دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانپزشکیخانومانه

خطرات و ریسک های ناشی از استعمال مواد مخدر و مصرف الکل در بارداری

اعتیاد شوخی بردار نیست. اعتیاد به هر نوع ماده مخدر و الکل می تواند هر کسی را از هر نقطه ای از جهان با هر نوع خانواده ای، نژادی، جنسیت یا قومیتی، از جمله زنان باردار تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که یک زن که به مواد مخدر یا الکل معتاد است باردار می شود، معمولا شادی و نشاطی همانند مادران معمولی را نخواهد داشت. خطرات مصرف مواد مخدر در هنگام بارداری به طور چشمگیری افزایش می یابد، زیرا نوزاد متولد نشده نیز تحت تاثیر مصرف الکل در بارداری و استعمال مواد مخدر قرار می گیرد. عواقب جدی و نقص های هنگام تولد، و حتی مرگ مادر و نوزاد با مصرف مواد مخدر در هنگام بارداری رخ می دهند.

مصرف مواد مخدر در هنگام بارداری

خطرات مصرف الکل در بارداری و استعمال مواد مخدر در بارداری

خطرات ناشی از مصرف الکل و استعمال مواد مخدر در بارداری روی مادر و نوزادش، بسته به نوع ماده مورد استفاده متفاوت است. با این حال، نقایص و عوارضی وجود دارند که بین همه مادران و نوزادان مشترک هستند :

نوشته های مشابه
  • سقط جنین و به دنیا آمدن نوزاد مرده : مرگ یک کودک متولد نشده قبل از هفته بیست و چهارم بارداری، سقط جنین و پس از هفته 24، تولد نوزاد مرده محسوب می شود. این دو نوع اتفاق معمولا با مصرف الکل و استعمال مواد مخدر در بارداری روی می دهند.
  • انقباض جفت : این اتفاق زمانی روی می دهد که جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا می شود. معمولا این اتفاق با سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر در دوران بارداری روی می دهد.
  • سندرم الکل جنینی : این اتفاق باعث اختلالات فیزیکی و روانی در نوزاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مادر در دوران بارداری الکل مصرف نماید. اثرات سندرم الکل جنینی می تواند شامل اختلال شناختی، تاخیر در رشد، ناتوانی در یادگیری، ضعف در مهارت های حرکتی بدنی باشد.
  • وزن کم هنگام تولد : اگر وزن نوزادی در هنگام تولد کمتر از دو و نیم کیلو باشد، در واقع دچار اختلال وزن کم در هنگام تولد است. بعضی از این نوزادان دچار عوارض جدی مانند مشکلات تنفسی، قلبی، بینایی و خونریزی مغزی می شوند.
  • آسیب مغزی : با مصرف الکل در بارداری، نوزاد دچار آسیب مغزی غیر قابل جبرانی می شود.
  • مشکلات رشدی : مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی نوزاد تاثیر گذارد، که این امر منجر به تاخیر در رشد کودک می شود.
  • زایمان زودرس : زایمان زودرس زمانی رخ می دهد که نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود. اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می تواند باعث زایمان زودرس و مسائل تنفسی شود.
  • میکروسفالی : ناشی از مصرف الکل در بارداری، این بیماری به سر کوچک نوزاد اشاره دارد و این بدان معنی است که مغز کودک به درستی رشد نمی کند.
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزادان : ناشی از مصرف الکل در بارداری این اتفاق به مرگ ناگهانی کودک با سن کمتر از یک سال اشاره دارد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : افسردگی بارداری و راه های تشخیص و درمان آن

مصرف الکل در بارداری

درمان برای زنان باردار معتاد به مواد مخدر و الکل

با توجه به خطرات بسیار زیاد مصرف الکل در بارداری و استعمال مواد مخدر، زنان باردار باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنند و مسئله را با وی در میان بگذارند تا هر چه زودتر درمان شوند. با این حال، بسیاری از زنان باردار سعی می کنند در مورد اعتیاد خود با پزشکشان صحبت نکنند، زیرا آنها می ترسند که مورد قضاوت یا مجازات قرار گیرند. اما با این حال، هر چه زودتر با پزشکشان صحبت کنند، هم برای خود مادر و هم برای نوزاد بهتر است.

سخن آخر

ما در این مطلب از مجله اینترنتی پروماگ در مورد خطرات مصرف الکل در بارداری و استعمال مواد مخدر صحبت کردیم. اگر خود شما یا کسی که دوستش دارید از اعتیاد رنج می برد و همچنین باردار است، اکنون زمان آن است که دست به کار شوید و هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید. این کار تنها راهی است که می توانید یک نوزاد سالم و سلامت داشته باشید. به هیچ عنوان بخاطر ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن نترسید و جان خود و نوزادتان را به خطر نیندازید! هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید و کودکی سالم داشته باشید. امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا