دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

آمادگی کودک برای مدرسه ؛ چگونه کودک را برای ورود به مدرسه آماده کنیم؟

آمادگی کودک برای مدرسه ؛ اگر صاحب فرزند هستید با نزدیک شدن به اول مهر و شروع سال تحصیلی، حتما دغدغه‌ی جدیدی در ذهن‌تان شکل گرفته و قصد دارید کودکتان را برای فصل جدید مدرسه آماده سازید. نگرانی و چالش، برای والدین کودکان کلاس اولی، از شدت بیشتری برخوردار است. این اولین بار است که فرزند دلبندتان را به یک محیط آموزشی و اجتماعی جدی می‌فرستید و در عین حال، برای اولین بار است که از او دور می‌شوید. به طور حتم، این مسائل ذهن هر پدر و مادری را به خود درگیر می‌کند که البته شیرینی خاص خود را نیز دارد. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم به شما کمک کنیم تا کودکتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید و به خیالی آسوده و دلی خوش او را راهی مدرسه کنید. با ما همراه باشید:

 

آمادگی کودک برای مدرسه

آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه ، نیازمند یک فرآینده برنامه‌ریزی شده است که در آن پدر و مادر، هر دو باید به صورت فعال کودک در آن مشارکت داشته باشند. پر واضح است که منظور از آمادگی کودک برای مدرسه ، تنها خرید لوازم تحریر و کیف و دفتر نیست، بلکه به مسائل عاطفی و روانی کودک، همچنین شرایط جسمی او نیز اشاره دارد.

محیط مدرسه، به دلیل نظم و دیسیپلینی که دارد، با محیط مهدکودک و پیش‌دبستانی متفاوت است و فرزند شما، با گروه‌های سنی بزرگتر از خودش نیز در ارتباط است و لاید آموزش‌های لازم را در این ارتباط گرفته باشد. همچنین مسئولیت و تکالیف بیشتری بر عهده اوست که اگر در انجام آن‌ها اهمال کند، دچار افت درسی خواهد شد.

اگر کودک سال تحصیلی را با انرژی و آمادگی لازم آغاز کند، در ادامه مسیر، موفقیت بیشتری نصیب او خواهد شد.

 

مراحل آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه :

  • راجع به مدرسه با کودک خود صحبت کنید:

با پایان یافتن روزهای آخر شهریور، حال و هوای شهر و برنامه‌های تلویزیونی مدرسه‌ای می‌شود و این، کار شما را راحت‌تر می‌کند. راجع به مدرسه، کلاس درس، زنگ تفریح، معلم و به طور کلی محیط آموزشی،  به کودک خود توضیح دهید و سعی کنید تصویر روشنی از مدرسه برای او بسازید.

کودک را به محیط مدرسه ببرید و او را با محیط آشنا کنید.

 از خاطرات خوب مدرسه رفتن خودتان تعریف کنید و اگر عکس‌هایی در دسترستان است، به او نشان دهید.

 از کتاب‌ها و داستان‌های مرتبط استفاده کنید.

فایده و محاسن رفتن به مدرسه را برای کودک تشریح کنید تا او آمادگی ذهنی بیشتری برای ورود به مدرسه داشته باشد.

  • او را در خرید لوازم مدرسه مشارکت دهید:

لوازم تحریر کودک را قبل از شروع مدارس تهیه کنید تا کودک ذوق و شوق از خود نشان دهد. لوازم مدرسه را با کمک کودکتان انتخاب کنید و او را در انتخاب مشارکت دهید.

 اجازه بدهید کودک خودش وسایل و مایحتاج مدرسه‌اش را انتخاب کند تا انگیزه‌ی بیشتری برای ورود به مدرسه داشته باشد.

  • از مدرسه یک هیولا نسازید:

برخی والدین تصور می‌کنند اگر کودک را از مدرسه، معلم و محیط آموزشی بترسانند، او بیشتر درس می‌خواند! اجازه دهید کودک شما مدرسه را دوست داشته باشد و سال تحصیلی را بدون داشتن استرس و اضطراب شروع کند.

کاری کنید کودک برای شروع مدرسه لحظه‌شماری کند!

  • از چند روز قبل برنامه‌ی خواب و بیدار شدن کودک را تنظیم کنید:

از کارهایی دیگری که به منظور آمادگی کودک برای مدرسه باید انجام دهید، تنظیم ساعت خوابیدن و بیداری کودکتان است. همه چیز را برای روز اول مهر نگذارید.

از نیمه‌ی دوم شهریور، کودک را برای بیدار شدن در زمان مقرر آماده کنید. کودکتان را شب‌ها زودتر بخوابد و صبح‌ در ساعتی که نیاز است او را بیدار کنید تا به این روال عادت کند.

برای این کار می‌توانید صبح‌های زود یک موزیک انرژیک و شاد بگذارید تا کودک انرژی کافی برای بیدار شدن داشته باشد.

آمادگی کودکان برای مدرسه

  • برنامه‌ریزی کنید در روزهای اول مهر همراه کودکتان باشید:

چه شاغل هستید و چه خانه‌دار، برنامه‌ریزی کنید که روزهای اول ورود به مدرسه را بیشتر در کنار فرزندتان باشید ؛

اگر شاغل هستید، دو سه روز اول را مرخصی بگیرید تا خودتان او را به مدرسه بفرستید و همراهی کنید.

کودکتان را برای فرستادن به مدرسه در روزهای اول به پرستار، مادربزرگ و یا افراد دیگر نسپارید. فرزندان ما، ارزشمندترین سرمایه‌های ما هستند و بدون شک ارزش آن را دارند که چند روزی را به خاطر آن‌ها در خانه بمانیم تا با خیالی آسوده خانه را ترک کنند.

  • با روی خوش از کودکتان خداحافظی کنید:

طبیعی است که همه‌ی والدین با رفتن کودکشان به یک محیط جدید، نگرانی احساس کنند. اجازه ندهید نگرانی در چهره‌تان نمایان شود.

کودک را با روی خوش و لبخند همراهی کنید و از بابت رفتن او به مدرسه شادی کنید.

  • مراسم خداحافظی را طولانی نکنید:

زمانی که کودک را راهی مدرسه می‌کنید، از او یک خداحافظی کوتاه داشته باشید. خداحافظی همیشه تلخ است حتی اگر برای مدت کوتاهی و محدودی باشد. هر چه مدت خداحافظی طولانی‌تر باشد، اضطراب جدایی بیشتر حس خواهد شد. بنابراین به سرعت و خوشحالی از کودک خداحافظی کنید و او را با یک بوسه‌ی شیرین و آغوش گرم راهی مدرسه کنید.

  • جشنی خودمانی بگیرید.

معمولا برای ورود کودکان کلاس اولی جشن گرفته می‌شود، اما ما به شما پیشنهاد می‌دهیم هر سال، با ورود کودک به مدرسه برای او جشنی خودمانی و کوچک بگیرید. یک کیک کوچک خانگی یا یک شام لذت‌بخش در یک رستوران ساده‌، کافی است که روز اول مدرسه را به یک خاطره شیرین تبدیل کند.

البته منظور ما این نیست که یک جشن مفصل و فامیلی گرفته شود و چند روز قبل و چند روز بعد از شروع مدرسه، سرگرم تشریفات مربوطه باشید.

  • مسائل بهداشتی را برای کودک توضیح دهید:

بازگو کردن و گوشزد مسائل بهداشتی ، مورد مهمی دیگری است که در برنامه‌ی آمادگی کودک برای مدرسه باید مد نظر قرار دهید. این مساله، خصوصا برای کودکان کلاس اولی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند سلامت کودک شما را در یک محیط اجتماعی و همگانی تضمین می‌کند.

آموزش بهداشت، استفاده از لیوان شخصی، آموزش شستن‌ دست‌ها، استفاده از توالت عمومی، خوردن تغذیه و غیره، همه مواردی هستند که باید کودک را برای مواجهه با آن‌ها، آموزش دهید.

  • از کودک راجع به وقایع مدرسه سوال کنید:

حتما هر روز از کودکتان بپرسید که روزش را در مدرسه چگونه گذرانده است. از او و خاطرات روزانه‌اش سوال کنید و با او گفتگویی فعال داشته باشید.

  • محلی را برای درس خواندن کودک اختصاص دهید:

در صورت امکان برای کودک میزتحریر کوچکی بخرید تا او با راحتی بیشتری بتواند بر روی آن درس بخواند و تکالیف مدرسه‌اش را انجام دهد. میز‌های تحریر کوچک و تاشو می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای کودکتان باشند که هم جای کمتری اشغال می‌کنند و هم هزینه‌ی کمتری را بر دوش خانواده تحمیل می‌کنند.

 

آمادگی کودک برای مدرسه

سخن پایانی:

رفتن به مدرسه همانطور که نیاز به لوازم تحریر و وسایل مورد نیاز دارد، به آمادگی روحی و ذهنی نیز، نیاز دارد تا کودک‌تان با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری، پا به یک محیط آموزشی بگذارد. مسائل و موارد گفته شده در این مقاله، تنها مختص کودکان کلاس اولی نیست و شما می‌توانید موارد گفته شده را هر سال تکرار کنید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم. امیدواریم مطالب گفته شده در این محتوا برایتان سودمند باشد.

مجله‌ی آنلاین پروماگ سال تحصیلی خوب و خوشی را برای شما و همه‌ی کودکان سراسر جهان آرزو می‌کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

کنترل کودکان در اینترنت ؛ چگونه کودک را در استفاده از فضای مجازی کنترل کنیم؟

انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان ؛ یک مهدکودک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

پاسخگویی به سوالات کودکان ؛ چگونه به سوالات عجیب کودکان پاسخ بدهیم؟

ده روش آموزش کتابخوانی در کودکان ؛ تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سن کودکی…

افزایش دایره لغات کودک با روش های آسان و قابل اجرا که پروماگ می گوید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا