دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

آموزش عکاسی به کودکان ؛ لذت ثبت تصویر را به کودک خود بیاموزیم ….

آموزش عکاسی به کودکان ؛ همه‌ی ما روزهای سختی را در دوران کرونایی سپری می‌کنیم، اما درک این موضوع شاید برای کودکان‌مان کمی دشوارتر باشد. روزهای قرنطینه، به سختی می‌گذرند و بیش از حد تکراری شده‌اند و اگر چه برای ما بزرگترها قابل درک‌ و قابل فهم است، اما همین مساله، از توان قدرت تحلیلی کودکان خارج است. بی‌حوصلگی، افسردگی و خستگی کودکان، یکی از معضلاتی است که بیشتر پدرها و مادرهایی که کودکانی خردسال دارند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکان گروه سنی زیر بلوغ، انرژی زیادی دارند و دوست دارند انرژی نهفته در وجودشان را به گونه‌ای تخلیه کنند، حال آنکه به نظر می‌رسد این امر، با وضعیت بیماری همه‌گیری که سایه‌ی شوم خود را بر جهان سیطره انداخته، ناممکن شده است. اما نگران نباشید! ما در کنار شماییم تا یک راه‌ حل مناسب و یک ایده‌ی خلاقانه به شما ارائه دهیم. با بخش آموزش پروماگ همراه باشید:

آموزش عکاسی به کودکان

دوربین‌های عکاسی‌ قدیمی‌تان را از صندوق در آورید!

امروزه با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند، با دوربین‌های چند مگاپیکسلی که عکس‌هایی با کیفیت و بسیار حرفه‌ای می‌گیرند و همین طور انواع برنامه‌های روتوش و تنظیم تصویر که شب را مانند روز، روشن و عکس‌های سیاه و سفید را رنگی می‌کنند، استفاده از دوربین‌های عکاسی قدیمی حتی انواع دیجیتال‌شان، تقریبا دیگر رایج نیست! مگر برای عکاسان حرفه‌ای و کسانی که به طور جدی‌تر عکاسی را دنبال می‌کنند.

همه‌ی ما می‌دانیم لذت عکاسی با دوربین عکاسی و صدای چیلیک آن، چیز دیگری است که هرگز یک گوشی موبایل نمی‌تواند آن را به ما هدیه دهد! کودکان امروز، کمتر دوربین‌های عکاسی قدیمی و کلاسیک ما را دیده‌اند؛ همان‌ دوربین‌هایی که حلقه‌های نگاتیو در آن می‌انداختیم و آن را برای دورهمی‌ها، جشن تولد‌هایمان و عید نوروز آماده می‌کردیم!

اگر دوربین آنالوگ یا دیجیتال در خانه دارید و سال‌هاست آن را در گوشه‌ی کمد گذاشته‌اید و  از آن استفاده نمی‌کنید، وقت آن رسیده که آن را بیرون بیاورید و طی یک مراسم خودمانی و کوچک، به فرزندان هدیه بدهید!

عکاسی یک تفریح لذت‌بخش برای کودکان

کودکان، کار کردن با وسیله‌های بزرگترها را دوست دارند، خصوصا آنکه این وسیله، یک دوربین عکاسی دیجیتال باشد! ذات کودک، خودمحور است؛ آن‌ها دوست دارند از خود، اثرات منحصربفرد بر جای بگذارند و چیزی خلق کنند! به همین دلیل است که نقاشی می‌کشند و کاردستی درست می‌کنند و به یک خط‌خطی به ظاهر بی‌اهمیت، علاقمند می‌شوند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

حال تصور کنید، اگر یک دوربین عکاسی در اختیار کودکتان قرار دهید، تا چه حد او را به وجد می‌آورید!!! او می‌‌تواند از دیوار اتاق و تخت‌خوابش عکس بگیرد. می‌تواند از عروسک‌هایش عکاسی کند. از خواهر و برادر یا پدر و مادرش عکس بگیرد، دوربین را بر سه پایه قرار دهد و به سرعت، از خودش سلفی بگیرد! نقاشی‌های که می‌کشد را به قاب تصویر بکشد و یا مناظری که می‌بیند را ثبت کند و حتی، به عکس‌های ناشیانه‌ی خود بخندد! آگاه باشید که هر عکسی که او می‌گیرد یک اثر هنری است و از نظر او ارزشمند است !

هدیه دادن دوربین عکاسی به کودک، علاوه بر اینکه او را با هنر عکاسی آشنا می‌سازد، تا مدت‌ها می‌تواند کودکتان را سرگرم کند و یک اوقات فراغت شیرین و خاطره‌انگیز را برایش رقم بزند.

آموزش عکاسی به کودکان

فوائد آموزش عکاسی به کودکان

آموزش عکاسی به کودکان ، صرفا جنبه‌ی سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت در دوران قرنطینه کرونا ندارد، بلکه یک مبحث شیرین آموزشی است که می‌تواند فرزندان را با وجوه زیبا شناختی هنر نیز آشنا کند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از فوائد آموزش عکاسی به کودکان بگوییم:

  • کودک با عکاسی کردن، تجربه می‌کند. عکاسی یک تجربه شیرین و لذت‌بخش است که متاسفانه، کمتر به صورت حرفه‌ای ( خصوصا در رده‌ی سنی کودکان ) به آن پرداخته می‌شود.
  • عکاسی با دوربین موبایل، نیاز به تخصص چندانی ندارد، اما عکاسی با دوربین عکاسی، یک حرفه و یک هنر است.
  • کار کردن با دوربین عکاسی ، جنبه‌ی آموزشی برای کودکان دارد. عکاسی با دوربین دیجیتال یا دوربین آنالوگ، نیاز به آشنایی با مفاهیم اولیه عکاسی دارد. از قبیل،چگونگی در دست گرفتن دوربین، نحوه‌ی نورپردازی، تنظیم زاویه و لنز، انتخاب سوژه، انتخاب پس‌زمینه مناسب، کادر بندی، رعایت فاصله‌ با سوژه و غیره.
  • کودک به مرور یاد می‌گیرد که عکس‌های زیباتر و حرفه‌ای‌تری بگیرد. البته ما انتظار نداریم که فرزندمان، یک عکاس کاربلد باشد، بلکه همانقدر که بتواند یک سوژه‌ی مناسب انتخاب کند و به درستی سوژه را کادربندی کند و مفاهیم اولیه عکاسی را درک کند، کافی است. پله پله، او مفاهیم دشوارتر را نیز یاد خواهد گرفت.
  • کودک با عکاسی کردن، جزئی‌نگر می‌شود و یاد می‌گیرد به جزئیات توجه بیشتری کند. انتخاب سوژه عکاسی، کودک را با محیط اطرافش آشتی می‌دهد و باعث می‌شود او با دقت بیشتری به دنیای اطرافش نگاه کند.
  • آشنایی و دوستی با طبیعت، یکی از محاسن آموزش عکاسی به کودکان است. در دوران قرنطینه کرونا می‌توانید کودک خود را به محیط‌های امن طبیعی ببرید و اجازه بدهید او سوژه‌ی مناسبی پیدا کرده و عکاسی کند. به عنوان مثال یک گل زیبا، چمن‌های باغچه، یک پروانه و حتی یک سنگ می‌تواند سوژه‌های جالبی برای کادر دوربین فرزند کوچک شما باشد که در عین حال، تفریح سالمی نیز هست و او را به وجد می‌آورد.

پیشنهاد‌هایی برای آموزش عکاسی به کودکان

  • کودک خود را به طبیعت ببرید و اجازه بدهید عکاسی کند.
  • اجازه بدهید خودش عکاسی را تجربه کند. او را نهی نکنید و دائما به او درست و غلط را آموزش ندهید. فراموش نکنید، عکاسی، قرار است یک تفریح و یک تجربه برای کودک شما باشد، نه یک کلاس آموزشی!
  • برای کودک‌تان آلبومی تهیه کنید. عکس‌های او را چاپ کنید و از او بخواهید عکس‌هایش را درون آلبوم قرار دهد و شرح موضوعی برای هر عکس بنویسد. با این روش، نوشتن و خاطره‌نویسی را نیز به او می‌آموزید.
  • در غالب عکاسی، مفاهیم مختلف را به کودک آموزش دهید.
  • اجازه بدهید کودک‌تان با عکس‌هایش خودنمایی کند.
  • کودکتان را تشویق کنید.
  • از کودک‌تان بخواهید تاریخ عکس‌هایی که می‌گیرد را ثبت کند تا بهتر و بیشتر با مفهوم زمان آشنا شود.

آموزش عکاسی به کودکان

چگونه به کودک‌مان عکاسی را آموزش دهیم؟

از آنجا که این مقاله، یک محتوای تخصص برای آموزش عکاسی به کودکان نیست و هدف آن سرگرم کردن کودکان در زمان قرنطینه بیماری کروناست، ما بنا نداریم به طور تخصصی و ویژه‌، به این مبحث بپردازیم. اما به طور خلاصه به مفاهیم ساده‌ای از آموزش عکاسی به کودکان اشاره می‌کنیم که هم ساده و آسان باشد و هم، نیاز به تخصص ویژه‌ای نداشته باشد.

  • در گام اول، از کودک بخواهید زیاد عکس بگیرد. او با تمرین زیاد، علاوه بر اینکه سرگرم می‌شود، آزمون و خطا هم می‌کند و با مفاهیم اولیه عکاسی آشنا می‌شود. کودکان باهوش‌تر از آنچه هستند که ما تصور می‌کنیم!!!
  • نحوه‌ی گرفتن دوربین عکاسی را به کودک آموزش دهید. همچنین، کادر بندی را به او بیاموزید. به کودک آموزش دهید که سوژه باید کاملا درون کادر قرار بگیرد.
  • مفهوم پس‌زمینه را به کودک‌تان آموزش دهید.
  • به کودک بگویید دوربین را باید صاف در دست بگیرد. بهتر است کودک از سه‌پایه استفاده نکند و با دستانش دوربین عکاسی را لمس کند و در دست بگیرد. اگر می‌ترسید، دوربین از دست فرزندتان بیفتد، از بند دوربین استفاده کنید.
  • مفاهیم دور و نزدیک را به کودک بیاموزید. همچین بزرگنمایی و نحوه‌ی زوم کردن را به او آموزش دهید.
  • نورپردازی و استفاده از فلش را به او آموزش دهید.
  • شیوه‌ی عکاسی در شب و روز را به کودک یاد دهید.
  • از کودک‌تان بخواهید از همه‌ چیز عکس بگیرد. سعی کنید توجه او را به جزئیات جلب کنید. در عین حال، از او بخواهید به دنبال سوژه‌های متفاوت نیز بگردد.
  • از کودک بخواهید عکس‌هایش را تحلیل کند و دلیل انتخاب سوژه‌اش را توضیح دهد. از او بخواهید با گرفتن این تصویر، قصد دارد چه پیامی را به مخاطب انتقال دهد.
  • عکس‌های کودک را از نظر فنی برایش تحلیل کنید؛ نقاط قوت و مثبت عکس‌هایش را بازگو کنید و کم‌کم، او را با عیب‌هایی که در حین عکاسی انجام داده، (مانند لرزش دوربین یا کادربندی ناقص) آشنا کنید. موارد مثبت عکس‌هایش را پررنگ و بولد کنید تا اعتمادبه‌نفس پیدا کند و بتواند به خودش بیشتر افتخار نماید.
  • هر چه کودک‌تان بیشتر با دوربین عکاسی‌اش آشنا شد، آموزش خود را پیشرفته‌تر کنید و قوانین مهم عکاسی را برایش شرح دهید. به عنوان مثال او را با قانون سه‌تایی‌ها آشنا کنید. حالت‌های مختلف دوربین را برایش توضیح دهید.

سخن پایانی :

همانطور که مشاهده کردید، آموزش عکاسی به کودکان فوائد بسیاری دارد و یک سرگرمی شیرین و لذت‌بخش به حساب می‌آید، خصوصا در زمانی که دیگر خبری از دوربین‌های عکاسی نیست! بهتر است از دوربین‌های عکاسی دوست‌داشتنی‌مان که مدت‌هاست آن‌ها را فراموش کرده‌ایم، استفاده‌ی مثبت و بهینه کنیم و به کمک آن‌ها، این روزهای سخت را به یک آلبوم عکس شیرین و جذاب برای کودکان‌مان تبدیل کنیم. به خاطر داشته باشید، نحوه‌ی مدیریت ما، می‌تواند شرایط بحرانی را به شرایطی قابل تحمل و حتی خوشایند تبدیل کند.

اگر در منزل خود دوربین عکاسی ندارید، می‌توانید یک دوربین عکاسی دیجیتال ساده برای کودک خود هدیه بخرید. امروزه دوربین‌های ساده و مخصوص کودک که بدنه‌ی مستحکمی هم دارند و  عکس‌های سریع و فوری ظهور می‌کنند، در بازار موجودند و با یک سفارش اینترنتی، به راحتی می‌توانید آن‌ها را درب منزل خود تحویل بگیرید. این دوربین‌ها قیمت قابل توجهی ندارند و هزینه‌ی خرید آن‌ها به مراتب از خرید یک تبلت یا گوشی موبایل کمتر است.

سیما گودرزی هستم، نویسنده‌ی این محتوا و همراه شما در وب‌سایت پروماگ

ازین که این محتوا را دنبال کردید، از شما سپاسگزاریم. امیدواریم همراهی با ما، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش پروماگ بخوانید:

مدیتیشن چیست و چگونه انجام می‌شود؟ چگونه می‌توانیم تمرین‌های مراقبه‌ و خودپویایی انجام دهیم؟

تکنیک‌های تندخوانی ؛ چگونه سرعت مطالعه و کتاب‌خوانی را افزایش بدهیم؟

محافظت کودکان از اخبار ناگوار – آیا باید کودکان را از اخبار ناگوار و خشونت‌آمیز محافظت کنیم؟

حیوان آزاری و منع خشونت علیه حیوانات ؛ چگونه از بروز حیوان آزاری در کودکان پیشگیری کنیم؟

آموزش جنسی به کودکان ؛ چرا باید به دنبال آموزش جنسی باشیم و آن را به کودکان خود آموزش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا