دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

درمان گوش درد با راهکارهای متخصص گوش حلق بینی

گوش درد یکی از مشکلاتی است که برای همه افراد به وجود می آید. با شناخت علل ایجاد درد گوش به شکل بهتری می توان برای درمان آن به صورت نسخه های خانگی اقدام و یا به دکتر متخصص و یا فوق تخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد.

گوش درد و نکات مهم

گوش درد

برخی از افراد تصور می کنند که گوش درد، یک مشکل جزئی بوده؛ اما برخی از گوش دردها بسیار ناراحت کننده و غیر قابل تحمل است، به طوری که خوابیدن، خوردن و هر کار دیگری را مختل می کند.

نوشته های مشابه

گوش درد یک عارضه ای است که در اکثر کودکان و نوزادان به وجود می آید. این مشکل بیشتر به این دلیل به وجود می ‌آید که در سن کودکی لوله استاش که در گوش میانی بوده، کوتاه هست. به همین جهت میکروب‌ ها و عفونت ‌ها راحت تر به آن وارد می گردند.

هرچقدر که سن افراد بالاتر می رود، میزان ابتلا به بیماری گوش درد کمتر می شود؛ زیرا با بلندتر شدن لوله استاش، آلودگی و عفونت نیز کمتر به گوش وارد می گردد.

اما گوش درد ممکن است در افراد بزرگسال هم به وجود بیاید که علل گوش درد در بزرگسالی بسیار متنوعمی باشد.

درمان گوش درد توسط دکتر گوش و حلق و بینی

درمان گوش درد

درمان گوش درد با توجه به نوع بیماری و مشکل می تواند از داروهای بدون نسخه تا درمان ‌های خانگی باشد. اما گاهی اوقات هم باید از پزشکان متخصص کمک بگیرند.

چند نمونه از درمان های خاصی که در زمان ابتلا به گوش درد توصیه می شود، عبارتند از:

  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین
  • استفاده از پد گرمکن برقی یا کمپرس آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت قابل تحمل
  • استفاده از کمپرس سرد با کمک حوله‌ های کاغذی پیچیده در یخ به مدت ۲۰ دقیقه
  • استفاده از قطره گوش برای کم کردن فشار ناشی از مایع و جرم در گوش
  • استفاده از ماساژ ملایم در بخش فک و دندان ها
  • استفاده از شیر مادر برای نوزادان

تمامی مواردی که در اینجا ذکر شد می تواند تا حد زیادی درد ‌گوش را کاهش دهد. اما اگر موجب کاهش درد نشود، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

علائم و علت و دلایل  گوش درد

گوش درد یکی از مشکلات شایع است که اغلب مواقع به علت عفونت های ایجاد شده در گوش و التهاب و تجمع فشار به وجود می ‌آید.

افرادی که مبتلا به گوش درد می شوند در ابتدا علائم مختلفی را تجربه می کنند مانند:

  • درد گوش
  • کم شنوایی
  • خروج مایع از گوش
  • حس پر بودن گوش
  • دشواری در خوابیدن
  • از دست دادن تعادل و اشتها

اما در کودکان گوش درد با علائمی مانند کشیدن لاله گوش بر روی سطح متکا، تب، عکس العمل دیرتر به صداها، گریه بیش از حد و موارد دیگر همراه است.

اما پس از شناخت علائم گوش درد خوب باید با علت گوش درد و عواملی که موجب به وجود آمدن این مشکل شده، نیز آشنا شوید.

گوش یک ساختاری است که ارتباطات گسترده و مستقیم با سیستم تنفسی فوقانی و همچنین سیستم حلق‌ و ‌بینی دارد. به همین دلیل هر لحظه عفونت های مختلفی به آن راه پیدا می کنند.

اما به طور کلی دردی که در ناحیه گوش ایجاد می شود با توجه به منطقه درد علل مختلفی دارد از جمله:

گوش درد بر اثر ضربه و آسیب

معمولاً بر اثر وارد کردن اجسام غیر طبی خارجی در گوش جهت خارج کردن جرم های آن مانند چوب کبریت، کلید و سوئیچ، انتهای خودکار و مواردی از این قبیل به گوش آسیب وارد می شود.

در صورتی که با استفاده از این ابزارها به کانال گوش ضربه بزنید به دلیل نوک تیز بودن آنها دردی احساس می کنید که همراه با سوزش و تیر کشیدن است. در صورتی که ضربه شدید باشد، مانند ضربه های تصادف که شاید برای همیشه با کاهش شنوایی رو به ‌رو گردید.

وجود جسم خارجی در گوش

گاهی اوقات اجسام خارجی یا حشرات مانند مورچه به طور ناگهانی به گوش وارد شده و درد گوش با وزوز و یک درد مبهم شروع می شود. هیچگاه برای خارج کردن اجسام خارجی از گوش سر خود عمل نکنید و حتماً از پزشک متخصص کمک بگیرید.

تأثیر سرماخوردگی بر گوش درد

سرماخوردگی که آبریزش بینی و گرفتگی گوش ایجاد کند، ممکن است منجر به گوش درد شود. با استفاده از داروهای ضد حساسیت و طی شدن دوره سرماخوردگی این گوش درد برطرف می گردد.

التهاب کانال گوش

در صورتی که احساس خارش و سوزش در کانال گوش داشته باشه و ترشحاتی مایل به زرد رنگ از کانال گوش خارج شود، در چنین شرایطی کانال گوش دچار التهاب شده است.

گوش دردهای ارجاعی

گاهی اوقات گوش درد به دلیل دردهای دیگر ایجاد شده، در صورتی که عفونت دندان، درد و عفونت حلق و گلو، عفونت نای و مجاری تنفسی داشته باشید، به طور همزمان دچار بیماری گوش درد و گرفتگی گوش می شوید که به این گوش درد ارجاعی می گویند؛ زیرا علت آن جای دیگری است.

واکنش های آلرژیک

برخی از مواد شوینده مانند صابون، شامپو یا استفاده از گوشواره های خاص موجب حساس شدن گوش می گردد.

فشار آب و هوا

تغییر فشار در داخل گوش به دلیل تغییر ارتفاع یا ورود به استخرهای آب گوش دردهای همراه با گرفتگی را به دنبال دارد.

درمان سریع گوش درد با پیاز و سیر

یکی از درمان های خانگی بسیار موثر استفاده از سیر و پیاز است که برای درمان گوش درد مناسب می باشد.

سیر از از قدیم الایام در طب سنتی به عنوان تسکین دهنده درد شناخته می شد. به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی می تواند با میکروب های زیادی مبارزه کند.

می ‌توانید دو حبه سیر را در دو قاشق غذاخوری روغن خردل یا روغن کنجد بپزید تا سیر قهوه‌ای شود. سپس از روغن بدست آمده، یک یا دو قطره در هر گوش بریزید.

خواص ضدعفونی کنندگی پیاز به مانند سیر می تواند به تسکین درد گوش کمک کند. برای استفاده از پیاز باید آن را رنده کرده و چند قطره از آب پیاز را در گوش خود بچکانید، برای دریافت نتیجه بهتر از آب پیاز، آن را گرم نمایید.

همچنین می توانید با نصف کردن یک پیاز تازه و قرار دادن آن در پارچه تمیز یک گوش بند پیاز برای خود درست کرده و بر روی گوش قرار دهید.

درمان گوش درد با مراجعه به دکتر گوش حلق بینی

درمان گوش درد توسط دکتر گوش حلق بینی

گاهی اوقات گوش دردها به حدی زیاد بوده که با هیچ کدام از روش های خانگی التیام پیدا نمی کند. در چنین شرایطی لازم است که به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه شود.

اغلب زمانی که گوش درد همراه با درد شدید، تورم، تب، تشنج، سردرد، از دست دادن تعادل و خروج چرک و خون از گوش باشد، باید جدی گرفته شده و سریع به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه گردد.

از متخصصین گوش و حلق و بینی میتوان به دکتر های زیر اشاره نمود :

  • دکتر صالح محبی (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر مهدی خواجوی (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر سعید اله نوحی (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر پرویز ارتفاعی (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر محمدمهدی تربتیان (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر مریم جالسی (تخصص گوش، حلق و بینی)
  • دکتر سعید دیلمقانی (تخصص گوش، حلق و بینی)

اما درمان گوش درد توسط پزشک ابتدا با آنتی بیوتیک شروع شده که بسته به نوع عفونت ها از آنتی بیوتیک های مختلف استفاده می کنند. در صورتی که گوش دچار گرفتگی هم باشد از داروهای ضد احتقان استفاده کرده که به شکل قطره باید در داخل گوش ریخته شود، تا بتواند تمامی جرم گوش را شستشو دهد.

زمان‌هایی پیش می‌آید که دچار گوش درد، وزوز گوش، خون دماغ، خشکی دهان و تلخی دهان شده اید و شاید ندانید که علت هر کدام از این بیماری‌ها چیست و در قدم اول نمی‌دانید که به کدام متخصص مراجعه کنید. با شناخت متخصص گوش و حلق و بینی می‌دانید که هر زمان که دچار یکی از این بیماری ها شدید می‌توانید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این موارد بخشی از مشکلاتی بود که دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند درمان کند.

دکتر گوش و حلق و بینی وظیفه‌ی درمان بیماری‌های مرتبط با گوش و حلق و بینی و همچنین اعضای مرتبط در سر و گردن را بر عهده دارد. بیماری‌هایی که توسط متخصصان گوش و حلق و بینی درمان می‌شود عبارتند از عفونت گوش، کاهش شنوایی یا از دست دادن شنوایی، گوش درد، اختلالات بویایی و …

بهداشت گوش و راهکارهای مراقبت برای جلوگیری از گوش درد

بهترین راه برای مراقبت از گوش و جلوگیری از گوش درد رعایت بهداشت فردی است. نحوه مراقبت از گوش پیچیدگی خاصی ندارد و فقط با رعایت برخی از ترفندها و اصول می ‌توانید یک زندگی سالم داشته و هیچگاه سلامت گوش را به خطر نیاندازید.

چند نکته مهم در مورد بهداشت گوش و راهکار های مراقبت برای جلوگیری از گوش درد شامل موارد ذیل است:

  • دوری کردن از صداهای بیش از حد بلند
  • استفاده نکردن از شیوه های غیر استاندارد برای تمیز کردن گوش ها
  • مراقبت از گوش در برابر ضربات احتمالی
  • دوری کردن از تغییر ناگهانی فشار هوا
  • تمیز کردن کامل گوشی پس از حمام کردن
  • استفاده از ابزارهای مخصوص پلاستیکی محافظ گوش در هنگام شنا

با رعایت همین چند مورد می توانید از گوش های خود به خوبی محافظت کرده و دچار گوش درد نشوید؛ اما اگر به هر دلیلی این مشکل برای شما به وجود آمد، باید از پزشکان متخصص گوش حلق بینی کمک بگیرید. متخصص گوش و حلق و بینی اختلالات و بیماری هایی را که به سر و گردن باشد را تشخیص میدهد و درمان میکند.

منبع : دکترتو


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا