دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مسافرت

بازدید از مسجد ایاصوفیه و موزه هنرهای ترکی و اسلامی در سفر به استانبول

استانبول یکی از کلا نشهرهای بزرگ دنیا است که توسط امپراطوری های بزرگ  اروپا و آسیا در طول قرون متمادی، ساخته شده و به عنوان پایتخت این حکومت ها انتخاب شده است. از این رو همواره تور استانبول مورد استقبال گردشگران و علاقمندان تاریخ کهن قرار می گیرد. نام قدیم این شهر بیزانس بود  که در حدود 1000 سال قبل از میلاد تأسیس شد، به پایتخت بزرگ قسطنطنیه امپراتوری بیزانس تبدیل شد و پس از فتح عثمانی این شهر ، جایگاه باشکوه خود را به عنوان قلب امپراتوری خود حفظ کرد. شهر بیزانس پس از تأسیس کشور جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داده است .

 بازدید از مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه مسجدی بزرگ و قدیمی و دارای تاریخی است که به اندازه خود استانبول پیچیده است. این مسجد ابتدا به عنوان کلیسای  ایاصوفیه (کلیسای حکمت مقدس) بنا نهاده شد، پس از فتح عثمانی به مسجدی تبدیل شد و اکنون موزه است. گنبد آن یکی از نمادهای نمادین این شهر است و حتی در میان کلیه بناهای تاریخی سلطان الهمت (منطقه قدیمی شهر استانبول) ، این بنای باستانی یکی از بهترین جاذبه های گردشگران است.

اولین کلیسای این مکان توسط کنستانتین کبیر در سال 326 م ساخته شد اما بعداً این بنا در  آتش سوزی سوخت. در زمان سلطنت امپراطور جوستینین ، کلیسا در مقیاسی دقیق تر بازسازی شد و ساخت و سازها بین سالهای 532 تا 537 میلادی انجام گرفت. این بنا با هدف پیش بینی شده در فراتر از شکوه در کلیه بناهای باستانی ساخته شده است، ساخت آن شامل بسیاری از عناصر کلاسیک و رومی است. و سایت های یونانی برای سنگ هایشان غارت شدند.

نوشته های مشابه

مسجد ایاصوفیه استانبول

تعداد زیادی ستون از معابد سراسر آسیای صغیر ، یونان و ایتالیا به قسطنطنیه آورده شد و از بهترین سنگ مرمر و نجیب ترین فلزات استفاده شد. گفته می شود که کل هزینه ساختمان 360 صدم وزن طلا بوده و در ساخت آن بیش از ده هزار کارگر مشغول به کار بودند. به دلیل کاربرد مذهبی دوگانه بنای ایاصوفیه در طول قرن ها ، فضای داخلی ترکیبی جذاب از هر دو  شکوه بیزانس و عثمانی است.

این بنا توسط پنجره های بی شماری روشن شده و بر آن گنبد مرکزی باشکوه با قطر 32 متر وجود دارد. پلاک های چوبی دایره ای بزرگ روی اسکله های اصلی به خط طلا با نام های چهار خلیفه اول حک شده است و در ادامه آن محراب وجود دارد (طاقچه ای که نشان دهنده جهت مکه است). در بالای درگاه اصلی خروج ، موزائیک خیره کننده قرن یازدهم، مریم باکره را نشان می دهد که توسط امپراطورهای بیزانس کنستانتین بزرگ در سمت راست و جاستینین در سمت چپ خود به تصویر کشیده شده است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

این موزه  زیبا که در کاخ ابراهیم پاشا واقع شده است و توسط  سلطان سلیمان باشکوه و عظیم ساخته شده بود ، برای هر کسی که علاقه مند به هنر عثمانی و اسلامی باشد ، یک جاذبه دیدنی محسوب می شود که با تور استانبول می توان از آن بازدید کرد. مجموعه فرش های نمایش داده شده در این موزه  توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین فرش های جهان تشخیص داده شده اند.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی مکان مهمی است که در طی قرن ها نقش های زیبای فرش را به صورت خیره کننده خیره در سبک های مختلف مانند  ترکیه (به همراه فرش های قفقاز و ایران) در طی قرن ها به نمایش می گذارد. همچنین نمایشگاه های سرامیکی، خوشنویسی و نمایشگاه های حک شده با چوب از تاریخ نهم میلادی تا قرن نوزدهم به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول گنجینه ای از اشیاء زیبا از عثمانی (قرن 14 تا 20) ، سلجووق (11 تا قرن سیزدهم) و دوره های اولیه از قرن هشتم آغاز می شود. این موزه زیبا مجموعه از خطاطی و نقاشی بر گرفته از فرشهای عتیقه متعلق به تاریخ خاورمیانه می باشد. مبانی موزه هنرهای ترکی و اسلامی حاوی مجموعه متنوعی است که طیف گسترده ای از هنرهای اسلامی را در خاورمیانه ثبت می کند.

 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

نکات برجسته شامل فرش های دستباف آناتولی ، کاشی های دوره سلجوقی ، هنرهای مردمی عشایری و  وجود درهای زیبای مساجدی است که به صورت کامل تزیین شده اند. موزه هنرهای ترکی و اسلامی در مرکز شهر و  در محله سلطان الهمت استانبول ، نزدیک مسجد آبی و هاگیا سوفیا واقع شده است. چند دقیقه با ایستگاه مترو  فاصله دارد و با تاکسی نیز به راحتی قابل دسترسی است.

به گزارش سفر باتو، از موزه هنرهای ترکی و اسلامی هر روز بازدید صورت می گیرد و ساعات بیشتری در طول تابستان دایر و شلوغ است و در زمستان نیز در ساعات کوتاه تری آماده پذیرایی از علاقمندان می باشد.

نکته مهم و  برجسته این مجموعه که می توان به آن اشاره کرد وجود یک درب زینتی که از مسجد بزرگ در Cizre گرفته شده است و متعلق به قرن دوازدهم است می باشد، این درب زینتی یکی از شاهکارهای هنری کهن این موزه بشمار می رود. از دیگر نکات برجسته می توان به پیوندهای کتاب ایرانی در دوره صفویه، ستون هایی از دمشق، فرشهای قفقازی و نمونه هایی از خوشنویسی عثمانی اشاره کرد.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا