دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

تشویق کردن کودکان ؛ چگونه کودک خود را تشویق کنیم؟ درونی کردن رفتار با تشویق کودک…

احتمالا راجع به فوائد تشویق کردن، چیزهای زیادی شنیده‌اید و می‌‌دانید که تشویق کودک، یکی از بهترین ابزارها برای کنترل کودک است. تشویق کردن، یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت رفتارهای کودک است که علاوه بر افزایش اعتماد بنفس در او، می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش توانمندی‌های کودک دلبند شما داشته باشد. با این وجود اثربخشی تشویق، در رعایت اعتدال است، به این معنی که اگر در تشویق کردن کودکان ، زیاده‌روی صورت گیرد عملکرد تشویق دچار نقصان خواهد شد و اثرات معکوسی را در تربیت کودک بر جای خواهد گذاشت. در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم اطلاعات مناسبی راجع به تشویق کردن کودکان در اختیار شما قرار دهیم. لطفا ما را در این مقاله همراهی کنید:

تشویق کردن، یک نیاز فطری برای کودک است:

همه‌ی ما دوست داریم مورد توجه و قدردانی قرار گیریم و زمانی که ارزش کارمان در نظر دیگران بزرگ و قابل ستایش است، احساس رضایتمندی و شادی بیشتری می‌کنیم و برای تکرار این رفتار، انگیزه‌ی بیشتری خواهیم داشت. این مساله نشان می‌دهد، تشویق کردن یک نیاز فطری در همه‌ی انسان‌ها ست و باعث می‌شود انسان بیشتر به سمت کمال مطلوب سوق داده شود و پرواضح است که این نیاز در کودکان چشمگیرتر است.

تشویق کردن و کنترل رفتار کودک:

از تشویق کردن کودکان ، به عنوان یک ابزار کنترلی استفاده می‌شود و اثرات نتیجه‌بخش آن، بیش از تنبیه کردن به اثبات رسیده است. زمانی که کودک رفتار مناسبی از خود نشان می‌دهد، رفتار او را مورد تشویق قرار ‌دهید. این عمل، باعث ایجاد انگیزه بیشتر در ادامه دادن رفتار مورد نظر در او خواهد شد. کودکانی که مورد تشویق والدین قرار می‌گیرند، اعتماد بنفس و عزت نفس بیشتری دارند و نرخ رفتارهای مناسب در آن‌ها نسبت به سایر کودکان، بیشتر است. 

رفتار کودک، باید مورد تشویق قرار گیرد نه خود او:

در واقع، این رفتار کودک است که باید مورد قدردانی و تشویق قرار گیرد نه خود او !

 به این معنی که اگر کودک شما یک مساله ریاضی را حل می‌کند، این عمل اوست که باید مورد تشویق قرار گیرد، نه اینکه به طور کلی به عنوان یک فرد نابغه و باهوش مورد تشویق قرار بگیرد. اگر شخصیت کودک را مورد تشویق قرار دهید او دچار غرور و خودبرتربینی خواهد شد و نتیجه‌ی مثبتی که مد نظرتان است را در پی نخواهد داشت. بنابراین همیشه رفتار کودک را مورد تشویق و تمجید قرار دهید.

 

تشویق کردن کودکان

 

تشویق کردن باید در مسیر درونی کردن رفتار کودک باشد:

درونی کردن رفتار، به این معنی ست که رفتار‌های مناسب در کودک درونی شده باشد و او بدون نیاز به تشویق یا تنبیه، رفتار مد نظر را از خود نشان بدهد. به عنوان مثال، اگر شما انسان قانون‌مداری باشید و احترام به قوانین، جزو اولویت‌های شما باشد، هرگز از یک چراغ قرمز عبور نمی‌کنید. عبور نکردن شما از چراغ قرمز، به دلیل ترس از پلیس یا پرداخت جریمه نیست، بلکه به دلیل این است که احترام به قانون در وجود شما نهادینه و درونی شده است. یک انسان قانون‌مدار حتی در زمانی که هیچ پلیسی نیست و هیچ دوربینی عبور او از چراغ قرمز را ثبت نمی‌کند، باز هم پشت چراغ قرمز می‌ایستد.

حال به بحث کودکان برگردیم. شما برای تثبیت و درونی کردن رفتارهای مناسب در کودک، نیاز به تشویق کردن او دارید. اما تشویق کردن باید رفته‌رفته کاهش یابد و در نهایت از بین برود. مادامی که رفتار صحیح کودک، وابسته به تشویق کردن باشد، به معنی آن است که در او درونی نشده است.

به طور واضح به کودک بگویید که چه چیزی مورد تشویق قرار گرفته است:

نکته‌ی مهم دیگری که در تشویق کردن اثرگذار است، مشخص کردن رفتاری ست که باید مورد تشویق و تمجید قرار بگیرد. به طور دقیق و واضح برای کودک توضیح دهید که چرا رفتار او را مورد تشویق قرار داده‌اید. رفتارهای جزئی کودک که مورد پسند و رضایت شماست را مورد قدردانی قرار دهید و دقیقا به او بگویید به خاطر انجام چه کاری، مورد تشویق قرار گرفته است. به عنوان مثال به او بگویید به خاطر اینکه اتاقش را مرتب کرده است، از او رضایت دارید نه اینکه به طور کلی بگویید تو بچه‌ی مرتب و منظمی هستی!

صفات اکتسابی را در کودک تشویق کنید نه صفات ذاتی را:

تشویق کردن باید در مورد ویژگی‌ها و صفت‌های اکتسابی که بر اثر کوشش و تلاش کودگ بدست آمده‌اند، صورت گیرد نه صفت‌هایی مانند زیبایی که کودک نقشی در ایجاد آن ندارد.

تشویق بیش از اندازه، باعث شرطی شدن کودک می‌شود:

در عین حالی که تشویق کردن کودکان باعث افزایش و تثبیت رفتار صحیح در آن‌ها می‌شود، تشویق کردن بیش از اندازه، می‌تواند نتیجه‌ی عکس را برای کودک شما داشته باشد و او را شرطی سازد. به این معنی که او تنها در قبال گرفتن جایزه و تشویق، کار مناسب و درست را انجام می‌دهد، در صورتی که شما باید از اهرم تشویق کردن ، برای تثبیت و درونی کردن رفتار مثبت در کودک استفاده کنید.

اگر رفتار خوب و مناسب کودک، وابسته به تشویق باشد، او به تشویق کردن وابسته می‌شود و جز در برابر گرفتن پاداش، رفتار درست را نشان نمی‌دهد. چه بسا کودکانی که حتی به دلیل نگرفتن پاداش، دست به رفتارهای ناصحیح و اشتباه هم می‌زنند. بنابراین در تشویق کردن کودک، رعایت حد اعتدال حرف اول را می‌زند.

رفتار کودک را مورد تشویق قرار دهید، نه نتیجه‌ی آن را:

در واقع این تلاش و کوشش کودک برای انجام یک رفتار یا کار خوب است که باید مورد تشویق قرار گیرد، نه نتیجه‌ی کار او. قصد شما از تشویق کردن، تثبیت رفتار و درونی کردن آن است. ممکن است کودک خردسال شما بارها و بارها تلاش کند اما به نتیجه نرسد، اما فعل تلاش کودک، قابل ستودن است بنابراین شما باید او را برای تلاش بیشتر تشویق کنید. سعی کنید از همان دوران کودکی، نتیجه‌گرایی را در کودک خود تقویت نکنید و به جای آن پشتکار و تلاش را تقویت کنید.

تشویق کودک، همیشه جایزه دادن نیست!

بسیاری از والدین، تشویق را مصادف با خرید جایزه می‌دانند، در صورتی که تشویق کردن، تنها در خرید جایزه خلاصه نمی‌شود. ابراز صمیمیت، در آغوش گرفتن، جملات تشویق کننده، بوسیدن، نوازش کردن، لبخند زدن، دست زدن، تایید کردن و یا حتی یک نگاه مملو از شعف، می‌تواند برای کودک دلبند شما به معنای تشویق تلقی شود و بر روی او اثر مثبت باقی بگذارد.

روش تشویقی باید متناسب با سن فرزندتان باشد:

اگر کودک خود را تشویق می‌کنید، روش شما باید برای کودک قابل درک باشد. ازین روست که روش تشویقی شما باید متناسب با سن کودک و میزان درک کودک باشد.

 

تشویق کردن کودکان
تشویق کردن کودکان یکی از بهترین روش ها برای کنترل رفتار آن هاست.

 

سخن پایانی:

تشویق کردن یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل کودک است که نباید تاثیر معجزه‌آسای آن را نادیده بگیرید. تشویق کردن کودکان ، بسیار اثرگذار و پرفایده است و مادامی که کنترل‌شده، به اندازه و به‌ جا از آن استفاده کنید، می‌تواند کودک را به انجام رفتارهای مثبت ترغیب کند. همچنین تشویق کردن کودک باعث افزایش توانایی‌ها و اعتمادبه‌نفس در او شده، به نحوی که بسیاری از نیازهای درونی او را به دیده‌شدن و مورد توجه قرار گرفتن را تامین می‌‌کند.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله در بخش آموزش مجله پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را بخوانید:

شرایط خواب کودک ؛ راهکارهای مناسب برای بهبود خواب در کودکان و نوجوانان…

بدغذایی در کودکان ؛ با چه روش هایی می توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد؟

خوراندن دارو به کودک ؛ چگونه و با چه روش هایی به کودکان خردسال دارو بدهیم؟

آموزش زبان به کودک ؛ روش های آشنایی بیشتر کودکان با زبان دوم …

شخصیت کودک تحت تاثیر چه عواملی ست؟ عوامل موثر بر شخصیت کودک….

۲۰ روش برای تشویق کردن کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا