دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مراقبت از نوزاد

چگونه با رفتارمان ارتباط نزدیک و شگفت انگیزی با نوزاد برقرار کنیم …

تحقیقات نشان می دهند که ارتباط با نوزاد شما باعث می شود که او شادتر و سالم تر باشد. از به آغوش کشیدن نوزاد در هنگام غذا دادن به او گرفته تا یک داستان کوتاه قبل از خوابیدن او، شما فرصتی برای برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد دلنشین خود خواهید داشت. این موارد نه تنها به داشتن رابطه ای نزدیک با نوزاد شما کمک می کنند، بلکه فوایدی نیز برای سلامت روحی و جسمی نوزاد شما خواهند داشت. به دلیل اهمیت این ارتباط نزدیک با نوزاد، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب در مورد راه های برقراری ارتباط با کودک شما صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب از مجله پروماگ همراه باشید تا شما نیز بتوانید به دلنشین تر شکل ممکن با نوزاد خود زمان بگذرانید.

1- در آغوش کشیدن و نوزاش کردن نوزاد اولین راه داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد

مطالعات نشان می دهند که تماس فیزیکی نوزاد با پدر و مادر روش شگفت انگیزی برای نشان دادن علاقه شما به نوزادتان بدون گفتن حتی یک کلمه است. این راه شروع ارتباط نزدیک با نوزاد شما است، که در آن نوزاد شما احساس آرامش و مهم بودن خواهد داشت و علاوه بر این می تواند در یک تماس فیزیکی با والدین خود شرکت کند. در مکانی آرام و بی سر و صدا، بر روی یک صندلی بنشینید و نوزاد خود را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید.

اگر بتوانید صدای نوزاد خود را بشنوید، این جمله را خواهید شنید: من را نزدیک خود نگه دارید!

تماس فیزیکی برای همه نوزادان مناسب است، به خصوص برای نوزادانی مفید خواهد بود که زودتر از زمان معین به دنیا می آیند. به همین دلیل است که اکثر واحدهای مراقبت های ویژه از نوزادان طرفدار “مراقبت کانگرویی و داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد” هستند، به طوری که مادر باید نوزاد خود را روی سینه یا شکمش قرار دهد و او را نوازش کند. این نوع تماس فیزیکی با یک نوزاد نارس باعث آرامش او می شود و می تواند به رشد سریع تر او کمک کند.

2- زمانی را برای ماساژ دادن نوزاد خود اختصاص دهید

یکی دیگر از روش های دوست داشتنی برای داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد، ماساژ دادن او است. بعد از حمام یا درست قبل از خواب، به آرامی دست ها، پاها، شکم و پشت نوزاد خود را ماساژ دهید. شما می توانید این کار را با لوسیون یا بدون آن انجام دهید، شک نکنید که در هر صورت نوزاد شما ماساژ دادن را دوست خواهد داشت.

ماساژ دادن نوزاد مزیت هایی دارد که عبارتند از: ماساژ کودک می تواند به نوزاد شما در داشتن خواب بهتر، بهبود بخشیدن سلامت او، و حتی به ارتباط نزدیک با نوزاد شما کمک کند. ماساژ دادن حتی می تواند به تسکین دردها (مانند درد پشت، شکم، گوش و …) و آرامش کودک کمک کند.

هنگامی که نوزاد خود را ماساژ می دهید، در واقع سیستم عصبی مرکزی او را تحریک می کنید. این امر باعث می شود که مغز او سروتونین (سروتونین یک ماده شیمیایی برای تولید یک حس خوب است) بیشتر و کورتیزول (یک هورمون که در پاسخ به استرس ترشح می شود) کمتری تولید کند. در نتیجه، ضربان قلب نوزاد شما و تنفس او آرام می شود، و آرامش بیشتری را به او هدیه می دهد. ماساژ منظم نوزاد شما نه تنها به برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد شما کمک می کند، بلکه برای رفاه عاطفی نوزاد شما نیز مناسب است.

لمس نوزاد با عشق یکی از قدرتمندترین انواع ارتباطات بین نوزادان و والدین آنها است، به طوری که بهترین راه برای داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد شما محسوب می شود.

ارتباط نزدیک با نوزاد

3- برقراری ارتباط چشمی با نوزاد یکی دیگر از راه های داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد

در هنگام تغذیه نوزاد و به آغوش کشیدن او سعی کنید تا جایی که می توانید با نوزاد خود ارتباط چشمی داشته باشید. این راه یکی از اولین روش های برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد است. مطالعات نشان می دهند که داشتن تماس چشمی با نوزاد باعث می شود او احساس امنیت و آرامش کند و همچنین پایه ای برای مهارت های اجتماعی او ایجاد می شود که بعدها در زندگی به دردش خواهد خورد.

4- پاسخ به نیازهای نوزاد یکی دیگر از راه های مهم برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد

 یکی از بهترین روش های داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد این است که او در کنار شما احساس امنیت داشته باشد. والدین می توانند این کار را با آرام کردن نوزاد در هنگام گریه او انجام دهند، زمانی که او گرسنه است به او غذا دهند، در زمان لزوم پوشک او را عوض کنند. به یاد داشته باشید، نوزاد شما به توجه والیدن خود نیاز دارد و هرگز نباید فکر کنید که نباید به او توجه زیاد از حد کنید. هیچ چیزی با عنوان توجه بیش از حد به نوزادان وجود ندارد! زیرا آنها به این توجه و محبت شما نیاز دارند!

5- برای نوزاد خود کتاب بخوانید

آیا فکر می کنید که هنوز زود است تا برای نوزاد خود کتاب داستان بخوانید؟ خب… باید بگوئیم که هیچ گاه برای شروع خواندن کتاب داستان و حتی شعر برای نوزاد شما زود نیست. شما حتی می توانید در دوران بارداری و پیش از تولد کودک خود برای او کتاب بخوانید. کودکان حتی در شکم مادر نیز صداها را می شنوند. این کار باعث ارتباط نزدیک با نوزاد می شود، و همچنین او می تواند به صدای آرامش بخش مادر و پدر خود گوش دهد و به این صداها عادت کند!

خواندن کتاب برای نوزاد مزیت هایی دارد که نباید آنها را نادیده بگیرید، این مزیت ها عبارتند از:

الف- زمانی برای برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد:

خواندن یک کتاب برای نوزاد شما یک فعالیت دو طرفه است که می تواند به ایجاد رابطه ای صمیمی با نوزاد شما منجر شود. این کار نوزاد شما را وادار به شنیدن صدای شما می کند که بعد از مدتی به شنیدن صدای شما عادت خواهد کرد و برای او آرامش بخش خواهد بود.

ب- این کار او را برای خواندن کتاب آماده می کند:

در حالی که نوزاد شما نمی فهمد که شما چه می گویید، او هنوز هم می تواند ریتم، صدا و حرکت های شما را دنبال کند. تحقیقات نشان می دهند که هرچه یک نوزاد کلمات بیشتری بشنود، او بیشتر برای خواندن کتاب آماده خواهد شد.

پ- باعث تقویت قدرت مغز نوزاد می شود:

مطالعات همچنین نشان داده اند کودکانی که در دوران نوزادی داستان های بیشتری برای آنها خوانده شده است دانش بیشتری در زمینه لغات، و همچنین مهارت های ریاضی پیشرفته تری از سایر بچه های هم سن خود نیز دارند. همچنین یک ارتباط مستقیم بین تعداد واژگانی که هر روز یک کودک می شنود و مهارت های زبانی او وجود دارد.

ت- نوزاد شما پاسخ خواهد داد:

پس از اینکه برای مدتی برای نوزاد خود داستان بخوانید، شما متوجه خواهید شد که نوزاد کوچک شما به حرکت های ریتمیک صدای شما با دست و پاهای خود پاسخ می دهد.

ث- کتاب خواندن برای نوزادان به آنها نشان می دهد که این کار سرگرم کننده است:

اگر کتاب خواندن را به یک روال روزانه برای خانواده خود تبدیل کنید، به فرزندتان آموزش می دهید که کتاب خواندن سرگرم کننده و لذت بخش است، و تنها یک کار حوصله سر بر برای مدرسه نیست. این نگرش مثبت باعث می شود که او به کتاب خواندن علاقه مند شود و به راحتی مدرسه و درس های خود را پشت سر بگذارد.

6- لبخند زدن آخرین مورد برای داشتن ارتباط نزدیک با نوزاد

دیدن چهره شاد شما برای نوزاد کافی است تا او نیز شاد باشد و بخندد. این مسئله را باور کنید یا نه، نوزاد شما حرکات شما را زیر نظر دارد و به زودی شروع به تقلید از آنها خواهد کرد. بی شک شما با دیدن لبخند کودک خود برای اولین بار خوشحال خواهید شد و به وجد خواهید آمد. بدین ترتیب لبخند خود را از نوزادتان دریغ نکنید و سعی داشته باشید تا در هر شرایطی لبخند بر لبانتان نقش ببندد.

ارتباط نزدیک با نوزاد

سخن پایانی

همه والدین دوست دارند تا با نوزاد خود ارتباط صمیمی و نزدیکی داشته باشند، اما نمی دانند که چطور می توان به این ارتباط نزدیک با نوزاد دست یافت. به همین دلیل ما در این مطلب سعی کردیم تا انواع راه های مؤثر در برقراری ارتباط نزدیک با نوزاد خود را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم توانسته باشیم پاسخ سؤالات شما را بدهیم. از اینکه بار دیگر با مجله آنلاین پروماگ همراه بودید از شما متشکریم.

برگرفته از: www.parents.com


پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا