

رطوبت موجود در حمام، محل مناسبی برای رشد کپک‌ها است‌. شما می‌توانید از محصولات تجاری متنوعی برای از بین بردن کپک ها استفاده کنید. یک راه ارزان‌تر و به همان اندازه موثر، استفاده از مخلوط آب و وایتکس است. این محلول را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی محل کپک‌زده بریزید و پس از ۱۵ دقیقه، محل را خوب بسابید. سپس آبکشی کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید تا محل کاملاً خشک شود.

از بین بردن کپک از روی دیوار‌های داخلی و کفپوش:

اگر کپک پرز‌دار و سیاه‌رنگ بود، اوضاع بد‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. در این صورت باید حواستان به آسیب‌های زیربنایی باشد. ابتدا، عینک ایمنی و ماسک بزنید‌. سپس، وسایل موجود در اتاق را در کیسه‌های پلاستیکی بزرگ بپیچید و اجازه دهید که محل کاملاً خشک شود.

برای تمیز کردن سطوحی مانند چوب و دیوار‌های گچی، یک مقدار پاک‌کننده به محلول وایتکس و آب اضافه کنید. سپس با استفاده از اسفنج، محلول را روی سطح پخش کنید و اجازه دهید سطوح با جریان هوا خشک شوند.

سطوح خارجی منزل:

یکی از مواد بسیار موثر برای تمیز کردن انواع نما، اعم از سیمان، آجر و یا سنگ، وایتکس است. به خاطر داشته باشید که این ماده به گیاه و چمن آسیب می‌رساند. پس بایستی گیاهان را با پلاستیک بپوشانید.

یک لیوان وایتکس در یک گالون آب بریزید. سپس با اسپری باغبانی، محلول را به محل مورد نظر اسپری کنید. حواستان باشد که این محلول باعث از بین رفتن رنگ پارچه می‌شود.

ابتدا محل‌های کپک‌زده را با آب خالی خیس کنید و سپس محلول را به آن محل ها بمالید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه اثر‌گذاری کنند. اگر کپک از بین رفت، محل دیگری را کپک‌زدایی کنید. اما اگر کماکان محل پوشیده از کپک بود، استفاده از محلول را تکرار کنید. اجازه دهید تا در معرض هوا به طور کامل خشک شود. در نهایت، گیاهان اطراف با استفاده از آب خالی آبکشی کنید.


بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا