دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بودجه بندی زندگیدانشگاه

 9 راه ‌حل برای برقراری تعادل بین درس و کار

دانشجویان زیادی ممکن است تصمیم بگیرند هم زمان با درس خواندن کار هم بکنند و برقراری تعادل درس و کار ممکن است برای این عده کمی مشکل باشد. فرقی نمی کند شغل شما به عنوان یک دانشجوی تمام وقت یا پاره وقت باشد. به هر حال برقراری این تعادل به مهارت نیاز خواهد داشت. بعضی ها این مهارت را دارند و بعضی ها هم نیاز به راهنمایی بیشتری دارند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که هنوز نتوانسته اید تعادل درس و کار خودتان را ایجاد کنید، این مطلب از پروماگ را تا انتها بخوانید. در این مطلب نکاتی را برای مدیریت بهتر زمان تقدیم حضور شما خواهیم کرد که مطمئنا بسیار مفید خواهند بود.

۱- انگیزه خود را برای برقراری تعادل درس و کار پیدا کنید

حتما دلیل خوبی دارید که هم درس می خوانید و هم کار می کنید. ولی گاهی لازم است حتما این دلیل را به خودتان بارها و بارها یادآوری کنید.

حتما در اطراف شما افراد زیادی وجود دارند که مجبور نیستند مانند شما هم درس بخوانند و هم کار کنند. شاید مثل شما دچار فشارها و استرس های ناشی از پرکاری نباشند و یا شاید هم به شما حسادت می کنند. ولی به آن ها توجهی نکنید و با خودتان رو راست باشید. چرا شما هم مثل آن ها یک زندگی راحت تر را انتخاب نکردید؟

انگیزه شما هر چیزی می تواند باشد. شاید نمی خواهید زیر بار قرض و وام های دانشجویی بروید. شاید خانواده شما نمی تواند خرج تحصیل شما را بدهد. شاید هم شما مجبورید به خانواده خودتان از نظر مالی کمک کنید. ممکن است هدفی خیلی بزرگ در سر داشته باشید. هدف شما هر چیزی که باشد باید برایش بجنگید و تعادل درس و کار را برقرار کنید.

تعادل درس و کار

۲- برنامه های کلاسی و کاری خودتان را به دقت تنظیم کنید

بهتر است هر کلاسی را که دانشگاه برایتان مشخص کرد برندارید. ساعات کاری و کلاسی خودتان را بررسی کند تا تداخلی با هم نداشته باشند.

ممکن است در طول یک ترم نتوانید تمام واحدهای ارائه شده از طرف دانشگاه را بردارید. شاید هم مجبور شوید بعضی از واحدها را با سال بالایی ها بردارید.

این امر ممکن است به طولانی تر شدن مدت تحصیل شما بینجامد. ولی چه می شود کرد؟ شما هم باید کار کنید و هم درس بخوانید.

پیشنهاد ما این است که ابتدا بسنجید و ببینید کدام یک برای شما مهمتر است؟ درس یا کار؟ بعد با توجه به آن ساعت های درسی و کاری را طوری انتخاب کنید که تعادل درس و کار برقرار شود.

۳- وقت های تلف شده را حذف کنید

سعی کنید کمتر در راه دانشگاه یا محل کار باشید. ممکن است مجبور شوید بعضی از سرگرمی هایتان را تا پایان تحصیل حذف کنید یا کاهش دهید. کمتر پای تلفن بنشینید و کمتر فیلم و سریال ببینید. ممکن است حتی مجبور شوید دیگر بازی کامپیوتری انجام ندهید (البته فقط تا پایان تحصیل) یا شاید فرصت نکنید مطالعه اضافی داشته باشید. شاید مجبور شوید قید بعضی از مهمانی ها و حتی آدم ها را بزنید. از همه مهم تر ممکن است مجبور شوید از رسانه های اجتماعی و دنیای مجازی مدتی خداحافظی کنید.

همه این ها را شما تعیین می کنید. هدف شما حتما ارزش این همه فداکاری را دارد.

تعادل درس و کار

۴- عوامل حواس پرت کن و حاشیه ای را کنار بگذارید

بعضی از افراد و بعضی از کارها فقط جنبه وقت تلف کردن و هدر دادن تمرکز شما را دارند. اگر دوستانی دارید که مدام به شما تلفن می زنند و به خاطر این که شما وقت ندارید با آن ها به سینما بروید مدام شما را سرزنش می کنند، اگر خبرهایی در رسانه های اجتماعی منتشر می شود که شما را دلسرد و ناامید می کنند، اگر مدام فکر این هستید که به سراغ تلویزیون یا گوشی خود بروید، باید فکری به حال خودتان کنید.

برای برقراری تعادل درس و کار باید حتما این عوامل را از خودتان دور کنید. در هنگام درس خواندن یا کار کردن گوشی خودتان را در اتاق دیگری بگذارید، سعی کنید روی کامپیوتر شخصی خودتان برنامه هایی مثل تلگرام یا واتس اپ یا اینستاگرام نصب نباشد. در کامپیوتر خودتان فیلم و سریال ذخیره نکنید.

به هر ترتیب باید هر چیزی که تمرکز شما را به هم می زند از خودتان دور کنید.

تعادل درس و کار

۵- یک لیست انجام وظایف روزانه برای برنامه ریزی کردن داشته باشید

چک لیست ها و برنامه های روزانه واقعا خوب عمل می کنند. یک لیست از کارهایی که باید در طول هفته انجام دهید تهیه کنید و هر روز را به صورت جداگانه برنامه ریزی کنید. و هر بار که کاری را انجام می دهید، آن را تیک بزنید.

از نظر روانشناسی، تیک زدن کارها احساس موفقیت را در شما ایجاد می کند و انگیزه شما را برای ادامه مسیر چند برابر می کند.

به علاوه داشتن چنین لیستی تعادل درس و کار را به بهترین نحو برقرار می کند و باعث می شود زندگی شما منظم شود.

تعادل درس و کار

۶- اگر می خواهید کارها را به تاخیر بیندازید، این کار را به نحوی انجام دهید که کارایی داشته باشید

خب در کل به تاخیر انداختن کارها چیز خوبی نیست. ولی باید واقع بین باشیم. بیشتر ما تمایل داریم کارها را به تاخیر بندازیم. ولی بهتر است این کار را به نحوی خوب انجام دهید. یعنی چه؟ بگذارید با مثالی این مورد را توضیح دهیم:

فرض کنید که یک شنبه است و شما باید تا آخر هفته برای یکی از کلاس های دانشگاه یک مقاله بنویسید. ولی اصلا دست و دلتان به این کار نمی رود و مقاله باید تا اخر هفته آماده شود. طبیعتا شما سعی می کنید نوشتن مقاله را تا دقیقه نود به تاخیر بیندازید. به هر حال شما این مقاله را خواهید نوشت. ولی حالا که می خواهید آن را به تاخیر بیندازید، بیایید وقتتان را صرف یک کار دیگر که باید انجام شود بکنید. مثلا درس ادبیات روز سه شنبه را بخوانید. منظور ما این است که کلا هیچ وقتی را هدر ندهید!

۷- در صورت نیاز استراحت کنید

گاهی نیاز است که از کار کردن و درس خواندن دست بکشید و استراحتی به خودتان دهید. وقتی می بینید که از فرط خستگی و استرس دیگر کارایی ندارید، و نمی توانید آن طور که باید تعادل درس و کار را برقرار کنید، بهتر است استراحت کنید.

بعد از استراحتی کوتاه (مثل گردش با دوستان، یک مسافرت چند روزه یا حتی دیدن یک فیلم کوتاه) می بینید که انرژی شما دوباره برگشته و می توانید مثل قبل به خوبی کار کنید.

تعادل درس و کار

۸- به دنبال همکلاسی های دیگرتان که هم کار می کنند و هم درس می خوانند باشید

شما تنها دانشجویی نیستید که هم کار می کنید و هم درس می خوانید. اگر یکی مثل خودتان را پیدا کنید، روحیه می گیرید و می توانید به یک دیگر کمک کنید و تعادل درس و کار را با هم برقرار کنید.

به علاوه، گاهی حتی ممکن است بتوانید در انجام کارها به هم کمک کنید.

۹- واقع بین باشید

درست است که کار کردن و درس خواندن با هم هیجان انگیز و روحیه بخش است. ممکن است خیلی ها شما را تحسین کنند که این همه تلاش می کنید. شاید الگوی خیلی ها قرار بگیرید. ولی باید واقع بین باشید. زیرا زندگی شما سخت تر از بقیه همسالان خودتان است و ممکن است مشکلاتی داشته باشید که بقیه نداشته باشند.

گاهی ممکن است دوستان شما از شما گله کنند، ممکن است آن ها را از دست بدهید و تنها شوید. ولی باید به هدفتان فکر کنید. شاید واقع بین بودن مهم ترین نکته در برقراری تعادل درس و کار باشد و شما حتما باید این نکته را به یاد داشته باشید.

تعادل درس و کار

سخن آخر

۹ راه کاری که در این مقاله کوتاه برای برقراری تعادل درس و کار عنوان شدند، نکاتی در مورد مدیریت زمان و کار کردن بر روی خودتان هستند. در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید.

آیا شما نیز هم درس می خوانید و هم کار می کنید؟ چرا؟ شما چه پیشنهاداتی برای افرادی مثل خودتان دارید؟ به نظر شما بهترین راه برای برقراری تعادل درس و کار چیست؟

اگر ایده ای به ذهنتان می رسد و یا راه کاری را به کار بسته اید که باعث موفقیت شما در این زمینه شده است، آن را با همراهان پروماگ در میان بگذارید تا همه بتوانیم به هم کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا