دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشزندگیتو بساز

همدلی ؛ راهکارهایی برای تقویت رفتار های حمایت گرانه و آرامش بخش در زندگی…

دنیای امروز و تغییرات حاصل از آن که در همه ی جنبه های زندگی رخ می دهد، باعث شده زندگی روزمره، دچار چالش ها و افت و خیز های فراوانی باشد که حتی افراد با وجود توانایی ها و قابلیت هایی که دارند، دست به گریبان مشکلات ریز و درشتی باشند. با وجود تکنولوژی برتر امروز نسبت به گذشته، به نظر می رسد انسان، آسیب پذیرتر از دیروز باشد و اگر افراد حمایت گر و پشتیبان نباشند، شرایط روحی و روانی دشواری متوجه انسان خواهد شد. میزان بالای افسردگی و خودکشی، گواه این است که ما انسان ها، بیش از ادوار گذشته به همدلی و حمایت اطرافیان مان نیاز داریم و در مقابل، اطرافیان ما هم بیشتر به رفتارهای همدلانه ما نیازمندند. ما قصد داریم در این محتوا راجع به مهارت همدلی و روش های ابراز آن، با شما سخن بگوییم که امیدواریم برای شما مفید و جذاب واقع شود.

همدلی، عملی داوطلبانه و حمایتی ست:

همدلی، یعنی پاسخ دادن به حالات روحی دیگران با حالت عاطفی مشابه، بدون آنکه در شرایط آن ها قرار گرفته باشیم. همدلی عملی حمایتی و داوطلبانه است که باعث خواهد شد برای نظرات و احساسات دیگران، ارزش بیشتری قائل شویم و حس خوب و ارزشمند بودن را به آن ها منتقل بسازیم.

وجود مهارت همدلی، باعث می شود بتوانیم انسان های دیگر را حتی زمانی که با ما  متفاوت هستند، بپذیریم و به آن ها احترام بگذاریم. همچنین همدلی، باعث بهبود روابط اجتماعی و رفتار های آرام بخش در سطح جامعه خواهد شد که در نهایت بازخورد مثبت آن، متوجه خود ما خواهد شد.

 

همدلی

 

همدلی، رفتاری ذاتی است که می توان آن را تقویت کرد:

به دلیل اینکه انسان ها در اجتماع به دنیا می آیند و زندگی می کنند، رفتار همدلانه در آن ها، به صورت ذاتی وجود دارد و با یادگیری بیشتر تقویت می شود و بهبود می یابد. تشویق رفتار همدلانه از سوی دیگران، باعث می شود احتمال بروز آن در موقعیت های مشابه، افزایش یابد و در نهایت هر چه افراد، همدلی بیشتری را تجربه کرده باشند، رفتار همدلانه فعال، در آن ها بیشتر بروز می کند.

همدلی با دلسوزی متفاوت است:

وقتی دلمان به حال شخصی می سوزد، نسبت به احساسات او همدردی می کنیم و ممکن است به او حس دلسوزی و ترحم داشته باشیم که با همدلی متفاوت است. همدلی یعنی بتوانیم بدون آن که در شرایط طرف مقابل قرار بگیریم، خودمان را جای او بگذاریم و شرایط او را درک کنیم. زمانی که ما از زاویه دید طرف مقابل به مشکلات او نگاه می کنیم، احساس تنهایی را از او می ستانیم و به نیازهای انسانی او مانند احساس ارزشمندی و مهم بودن، پاسخ مثبت می دهیم.

همدلی از نتایج هوش هیجانی ست:

همدلی، نوعی مهارت محسوب می شود و در افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، بیشتر دیده می شود. همدلی یعنی بتوانیم دیگران را بدون اینکه در موقعیت آن ها قرار گرفته باشیم، درک کنیم و به آن ها بازخورد مثبت بدهیم. انجام همدلی باعث می شود، احساس خوبی در دیگران ایجاد کنیم و همین مساله، باعث خواهد شد که در نظر آن ها، ارجمندتر جلوه کنیم.

 

همدلی

 

همدلی کردن چه فوائدی دارد؟

  • همدلی کردن اثرات و فوائد بسیاری برای انسان ها دارد و باعث بهبود روابط اجتماعی با دیگران می شود:
  • همدلی باعث پیشگیری از رفتار های ناخوشایند می شود.
  • همدلی در طرفین احساسات خوشایند و مثبت ایجاد می سازد.
  • انسان ها با همدلی کردن، احساس تنهایی نخواهند کرد.
  • همدلی، باعث می شود تصمیم های درست تری گرفته شود.
  • تحکیم روابط همسران با همدلی پررنگ تر خواهد شد.
  • همدلی، باعث افزایش اعتماد به نفس و هوش هیجانی می شود.
  • همدلی، از سوءتفاهمات و تعارضات اجتماعی و خانوادگی، جلوگیری می کند.
  • با همدلی احساس آرامش و قوه ی ادراک در افراد تقویت می شود.

 

همدلی

 

راهکارهای تقویت رفتار همدلانه:

مهارت همدلی، باعث می شود که دیگران، از مرحله ی بحرانی که در آن گرفتار شده اند به درستی عبور کنند. در این راستا، راهکارهایی وجود دارد که باعث می شود رفتار همدلانه در شما بیشتر تقویت شود:

  • همدلی، بر پایه ی خودآگاهی قرار دارد و هر چه ما بیشتر به احساسات خودمان واقف باشیم و بیشتر خودمان و احساساتمان را بشناسیم، بهتر می توانیم احساسات دیگران را درک کنیم. بنابراین اولین مهارت برای همدلی، خودآگاهی ست.
  • به دیگران فرصت دهیم تا احساسات خود را بیان کنند و راجع به آن صحبت کنند.
  • به طرف مقابل بفهمانیم که برای او و احساساتش احترام، اهمیت و ارزش قائل هستیم.
  • به سخنان طرف مقابل تا انتها گوش کرده و صحبت های او را قطع نکنیم. به او این اطمینان را بدهیم که تلاش خود را می کنیم مانند او به قضیه نگاه کنیم.
  • تجارب مشابهی را که داشته ایم، برای دیگران بازگو کنیم.
  • ارائه راه حل در همدلی، اشتباه است. زمانی که با فردی همدلی می کنید، از سرزش کردن او بپرهیزید و هیچگونه راه حلی به او ارائه ندهید. فردی که نیاز به همدلی دارد، فقط دوست دارد احساسات و ناراحتی خود را با دیگران در میان بگذارد و از جانب اطرفیان درک شود.
  • در همدلی کردن، نباید مشکلات دیگران را کوچک و بی ارزش پنداریم و بگوییم این که مساله ی مهمی نیست.
  • در همدلی کردن، نباید مشکلات دیگران را بیش از حد معمول بزرگ جلوه دهیم و در بیان کردن احساسات، مبالغه نکنیم.
  • در تعامل و ارتباط با دیگران، خودمان را در جای آنان قرار دهیم.
  • زمانی که با مشکل برخورد می کنیم، از احساسات و عواطف مان سخن بگوییم.
  • نزدیکانمان را به خاطر رفتار همدلانه، تشویق کنیم و از آن ها تشکر و سپاسگزاری کنیم.
  • در همدلی با دیگران، از مقایسه کردن خودمان با آن ها بپرهیزیم.
  • قضاوت کردن، سرزنش کردن و نصیحت کردن، باعث از بین رفتن همدلی می شود و ناراحتی اطرافیان را فراهم خواهد آورد.
  • هنگام همدلی کردن، احساسات خود را با لحن آرام و شمرده بیان کنیم تا طرف مقابل، احساس آرامش بیشتری را تجربه کند.
  • با توجه بیشتر به ارتباط های عاطفی اطرافیان، می توانیم مهارت همدلی را در آن ها بیشتر تقویت کنیم و از بازخورد مثبت آن بهره ببریم.

 

همدلی

سخن آخر:

همانطور که اشاره شد، رفتار همدلانه و همدلی کردن با دیگران، باعث تقویت این رفتار در آن ها خواهد شد که همین مساله باعث می شود، درک اجتماعی بالاتری در سطح جامعه ایجاد شود. آمار ها نشان داده اند، هر چه افراد همدلی بیشتری را تجربه کرده باشند، همین رفتار را بیشتر نشان می دهند و از آرامش بیشتری در مشکلات و مصائب تجربه می کنند. همدلی، یکی از ملزومات زندگی سخت و ماشینی امروز است که بدون آن، قطعا احساسات ما خدشه دار خواهد شد و شرایط برایمان دشوارتر خواهد بود.

ازین که این محتوا را در وبسایت پروماگ مطالعه کرده اید، از شما سپاسگزاریم. روز و شب تان مملو از رفتار های همدلانه باشد.

به شما پیشنهاد می کنیم این مقالات را نیز بخوانید:

وسواس فکری ؛ راهکار هایی برای دور کردن افکار مزاحم و آزار دهنده…

همسر اداری تهدیدی جدی برای از بین رفتن ارزش های خانوادگی و اجتماعی شما!.

ازدواج سفید زوجین را متوجه چه آسیب هایی در جامعه ایرانی می کند؟

تاثیر همدلی با دیگران در زندگی ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا