دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشبودجه بندی زندگیزندگیتو بسازساده زیستیموفقیت

لذت و شادی ؛ دو مقوله ای شبیه بهم با کارکردی متفاوت… شادمانی را چگونه بوجود بیاوریم؟

 حتما تجربیات لذت بخشی را در طول زندگی تان لمس کرده اید. اما آیا دقت کرده اید که این تجربیات تا چه اندازه باعث شادی بلند مدت و پایدار در زندگی شما شده اند؟ مفهوم شادی و لذت ، اگر چه شبیه بهم به نظر می آیند اما دو مقوله متفاوت و جدا از هم هستند که شاید تا کنون به تفاوت ظریف این دو با هم نیندیشیده باشید. موضوع این مقاله از وب سایت پروماگ تعریف دو مقوله لذت و شادی و مقایسه ی این دو مفهوم با یکدیگر است و آگاهی از آن خواهد توانست نگرش شما را نسبت به زندگی تغییر دهد.

چیزی که ما بیش از هر چیزی بدان احتیاج داریم، تغییر دیدگاه است، بنابراین اگر می خواهید دید بهتری نسبت به جهان پیرامون خود پیدا کنید، این مقاله را از دست ندهید.

مفهوم لذت و شادی :

 طبیعی است که احساس لذت و شادی می تواند شبیه بهم باشد یا این طور به نظر برسد که تجربه ی احساس لذت ، باعث تجربه ی شادی خواهد شد. ما به شما می گوییم که ابدا این چنین نیست و هر تجربه ی لذت آوری، الزاما باعث شادی در شما نخواهد شد.

از نظر علمی و دیدگاه روانشناختی، لذت ، احساسی کوتاه مدت است که بر پایه ی هورمون دوپامین در انسان به وجود می آید. چنان که خوردن یک شیرینی به واسطه ی شکری که در آن استفاده شده، می تواند باعث تجربه ی احساس لذت در انسان شود. اما شادی تجربه ای است طولانی مدت، که  اثرات بسیار درازتری بر روی انسان می گذارد. تجربه ی احساس شادی، بر گرفته از ترشح هورمون های مغزی، از جمله سروتونین است که این هورمون عملکرد بسیار طولانی مدتی نسبت به دوپامین دارد.

 

شادی و لذت
همه ی چیزهایی که فکر می کنیم ممکن است باعث احساس شادی در ما شوند، خوشبختی نمی آورند.

تجربه ی لذت قابل خریدن است:

با توجه به اینکه لذت بر اساس ترشح هورمون دوپامین در مغز احساس می شود، می توان آن را به راحتی بدست آورد. مواد مختلفی از جمله انواع مواد اعتیاد آور، تنباکو، الکل، کافئین و حتی شکر، از جمله موادی هستند که باعث ترشح دوپامین در مغز شما می شوند. برای همین است که شما با نوشیدن یک لیوان قهوه کافئین دار یا حتی یک لیوان نوشابه یا مصرف شیرینی جات می توانید احساس لذت کوتاه مدتی را تجربه کنید و بر اساس مصرف مداوم این مواد،‌ دچار اعتیاد هم بشوید. اما هرگز مصرف این گونه خوراکی ها و حتی مواد مخدر سنگین تر، با وجود اینکه حس لذت را در شما ایجاد می کند، باعث ایجاد شادمانی در شما نخواهند شد. 

لذت باعث شادمانی نمی شود!

اگر از تمام کسانی که الکل یا مواد مخدر استفاده کرده اند و یا حتی با افراد متعدد رابطه ی جنسی برقرار کرده اند، پرسش کنید که احساس خوشبختی می کنند یا خیر، به طور حتم به شما پاسخ منفی خواهند داد. این افراد اگر چه به وسیله ی محرک های بیرونی باعث کسب لذت بیشتری شده اند، اما این لذت زودگذر ابدا به این معنی نیست که شادی و شادمانی در آن ها بوجود آمده باشد و ماندگار باشد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : رضایت از زندگی چیست و چگونه حاصل می شود؟ پروماگ به شما می گوید!

 هیچ فردی که گریبان گیر اعتیاد است، با وجود لذتی که از مصرف مواد بدست می آورد، احساس خوشبختی نمی کند. یا فردی که به خاطر  رابطه جنسی، به همسرش خیانت کرده و زندگی خود را در معرض فروپاشی قرار داده است، هرگز احساس رضایت و شادی نخواهد داشت و این مساله ی مهمی ست که به ما خواهد فهماند هر چیزی که لذت لحظه ای برای ما دارد، احساس شادمانی نیز به همراه نخواهد داشت و این دقیقا همان چیزی است که در ادیان هم بدان اشاره شده است.

تجربیات لذت آور، معمولا اعتیاد آور هستند.

چرا افراد تن به لذت های کوتاه مدت می دهند؟

لذت، سطحی ترین بخش رضایت از زندگی ست. به همین دلیل انسان ها معمولا برای پرت شدن حواس شان از مشکلات و دغدغه های روزمره ای که درگیرشان هستند، سعی می کنند با لذت های زودگذر، در اصطلاح وارد فاز لذت و فراموشی شوند و بتوانند ساعاتی خود را از مشکلاتی که از حل آن عاجز مانده اند، برهانند.

به دلیل اینکه تجربیات لذت بخش، معمولا باعث اعتیاد می شوند بازاریابان و رسانه های مختلف ازین روش استفاده می کنند تا محصولات شان را به شما بفروشند. به همین اساس است که به شما می قبولانند زمانی که صاحب یک ماشین گران قیمت شوید، خوشبخت خواهید شد، اما شما هرگز تنها به دلیل داشتن یک ماشین گرانقیمت احساس خوشبختی نمی کنید. 

چگونه شادی را در زندگی مان ایجاد کنیم؟

تا اینجا دانستیم، اگر چه شادی باعث ایجاد لذت می شود اما لذت به تنهایی نمی تواند شادی را به زندگی ما وارد آورد. اما برای اینکه احساس شادی را در زندگی مان ایجاد کنیم، چه باید بکنیم؟

مفهوم شادی با رضایت درونی و احساس آرامش در ارتباط است. تجربه ی شادی، چیزی ست که بر اساس صفات عالی انسانی به وجود می آید. آیا تجربه کرده اید که زمانی که چیزی می بخشید، چگونه احساس شادمانی در وجودتان پدید می آید؟ شما با بخشش و بخشیدن، بخشی هر چند کوچک از مادیات زندگی تان را از دست می دهید، با این وجود احساس شادی می کنید چرا که خودتان از خودتان احساس رضایت می کنید. دقیقا به همین دلیل است، زمانی که شخصی را می بخشید و کینه را از خودتان دور می کنید، بیش از زمانی که انتقام می گیرید، احساس شادی می کنید. زیرا شادی با رضایت درونی، ارتباط مستقیم دارد.

تجربه ی احساس شادی و شادمانی، نیاز به محرک های قوی تری دارد و برای بدست آوردن آن باید برنامه ریزی طولانی مدت داشت، تلاش مداوم داشت و از خود گذشتگی کرد، همانند کسی که در برای رسیدن به یک هدف بزرگ، برنامه ریزی و تلاش می کند و حتی از مسیر رسیدن به هدفش نیز، احساس رضایت می کند. بنابراین برای کسب احساس شادی، باید نگرش تان را به زندگی و اهدافی که در ظاهر به نظر می آیند باعث خوشبختی تان خواهند شد، تغییر دهید و اهدافی را دنبال کنید که با روح انسانی شما بیشتر در ارتباط است و می تواند باعث رضایت درونی در شما شود. 

 

برای بدست آوردن لذت های آنی، هرگز روح انسانی خود را واسطه قرار ندهید.

سخن پایانی:

شاید وقت آن رسیده باشد که دیدگاه خود را تغییر دهیم و با نگاه عمیق تری نسبت به چیزهایی که در اطرافمان در گذر است، نگاه بیندازیم. آیا لزوما همه ی آن چیزهایی که فکر می کنیم باعث خوشبختی و شادمانی ما در زندگی می شوند، همین کارکرد را دارند؟

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با پروماگ متشکرم. پیشنهاد می دهم سایر مقالات بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ را مطالعه نمایید:

یک دیدگاه

  1. امیدوارم همیشه تو زندگیتون شاد و سلامت باشید ممنون از مقاله آموزندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا