دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمان

بارداری هفته به هفته و سیر تکامل جنین – همه چیز در مورد 42 هفته بارداری

آغاز حیات :

پس از لقاح در هشت هفته نخست بارداری کودک که در هنگام لقاح از یک سلول واحد تشکیل شده، به جنینی با طول حدود 2.5 سانتیمتر تبدیل می شود که کم کم به انسان شبیه می گردد. در این مقاله از مجله پروماگ بطور کامل بارداری هفته به هفته و اتفاقات پیرامون 42 هفته بارداری از آغاز حیات تا تولد نوزاد را توضیح خواهیم داد با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید :

سه ماه اول :

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری با خونریزی قاعدگی یا همان دوره قاعدگی شروع می شود. شما هنوز باردار نیستید. روز اول اولین روز خونریزی در قاعدگی است. تخمک گذاری و باروری در پایان هفته آینده رخ می دهد.

 

هفته دوم بارداری

به لحاظ فنی، در هفته دوم بارداری نیز شما هنوز باردار نیستید. اما شما باید از علائم تخمک گذاری و باروری مطلع باشید و اگر می خواهید شانس بارداری خود را افزایش دهید، باید به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید. در پایان هفته دوم بارداری، تخمک گذاری اتفاق می افتد و در روز تخمک گذاری طی فرایندی به نام باروری، اسپرم به تخمک می رسد.

بارداری

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری به لحاظ فنی هفته اولی است که شما باردار هستید، که در این هفته تخمک گذاری و بارور شدن اتفاق می افتد، و تخمک بارور شده از طریق لوله فالوپی به سمت رحم حرکت می کند. تقریباً بلافاصله سلول مذکور شروع به تقسیم شدن می کند. همراه با پایین آمدن در امتداد لوله فالوپ، به تقسیم خود ادامه می دهد. لانه گزینی به طور متوسط 9 روز پس از تخمک گذاری / باروری اتفاق می افتد.

بارداری

هفته چهارم بارداری

هفته چهارم یک هفته بسیار پر حادثه است. این هفته زمانی است که در واقع بارداری شروع می شود، و جنین به طور متوسط 9 روز پس از تخمک گذاری / لانه گزینی، و حدود 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری / باروری، القاء می شود. در طی هفته چهارم بارداری جنین سفر خود را در طول لوله فالوپ به پایان می رساند، وارد رحم می شود و به طور متوسط 9 روز پس از تخمک گذاری / لانه گزینی، القاء می شود. و در عرض چند روز پس از لانه گزینی یا القاء، آزمایش بارداری مثبت خواهد بود!

بارداری

هفته پنجم بارداری

اکنون همه چیز به سرعت در حال رشد هستند. بلاستوسیست هم اکنون شامل سه لایه است. لایه درونی یا اندودرم، جایی است که روده، مثانه، پانکراس و کبد تشکیل می شوند.

بارداری

هفته ششم بارداری

قلب شروع به تپیدن می کند و اغلب اوقات در هفته ششم می توان ضربان قلب را توسط سونوگرافی ترانس واژینال شنید. کودک اکنون حدود 1/17 اینچ طول دارد و به سرعت در حال رشد است.

بارداری

هفته هفتم بارداری

کودک شما از 1/17 اینچ تا 1/3 اینچ رشد کرده است. در حالی که نوزاد شما هنوز ممکن است بسیار کوچک باشد، بسیاری از اندام های حیاتی او به سرعت در حال رشد هستند. دست ها و پاها در حال رشد هستند، اما انگشتان دست و پا هنوز رشد نکرده اند.

بارداری

هفته هشتم بارداری

شما در حال حاضر بیش از نیمه دوره سه ماهه اول بارداری را گذرانده اید و کودک همچنان به سرعت رشد می کند. هفته گذشته، کودک شما 1/3 یک اینچ رشد کرده بود و در حال حاضر رشد او به 3/4 یک اینچ افزایش یافته است. قلب او در حال تپیدن است و اگر سونوگرافی انجام شود، لرزش قلب او روی صفحه نمایش دیده می شود.

بارداری

هفته نهم بارداری

غضروف نوزاد اکنون در حال شکل گیری است و استخوان ها در حال رشد هستند. در حال حاضر اسکلت کودک تشکیل می شود که او برای ایستادن، راه رفتن و دویدن در زندگی خود استفاده خواهد کرد. ساختار چشم رشد می کند و زبان تشکیل می شود. روده ها در بند ناف او تشکیل شده اند، اما در حال حاضر از بند ناف خارج شده و وارد شکم نوزاد می شوند.

بارداری

هفته دهم بارداری

رشد نوزاد در هفته دهم به دوران حیاتی خود رسیده است و ممکن است بتوانید حرکت های جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید. حرکت ها بسیار کوچک اما بسیار مهم هستند. اکنون مفاصل به طور کامل رشد کرده اند، نوزاد باید حرکت کند تا مطمئن شویم که همه چیز مرتب است.

بارداری

هفته یازدهم بارداری

در آغاز هفته یازدهم، نوزاد به طور رسمی جنین نامیده می شود. مهمترین مرحله های رشد، به دوره پایانی خود نزدیک می شوند. اکنون جنین باید در طول 29 هفته آینده بزرگتر و بزرگتر شود. اکنون روند رشد بسیار سریع رخ می دهد و جنین در طول هفته یازدهم تنها یک اینچ بزرگتر می شود.

بارداری

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم آغاز روزی جدید برای جنین است. سرعت رشد در حال افزایش است و اندام های تشکیل شده شروع به تمرین عملکردهایی می کنند که در خارج از رحم بر عهده خواهند داشت. برای مثال، روده شروع به پریستالیس می کند. پریستالیس حرکت عضلانی روده است که به هضم غذا کمک می کند.

بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم دوره سه ماهه اول را به پایان می رساند. هم اکنون تصویر ناسازگار جنین زودرس در سونوگرافی ناپدید می شود، چرا که چشم ها به هم نزدیک تر می شوند و گوش ها به محل طبیعی خود می روند. در این هفته می توان با انجام سونوگرافی از رحم، جنسیت را مشاهده کرد.

بارداری

سه ماه دوم :

هفته چهاردهم بارداری

به سه ماهه دوم بارداری خود خوش آمدید! در این دوره رشد، یک سونوگرافی می تواند حرکت در ناحیه قفسه سینه را نشان دهد. این حرکت، تنفس است. دست ها و پاها هم اکنون حرکت می کنند، بنابراین اکثر حرکات جنین تنها رفلکس یا همان عکس العمل غیر ارادی هستند.

بارداری

هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری، بعضی والدین به دنبال این هستند تا جنسیت نوزاد را تشخیص دهند. در رحم، جنین ممکن است انگشت شست یا سایر انگشتان خود را بمکد. رفلکس مکیدن انگشتان یکی از مهم ترین غرایز کودک است، زیرا بدون رفلکس مکیدن انگشتان، نوزادان نمی توانند به طور موثر از شیر مادر یا شیشه شیر تغذیه کنند.

بارداری

هفته شانزدهم بارداری

با آغاز ماه چهارم، زنان باردار حرکت نوزاد را در شکم خود احساس می کنند. در ابتدا، این احساس ممکن است به صورت لرزش جنین باشد، اما استخوان های جنین در حال سفت شدن هستند، بنابراین اکنون می توان حرکت هایی که در طی چند هفته رخ می دادند را احساس کرد.

بارداری

هفته هفدهم بارداری

رشد جنین در حال حاضر سریع تر از همیشه است. تمام رفلکس ها به طور مناسب رخ می دهند و جنین می تواند رفلکس های مکیدن، بلعیدن و چشمک زدن را انجام دهد. قلب به شدت در حال پمپاژ است و می تواند بیش از 25 کوارتز خون را در هر روز پمپاژ کند.

بارداری

هفته هجدهم بارداری

در این هفته توسعه روده ادامه دارد و اولین حرکت روده، یعنی همان مکانیوم، در حال توسعه است. در اغلب موارد کودک اولین حرکت را تا بعد از تولد انجام نمی دهد. انگشتان دست و پا در حال توسعه هستند و به زودی اثر انگشت وی تشکیل می شود. غده پروستات جنین پسر در طول هفته هجدهم بارداری رشد می کند.

بارداری

هفته نوزدهم بارداری

کرک جنینی، یا موهای ریز تا هقته پانزدهم تا شانزدهم روی پوست جنین در حال رشد هستند. در طی هفته نوزدهم، کریسوس ونیکس رشد می کند. کریسوس ونیکس یک ماده سفید شیری است که بر روی پوست کودک ایجاد شده تا از محیط مایع آمنیوتیکش محافظت کند.

بارداری

هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم شما در نیمه راه بارداری طبیعی خود قرار دارید. رشد جنین همچنان ادامه دارد و طول و وزن نوزاد بیشتر و بیشتر می شود. در هفته بیستم، نوزاد می تواند بیش از یک پوند وزن داشته و 8 اینچ یا بیشتر طول وی باشد. عوامل بسیاری تعیین کننده رشد جنین هستند، بنابراین نوزاد برخی زنان باردار ممکن است بسیار سریع تر رشد کند و یا در برخی زنان باردار دیگر به آرامی به رشد خود ادامه دهد.

بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

این هفته یک روند صعودی را در رشد جنین نشان می دهد. جنین همچنان به رشد خود ادامه می دهد، اما توجه بیشتری بر روی اندام های داخلی و نیز رشد و توسعه نسبت به افزایش وزن متمرکز می شود. رشد طول جنین به سرعت کاهش نمی یابد، بنابراین جنین ممکن است به آرامی به رشد خود ادامه دهد. بیضه های جنین پسر در هفته بیست و یکم تشکیل می شوند.

بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

رشد مغز جنین به صورت روزانه ادامه پیدا می کند. احساس بو، طعم و مزه، دید، شنوایی و لمس همگی در حال رشد و پیشرفت هستند. کودک می تواند بمکد، ببلعد و بشنود. جنین چه چیزی را می شنود؟ ضربان قلب، تنفس و هضم. این صداها برای کودک مانند لالایی هستند، که ممکن است به این دلیل باشد که نوزادان در طی مدت کوتاهی بعد از تولد، خوابیدن روی شکم مادر، نسبت به شکم پدر را ترجیح می دهند و راحت تر هستند.

بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

این هفته مرحله بسیار مهمی برای جنین است. توسعه و رشد به مرحله ای رسیده است که اگر تولد زود هنگام رخ دهد، جنین به احتمال کمی می تواند زنده بماند. عوامل ریسک برای اختلال در سلامت نوزاد بسیار زیاد هستند و احتمال زنده ماندن وی، هر چند بسیار پایین است، غیر قابل دست یافتن نیست. کودک می خوابد و بیدار می شود، اگرچه ممکن است این دوره خوابیدن و بیدار شدن همانند مادرش نباشد.

بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

اکنون جنین توسط اکثر پزشکان در ایالات متحده “زنده ماندنی” در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که اگر نوزاد زودتر به دنیا بیاید، شانس زنده ماندن او وجود دارد. در طول هفته بیست و چهارم، جنین همچنان به افزایش وزن خود ادامه می دهد. هم اکنون وزنی بیش از 11/3 پوند دارد، و وزن نوزاد شما به لطف رشد استخوان، رشد ماهیچه و رشد اندام هایش افزایش می یابد.

بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

ستون فقرات همچنان در هفته بیست و پنجم بارداری تقویت می شود. هنگامی که ستون فقرات تکمیل شد، دارای 1000 رباط، 150 مفصل و 33 حلقه خواهد بود. این فرایند به نظر پیچیده است، اما بدن زن تمام دستورالعمل ها را به خوبی اجرا می کند. ریه ها همچنان به رشد با رگ خونی از طریق بافت ریه ادامه می دهند. سوراخ های بینی تا این مرحله بسته بودند، اما اکنون مقداری باز می شوند.

بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

و در طول هفته بیست و ششم بارداری جنین همچنان به سرعت رشد می کند و حدود دو پوند وزن داشته و نیز 9 اینچ یا بیشتر طول دارد. کیسه های هوایی ریه ها شروع به رشد می کنند و سورفاکتانت برای تکمیل کیسه های هوایی ترشح می شود. سورفکتانت برای عملکرد عادی ریه ضروری است. مغز نیز به سختی کار می کند، چرا که در این هفته شنوایی و دید نوزاد در حال توسعه و رشد است.

بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

این هفته یک مرحله مهم تر دیگر در دوران بارداری است. این هفته آخرین هفته از سه ماهه دوم دورن بارداری است. مغز کودک به سرعت در حال رشد است و ریه های نوزاد پس از تولد وی به آماده شدن برای تنفس ادامه می دهند. پلک ها باز می شوند و شبکیه چشم نیز در این هفته رشد می کند.

بارداری

سه ماه سوم :

هفته بیست و هشتم بارداری

به سه ماهه سوم بارداری خود خوش آمدید! هفته هشتم بارداری، آغاز ماه هفتم و سه ماهه سوم است. جنین همچنان در حال رشد است و احتمال زنده ماندن وی در صورت تولد زودهنگام 90٪ می باشد. ریه ها می توانند تنفس کنند، هرچند نوزاد هنوز برای تکامل کامل در خارج از رحم، نیاز به رشد بیشتری دارد. چربی بدن این هفته به 2-3 درصد افزایش می یابد. کودک شما می تواند تا پایان هفته بیش از دو پوند وزن اضافه کند.

بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

اکنون دیگر جنین در نهایت شبیه به یک کودک شده است. سر و بدن در این هفته در حالت متناسبی قرار دارند. افزایش وزن سریع است زیرا چربی ها همچنان در زیر پوست نوزاد تشکیل می شوند. چشم ها به طور کامل توسعه یافته و در حال حاضر به نور حساس هستند. جنین اکنون قادر به شنیدن، دیدن و بوییدن است. زنانی که چند قلو باردار هستند نیز در هفته جاری مرحله بسیار مهمی را سپری می کنند.

بارداری

هفته سی بارداری

رشد جنین ادامه داشته و کودک 3 پوند یا بیشتر وزن دارد و روزانه وزنش افزایش می یابد. استخوان ها رشد کرده و مغز استخوان، گلبول های قرمز را تولید می کند. ماده سفید شیری که بر روی پوست کودک ایجاد شده، کرک جنینی، در هنگام آماه شدن برای تولد از بین می رود. قدرت شنیدن نوزاد تا اندازه ای رشد کرده است که می تواند بعضی از صداها را تشخیص دهد. هم مادر و هم پدر می توانند با کودک صحبت کنند، آهنگ بخوانند و بخندند. و این بدان معنی است که لازم نیست صداها دقیقا در داخل شکم مادر باشند تا نوزاد بتواند آنها را بشنود.

بارداری

هفته سی و یکم بارداری

هم اکنون رشد جنین کمی آهسته تر شده است. با کاهش فضا، کودک با سرعت کمتری رشد می کند. تمام عملکردهای ضروری بدن به طور کامل کار می کنند، زمان صرف شده در رحم در این مرحله به رشد و توسعه ریه و افزایش وزن بدن اختصاص داده می شود.

بارداری

هفته سی و دوم بارداری

هر پنج حس نوزاد در حال حاضر به طور کامل کار می کنند. جنین می تواند ببیند، حس چشایی و بویایی او به کار افتاده است، می تواند همه چیز را حس کند و بشنود. اکنون موهای نوزادان همچنان رشد می کند، گرچه بعضی از نوزادان با موهای بیشتری نسبت به دیگران متولد می شوند. افزایش وزن نوزاد به خصوص در زنانی که چند قلو باردار هستند، کمی کاهش می یابد. بین هفته های 32 و 40، جنین های چند قلو به طور پیوسته وزن کمتری نسبت به تک جنین ها به دست می آورند.

بارداری

هفته سی و سوم بارداری

سطوح مایع آمنیوتیک (آب دور جنین) به بالاترین درجه خود می رسد. سطوح مایع تا زمانی که نوزاد متولد شود، به همین صورت باقی خواهند ماند. پوست جنین شروع به قرمز شدن کرده، اما در هفته های آخر بارداری به رنگ صورتی تغییر می کند. تغییر رنگ به توزیع چربی زیر پوست مربوط می باشد. چربی بیشتر به معنی رنگ پوست صورتی است.

بارداری

هفته سی و چهارم بارداری

رشد مغز سریع است و بنابراین اندازه سر برای داشتن بافت های مغزی جدید افزایش می یابد. رشد مغز باعث رشد حدود 3/8 اینچ در هر هفته می شود.

بارداری

هفته سی و پنجم بارداری

جنین در هفته سی و پنجم بیش از 51.2 پوند وزن دارد. این عدد تنها یک میانگین محاسبه شده است، زیرا بعضی از نوزادان زمانی که تنها 51.2 پوند وزن دارند به دنیا می آیند. در رحم فضای بسیار کمی باقی مانده است، بنابراین وقتی که کودک حرکت کند، مادرش این حرکت را احساس می کند. دیدن حرکت نوزاد از روی پوست شکم مادر در هنگام لگد زدن، مشت زدن و چرخیدن بسیار شایع است.

بارداری

هفته سی و ششم بارداری

فقط چهار هفته تا زمان زایمان باقی مانده است. در طی چند هفته آینده، وزن نوزاد به دلیل ضعف تنفسی مرتبط با رشد رو به بالای رحم کاهش می یابد. کاهش وزن گیری، فضای بسیار کمی در کیسه آب مادر باقی می گذارد. کودک همچنان به جمع آوری چربی با فرورفتگی های روی زانو و آرنج ادامه می دهد.

بارداری

هفته سی و هفتم بارداری

هفته های سی و هفتم و سی و هشتم بارداری، هفته های تولد زودهنگام در نظر گرفته می شوند. زنان بارداری که در هفته سی و هفتم به سر می برند، دیگر نیازی نیست نگران تولد زودهنگام نوزاد خود باشند. اکنون جنین حدود 61.2 پوند وزن دارد و هر گاه که بیدار باشد، نفس کشیدن را تمرین می کند. سونوگرافی در واقع حرکات تنفسی جنین را نشان می دهد که اغلب والدین را گیج می کند. کودک واقعا تنفس نمی کند، زیرا در رحم هیچ هوایی وجود ندارد.

بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

اگر در هفته سی و هشتم سونوگرافی کودک را بسیار بزرگ نشان دهد، پزشک ممکن است برای محافظت از سلامت مادر نوزاد و خود کودک سزارین را به جای زایمان طبیعی انتخاب کند. مکونیم نیز در روده جنین در حال رشد است. هنگامی که کیسه آب پاره شود، باید زایمان صورت گیرد. اگر مکونیم در مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد، مادر بیشتر تحت نظر خواهد بود و سزارین به سرعت انجام می شود.

بارداری

هفته سی و نهم بارداری

اکنون اتفاق های خوبی برای کسانی که در انتظار هستند رخ می دهد. و اگر شما برای سزارین برنامه ریزی کرده اید، یا به این دلیل که قبلا سزارین داشته اید و یا به دلایل مختلف دیگری، شانس این را دارید که در هفته سی و نهم یا چهلم سزارین را انجام دهید.

بارداری

هفته چهلم بارداری

وقت تمام است! پس از 40 هفته بارداری که پشت سر گذاشته شده است، بسیاری از زنان باردار احساس می کنند زمان زایمان و در آغوش گرفتن نوزادشان رسیده است! پیش بینی زمان تولد کار نادرستی است. دو هفته قبل و بعد از تاریخ تخمینی زایمان وجود دارد که کودک می تواند به دنیا بیاید. دوره بارداری تا پس از به پایان رسیدن هفته چهل و دوم هنوز تمام نشده است. با این حال، مطمئن باشید، کودک در حال حاضر به طور کامل رشد کرده و آماده به دنیا آمدن است.

بارداری

هفته چهل و یکم بارداری

در این هفته، اکثر زنان باردار آماده به دنیا آوردن کودک خود هستند. خستگی، درد، تورم و وزن شکمی به تنهایی به اندازه ای هستند که زنان باردار را در رختخواب نگه دارند تا درد زایمان آغاز شود. برای جنین، هفته چهل و یکم چیزی جز یک تعطیلات طولانی نیست. جنین همچنان به ذخیره چربی و تنفس در طول هفته چهل و یکم ادامه خواهد داد. تا زمانی که جفت در شرایط خوبی قرار داشته باشد و سطوح مایع آمنیوتیک خوب باشد، حال کودک نیز خوب است.

بارداری

هفته چهل و دوم بارداری

برای اکثر زنان باردار، نوزاد در هفته چهل و دوم بارداری به دنیا می آید. با گذشت هر روز، احتمال داشتن تولد واژینال به خصوص برای زنانی با لگن کوچک کاهش می یابد. اگر سر نوزاد به سمت پائین نچرخیده باشد، سزارین می تواند بهترین انتخاب باشد.

بارداری

مادر شدن پس از 9 ماه بارداری

پس از این همه مدت آمادگی و برنامه ریزی، اکنون می توانید کودکتان را در آغوش بگیرید. احتمالا تمایل شدید به حمایت از شخص کوچولویی دارید که برای همه چیز به شما وابسته است. زندگی در هفته های اول پس از به دنیا آمدن کودک شما، حول او و نیازهای او می چرخد، مثل تغذیه او، عوض کردن پوشک او آرام کردن او. اما وقتی که یکدیگر را شناختید، و در مراقبت از کودکتان و درک نیازهای او مسلط شدید او آرامتر خواهد شد و زندگی مجدداً در چرخه ای منظم قرار خواهد گرفت.

ما در این مطلب از مجله اینترنتی پروماگ سعی کردیم تمامی مراحل بارداری هفته به هفته را برایتان عنوان کنیم. امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا