دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

استعداد یابی در کودکان ؛ با چه روش هایی استعدادهای نهفته کودکمان را کشف کنیم؟

امروز دیگر دوره ای که همه ی کودکان آرزو داشتند، دکتر، خلبان و یا مهندس شوند، به سر آمده است. پر واضح است که دیگر، داشتن تحصیلات آکادمیک در دو یا سه رشته خاص تحصیلی، برای فرزندان ما خوشبختی نمی آورد ؛ بلکه چیزی که مقدمات رضایت درونی و شادی بیرونی را برای کودکان مان مهیا می سازد، موفقیت در بستری ست که در آن استعداد دارند و بدان علاقمند هستند. معمولا هر انسانی علائق و استعداد خاصی در زمینه های گوناگون دارد که رد پای آن را در دوران کودکی می توان یافت و  چنانچه توسط بزرگتر ها کشف شود و پرورش یابد، زمینه ساز موفقیت های بزرگی در بزرگسالی می شود. کارشناسان معتقدند استعداد، ذاتی است و از سه سالگی تا سی سالگی، یکسان است. بنابراین با استعداد یابی در کودکان مان می توانیم گام موثری در رشد و موفقیت آنان برداریم تا جامعه ای پویاتر داشته باشیم.

استعداد در کودکان چگونه بروز می کند؟ 

هر انسانی که متولد می شود در وجودش توانایی ها و ویژگی های ذاتی، نهفته است که به تدریج این ویژگی ها و علاقمندی ها به صورت بالفعل بروز می کند. استعداد ها و توانایی های پنهانی که در وجود کودکانمان نهفته است، در فعالیت هایی که آن ها در طی روز انجام می دهند، قابل مشاهده است. اگر به روزهای کودکی فرزندان تان بیشتر دقت کنید، خواهید دید که آن ها در خلال بازی و فعالیت هایی که در سنین پایین تری انجام می دادند، برخی ویژگی های خاص را از خود نشان می دادند و آن ها را تکرار می کردند. هر چه استعداد یابی در کودکان ، در سن کمتری صورت گیرد، نتیجه بخش تر خواهد بود.

استعداد در کودک نیاز به پرورش دارد:

اگر کودک شما در زمینه ی خاصی استعداد دارد یا قابلیت انجام فعالیت خاصی را دارد، باید به او کمک کنید تا بتواند در مسیری که مورد علاقه و استعدادش است، گام بردارد. به عنوان مثال اگر کودک شما در زمینه موسیقی و یا فعالیت های ورزشی استعداد دارد، بدون وجود آلات موسیقی یا وسایل ورزشی، نمی تواند به موفقیت برسد. بنابراین علاوه بر استعداد یابی در کودک ، باید برای او زمان و هزینه کافی صرف کنید تا او بتواند به فعالیت های مورد علاقه خود رسیدگی کند.

 

استعداد یابی در کودکان

 

استعداد زمینه ساز علاقه در کودک است:

موفقیت در ذهن انسان ایجاد لذت می نماید. زمانی که از پس انجام کاری بر می آییم، در ذهنمان پاداش می گیریم و به دلیل احساس لذتی که ذهنمان احساس می کند، نسبت به انجام آن کار، علاقمند می شویم. اگر کودکی در انجام کاری استعداد دارد، به دلیل موفقیت هایی که کسب می کند، بدان فعالیت علاقمند هم می شود و ترکیب این دو در کنار هم می تواند موفقیت را برای او رقم بزند.

راهکار هایی برای استعداد یابی در کودکان :

همانطور که اشاره شد، دقت به کودک و کارهایی که انجام می دهد موثرترین روش برای استعداد یابی در کودکان است که در زیر به چند نمونه  از آن ها اشاره می کنیم: 

  • صحبت های کودک را بشنوید:

کودکان غالبا در خلال صحبت هایشان از علائق و چیز هایی که دوست دارند می گویند. البته قسمت اعظم صحبت های کودکان بر گرفته از محیط اطرافشان و تخیلات ذهنی شان است، اما اگر خوب و با دقت به حرف هایشان گوش کنید می توانید نشانه هایی از استعدادهای ذاتی شان را کشف کنید.

  • از کودک تان سوال بپرسید:

با کودک خود زیاد صحبت کنید و از او بخواهید برایتان صحبت کند و مثال بزند. اگر فعالیت های مختلفی را برای کودک در نظر می گیرید، از کودک تان بپرسید بعد از انجام هر یک، چه احساسی داشته است؟ از او بخواهید راجع به چیزهایی که دوست دارد، صحبت کند و برای آن ها مثالی بزند.

  • به بازی های کودک توجه نشان دهید:

یکی دیگر از روش های استعداد یابی در کودکان ، توجه به بازی هایی ست که انجام می دهند. کودکان در خلال بازی ها، استعدادهای نهفته خود را نشان می دهند و اگر به اندازه کافی به بازی های کودک تان دقت کنید، نشان هایی از استعدادهای درونی اش را می توانید پیدا کنید.

 

استعداد یابی در کودکان

 

  • کودک را با فعالیت های بسیاری آشنا سازید:

کودکان در محیط های اجتماعی گسترده، رشد می کنند. اگر ارتباطات اجتماعی کودک را محدود کنید، او از بسیاری چیزهای مفید که در اطرافش وجود دارد، بیگانه خواهد بود. یکی دیگر از روش های استعداد یابی در کودکان این است که کودک را با فعالیت های بیشتری آشنا سازید تا کودک بتواند با فعالیت های بسیاری آشنا شود و استعداد و علاقه خود را بروز دهد.

  • فعالیت های کودک را زیر نظر بگیرید:

هر فعالیتی از سوی کودک که در طی روز انجام می دهد، می تواند نشان دهنده استعداد های پنهانی او باشد. نقاشی ها، قصه ها، فعالیت های ورزشی، علائق، فیلم ها و یا داستان هایی که می خواند، همه نشان دهنده ی استعداد های درونی اوست. 

  • کودک را در زمینه استعداد هایش تشویق کنید:

اگر کودک تان در زمینه ی خاصی، خلاقیت و استعداد از خود نشان می دهد، او را تشویق کنید. تشویق کردن با ایجاد لذت در ذهن کودک، نقش موثری در موفقیت و استعداد یابی در کودکان دارد.

  • سعی نکنید کودک را به سمتی که خودتان دوست دارید هدایت کنید:

نقش پدر یا مادر در استعداد یابی کودکان ، تنها نقش حمایتی ست. نباید به کودک تان هر آنچه که دوست داشته اید یا آرزویتان است را تحمیل کنید. کودک را در انتخاب فعالیت هایی که قصد دارد انجام دهد، آزاد بگذارید و هرگز به او فعالیت های دلخواه تان را تحمیل نکنید. اجازه دهید کودکان و نوجوانان شما، خودشان مسیری که باید در آینده طی کنند را انتخاب کنند.

 

استعداد یابی در کودکان

 

سخن پایانی:                                                                                                  

 استعداد یابی در کودکان مسیر رشد و ترقی آنان را هموار می سازد. جامعه ی امروز به نبوغ، خلاقیت و استعداد های ذاتی نسل آینده بیشتر احتیاج دارد تا بتواند به حیات سالم خود ادامه دهد و این همان چیزی ست که خوشبختانه والدین امروز، بیش از گذشته بدان توجه و اهتمام می ورزند.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برای شما سودمند واقع شده باشد.

در پروماگ بیشتر بخوانید:

دروغگویی در کودکان ؛ چگونه انسانی صادق و راستگو پرورش دهیم؟

توضیح طلاق به کودکان ؛ آری یا خیر؟ آیا باید به کودکمان راجع به طلاق بگوییم؟

قصه گویی برای کودک ؛ آیا با تاثیرات شگفت انگیز قصه گویی آشنایی دارید؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مرگی خاموش که خواب شیرین پدر و مادر ها را آشفته می سازد!

How to find your child’s talent

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا