دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

انتخاب مدرسه برای کودکان ؛ چگونه بهترین محیط آموزشی را برای کودکان کلاس اولی انتخاب کنیم؟

با پایان یافتن سال تحصیلی، فصل شروع ثبت‌نام کودک در مدرسه آغاز می‌شود و لازم است در اسرع وقت برای ثبت‌نام کودک خود اقدام کنید. چرا که بسیاری از مدارس با پایان یافتن خرداد ‌ماه، ظرفیت ثبت‌نامی‌شان تکمیل می‌شود و ممکن است شما را به دشواری بیندازند. انتخاب مدرسه برای کودکان ، همواره یکی از موارد مهم و اثرگذار در رشد تحصیلی آن‌ها ست و در هر مقطع تحصیلی، چالش جدیدی را در ذهن والدین ایجاد خواهد کرد. خصوصا این دغدغه برای والدین کودکان کلاس اولی بیشتر و مهم‌تر است، چرا که این کودکان برای اولین بار است که پا به دنیای بزرگتری از اجتماع می‌گذارند و لازم است که برای این منظور آمادگی لازم و کافی را داشته باشند.

با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام کودکان کلاس اولی آغاز شده است، مجله‌ی آنلاین پروماگ مقاله‌ای در این ارتباط تهیه کرده است و در خلال آن به شما خواهد گفت در انتخاب مدرسه برای کودکان چه آیتم‌ها و ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهید. با ما در این مقاله همراه باشید:

انتخاب مدرسه برای کودکان کلاس اولی

انتخاب مدرسه برای کودکان

 

چه انتظاری از مدرسه دارید؟

این اولین پرسشی است که در انتخاب مدرسه برای کودکان کلاس اول، باید به آن پاسخ دهید، چرا که این نخستین گام برای شروع یک مسیر نسبتا طولانی ست و آینده کودک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر چه همه‌ی مدارس کشور از سیاست‌های کلی یکسان پیروی می‌کنند اما هر کدام در جزئیات و شیوه‌های آموزشی، متفاوت هستند. بنابراین باید به طور دقیق بدانید که چه انتظاری از مدرسه‌ی کودک‌تان دارید.

توانایی‌های کودک خود را در نظر بگیرید:

موفقیت تحصیلی، همه‌ی آن چیزی نیست که کودک شما باید به دست آورد، بلکه تنها بخشی از آن است. برای اینکه بتوانید بهترین مدرسه را برای کودک کلاس اولی خود انتخاب کنید، لازم است به توانایی‌های کودک خود و روحیات او توجه کنید، زیرا همانطور که اشاره شد هر مدرسه سیاست‌های آموزشی مختص به خود را دارد.

برخی از مدارس، تاکید بیشتری بر درس و آموزش دارند و ممکن است برای گروهی از کودکان کسل‌کننده و خسته‌کننده باشد. برخی از مدارس تاکید بیشتری بر فعالیت‌های مهارتی مانند موسیقی، آموزش زبان و یا فعالیت‌های ورزشی دارند که ممکن است برای گروهی از کودکان جذاب و برای گروهی دیگر نباشد. با شناخت بهتر از کودک‌تان و روحیه‌ی او می‌توانید بهترین مدرسه را برای فرزند عزیزتان در نظر بگیرید.

توجه به بعد مسافت و مسیر مدرسه تا منزل:

یکی دیگر از گزینه‌ها که در انتخاب مدرسه برای کودکان بسیار حائز اهیمت است، در نظر گرفتن مسیر رفت و برگشت کودک از مدرسه است. از آنجا که کودکان کلاس اولی، برای اولین بار است که پا به محیط آموزشی بزرگی چون مدرسه می‌گذارند، بهتر است مدرسه‌ای را برای کودک خود در نظر بگیرید که مسافت کمتری از محل سکونت شما داشته باشد.

توجه به این مساله، علاوه بر اینکه خطرات رفت ‌و آمد را کاهش می‌دهد، باعث خستگی کمتر کودک می‌شود و زمانی که او به منزل برمی‌گردد، انرژی کافی برای انجام تکالیف و البته بازی را دارد. این مساله در شهرهای بزرگ، محله‌های پررفت‌وآمد و مسیرهای ترافیکی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

 

مدارس دولتی یا غیردولتی؟؟

بر طبق قانون اساسی کشور ما، دولت وظیفه دارد برای تمام کودکان ایرانی، مدرسه و امکانات آموزشی تهیه کند. با این وجود، توقعات هر کس و امکانات رفاهی در شهرهای مختلف متفاوت است. بسیاری از والدین به اشتباه تصور می‌کنند اگر کودک خود را در مدرسه غیردولتی و خصوصی ثبت نام کنند، آموزش او بهتر و کامل‌تر صورت خواهد گرفت و یا می‌پندارند مدارس خصوصی، کیفیت بهتری از آموزش را ارائه می‌دهند! در صورتی که این مساله ابدا صادق نیست و چه بسا مدارس باکیفیت دولتی که نسبت به بسیاری مدارس خصوصی ارجحیت دارند و کیفیت آموزشی و محیط آن بسیار سالم‌تر از مدارس خصوصی است.

 در انتخاب مدرسه برای کودکان ، لازم است بررسی کنید کدام مدرسه با توجه به توقعات شما و توانایی کودک‌تان، نزدیک به محل زندگی‌تان است و صرف‌نظر از خصوصی بودن یا دولتی بودن، آن را گزینش و انتخاب کنید.

اگر چه به نظر شخصی من، اولویت انتخاب با مدارس دولتی ست چرا که هم هزینه‌ی کمتری را بر دوش خانواده تحمیل می‌کند و هم کودک، در جامعه‌ی بزرگتر و کامل‌تری رشد و پرورش می‌یابد و با بخش‌ وسیع‌تری از جامعه در تعامل خواهد بود.

مدیریت و پرسنل آموزشی:

وجود کادر آموزشی مجرب و کارآزموده، نقش موثری در اجرای نظم و رعایت قوانین و همچنین آموزش در مدرسه دارد. ایجاد نظم و رعایت قوانین، یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی ست که کیفیت یک مدرسه و محیط آموزشی را تضمین می‌کند. حضور پرسنل جوان در کنار نیروهای باتجربه، می‌تواند مجموعه‌ی کاملی را به وجود آورد تا ضمن اینکه محیط شاداب و منظمی را ایجاد می‌کند، کودک شما در امنیت بیشتری قرار دهد.  

این نکته را در نظر بگیرید که مدیر باتجربه که بتواند محیط مدرسه را به درستی مدیریت کند، یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای ایجاد امنیت در مدرسه و دبستان است.

تعداد دانش‌آموزان مدرسه:

تعداد کمتر دانش‌آموزان در مدارس خصوصی و غیرانتفاعی، یکی از دلایلی ست که والدین بسیاری را به سمت این مدارس سوق می‌دهد و البته مساله‌ی مهمی نیز هست. هر چه تعداد کودکان یک کلاس کمتر باشد، توانایی معلم در برقراری ارتباط با کودک بیشتر خواهد بود و ازین رو ممکن است کلاس در کنترل بیشتر معلم، مدیریت و رهبری شود. بنابراین از ثبت‌نام کودک‌تان در مدارسی که تعدادی بیش از سی تا چهل دانش‌آموز در هر کلاس آن درس می‌خواند، اجتناب کنید.  اگر چه این مقدار هم بیش از مقدار استاندارد جهانی است.

 

انتخاب مدرسه برای کودکان

 

ایمن بودن مدرسه از نظر تجهیزات:

با توجه به اینکه کودکان کلاس اول و دبستانی سن کمتری دارند، در برابر آسیب بیشتری قرار می‌گیرند و باید محیط مدرسه‌ای که کودک خود را در آن ثبت نام می‌کنید، از ایمنی کافی برخوردار باشد. در انتخاب مدرسه برای کودکان از نظر ایمنی و سلامت به آیتم‌های زیر توجه کنید:

  • ایمن بودن مسیر رفت ‌و آمد کودک
  • ایمن بودن مدرسه از نظر پله‌ها و بلندی، حفاظ پنجره‌ها و غیره
  • خوشنام بودن محله‌ای که مدرسه در آن قرار دارد
  • نبود اماکن خطرناک یا بدنام مانند زندان‌ در نزدیکی مدرسه
  • نبودن مدرسه در بَرِ خیابان اصلی
  • نبودن مدرسه در محلی خلوت و کم‌ رفت و آمد
  • نبود فضای پرت و خلوت در درون مدرسه که در دیدرس پرسنل مدرسه نباشد
  • و بسیاری موارد دیگر که امنیت بیشتری را برای کودک شما فراهم می‌آورد.

در انتخاب مدرسه به پرورش هم به اندازه آموزش اهمیت بدهید:

آموزش و پرورش، توامان با هم و در کنار هم آمده‌اند و آموزش ابدا بر پرورش ارجحیت ندارد و در واقع، بخشی از آن است. در انتخاب مدرسه برای کودکان ، دقت کنید مدرسه انتخابی چه تمهیداتی برای پرورش کودک شما در نظر می‌گیرد. ثبت‌نام کودک در مدارس خشک که فقط بر آموزش تاکید دارند و از پرورش کودک غافل هستند یکی از اشتباهاتی ست که بسیاری از والدین مرتکب آن می‌شوند.

کلاس‌های ورزشی، برنامه‌های مفرح و شاد، اردو‌های علمی، برنامه‌های پرورشی، برنامه‌های توانمندسازی و مهارتی ، کارگاه‌های آموزشی و خلاقیت‌محور، آموزش اصول اخلاق و پرورش روح و جسم کودک به عنوان فردی اخلاق‌مدار، یکی از مهم‌ترین اصولی است که در انتخاب مدرسه باید مد نظر قرار دهید. کودک شما به مدرسه نمی‌رود که فقط بخواند و بنویسید، بلکه به مدرسه می‌رود تا ضمن داشتن سواد کافی، آمادگی ورود به جامعه را داشته باشد.

 

 

سخن پایانی:

در انتخاب مدرسه مناسب برای کودک، تحقیقات کافی انجام دهید و حتما محیط آن را چند بار از نزدیک ببینید. به آنچه می‌بینید، بیش از آنچه می‌شنوید اهمیت بدهید و سعی کنید قبل از پایان یافتن سال تحصیلی یک یا دو مرتبه، مدرسه را در زمانی که هنوز تعطیل نشده است و دانش‌آموزان در آن رفت و آمد دارند، مورد ارزیابی قرار دهید. به رفت ‌و آمد کودکان از مدرسه دقت کنید و در نظر بگیرید که مدرسه چه تمهیداتی برای خروج دانش آموزان از مدرسه در نظر گرفته است. سعی کنید از والدینی که به دنبال کودک خود آمده‌اند، از کیفیت و سلامت مدرسه و پرسنل آن سوال کنید. همچنین در نظر بگیرید که سطح فرهنگی والدین و کودکانی که به مدرسه رفت ‌و آمد می‌کنند، مطابق سطح خانوادگی و ارزش‌های فرهنگی شما باشد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا در بخش آموزش مجله آنلاین پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم خواندن این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا